Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geoinformacja w sytuacjach kryzysowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.3s.GSK.SM.IGPRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geoinformacja w sytuacjach kryzysowych
Jednostka: Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu
Grupy: Gospodarka Przestrzenna, 3 sem, stacj. mag. Geoinformacja - obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje studentów z możliwościami wykorzystania GIS w zarządzaniu kryzysowym, jak również podstawowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi zarządzania kryzysowego w Polsce. W ramach ćwiczeń projektowych studenci opracowują koncepcję systemu informacji przestrzennej/geoportalu/aplikacji do wykorzystania w szeroko rozumianych sytuacjach kryzysowych. Moduł oparty o zbiór metod Design Thinking (myślenie projektowe).

Pełny opis:

WYKŁAD:

Omówienie zapisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz dyrektywy INSPIRE w kontekście wspomagania rozwiązywania sytuacji kryzysowych

Geoinformacja i rozwiązania GIS w sytuacjach kryzysowych i ratownictwie

Techniki i narzędzia w partycypacji społecznej

Big data/people as sensors

ĆWICZENIA:

Techniki i narzędzia w partycypacji społecznej - warsztat

Geoinformacja i systemy informacji przestrzennej – możliwości zastosowanie, innowacje, elementy prawa własności intelektualnej

Dobór grupy odbiorców systemu informacji przestrzennej za pomocą design thinking – model biznesowy

Źródła danych dla potrzeb tworzenia systemu informacji przestrzennej – zarządzanie kryzysowe, zarządzanie przestrzenią

Praca nad koncepcją systemu informacji przestrzennej/aplikacji – niezbędne komponenty, aspekty techniczne

Projekt koncepcyjny systemu informacji przestrzennej/aplikacji - prezentacja prac studentów

Literatura:

1. Szlenk-Dziubek D., Miśkowiec M. (pod red.), Przestrzeń do dialogu, Praktyczny podręcznik o tym, jak prowadzić pratycypację społęczną w planowaniu przestrzennym. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju Departament Polityki Przestrzennej, Warszawa 2018.

2. Grocki R., Zarządzanie kryzysowe: dobre praktyki, Difin, Warszawa 2012

3. Urbański J., Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

zagadnienia teoretyczne związane z możliwościami zastosowania narzędzi GIS i geoinformacji w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego

zagadnienia dotyczące partycypacji społecznej, geoinformacji, zarządzania przestrzenią zarządzania sytuacją kryzysową oraz wykorzystania narzędzi geoinformatycznych i metod design thinking w tym zakresie

problematykę społecznego kształtowania przestrzeni, zarządzania sytuacją kryzysową oraz aspekt metodyczny i technologiczny badań na rzecz wzmocnienia roli społeczeństwa w tym zakresie.

założenia dyrektywy INSPIRE oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym w zakresie prawa do informacji oraz partycypowaniu społeczeństwa w podejmowaniu decyzji, które mają bezpośredni związek z funkcjonowaniem społeczeństwa w przestrzeni. Zna elementy prawa własności intelektualnej.

nowe możliwości partycypacji społecznej obywateli w kształtowaniu polityki przestrzennej, w tym możliwości zbierania, wykorzystania i udostępniania wolontariackiej informacji geograficznej. Wie w jaki sposób pozyskiwać dane niezbędne dla wsparcia systemu informacji przestrzennej (PSS - planing support system) wykorzystywanego na rzecz partycypacji społecznej.

zasady prezentowania i interpretacji widocznych efektów pracy systemów GIS dotyczących zagrożeń, zjawisk przestrzennych i społecznych, również w środowisku biznesowym.

Student potrafi:

pozyskiwać informacje, analizować, interpretować, wyciągać wnioski odnośnie narzędzi geoinformatycznych i potrzeb społecznych, ma świadomość konieczności uczenia się przez całe życie w świecie szybkiego postępu technologicznego.

planować i tworzyć koncepcje systemów informacji przestrzennej, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi pracować z narzędziamy design thinking.

ocenić przydatność wykorzystania innowacyjnych metod projektowych, w tym twórczego rozwiązywania problemów

współdziałając z innymi osobami formułować i testować hipotezy związane z doborem grupy docelowej użytkowników projektowanego rozwiązania

wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań problemowych i problemów badawczych metody analityczne i metody design thinking.

zaprezentować i przedstawić dowody słuszności zastosowanych rozwiązań w zakresie sposobu przygotowania projektu, dokonać oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań

Student jest gotów do:

odpowiedzialnego wykonywania własnej pracy, do korzystania z innowacji i bycia przedsiębiorczym

działania i myślenia w sposób kreatywny i przedsiębiorczy oraz zasięgania opinii ekspertów

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie treści wykładu: Zaliczenie w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy. Udział w ocenie końcowej modułu 50%

Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie na podstawie oceny prezentacji koncepcji przedmiotowego rozwiązania wspomagającego proces zarządzania sytuacją kryzysową. Udział w ocenie końcowej modułu 50 %

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas
Prowadzący grup: Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas
Prowadzący grup: Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas
Prowadzący grup: Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)