Geoinformacja w sytuacjach kryzysowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.3s.GSK.SM.IGPRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geoinformacja w sytuacjach kryzysowych |
Jednostka: | Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu |
Grupy: |
Gospodarka Przestrzenna, 3 sem, stacj. mag. Geoinformacja - obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studentów z możliwościami wykorzystania GIS w zarządzaniu kryzysowym, jak również podstawowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi zarządzania kryzysowego w Polsce. W ramach ćwiczeń projektowych studenci opracowują koncepcję systemu informacji przestrzennej/geoportalu/aplikacji do wykorzystania w szeroko rozumianych sytuacjach kryzysowych. Moduł oparty o zbiór metod Design Thinking (myślenie projektowe). |
Pełny opis: |
WYKŁAD: Omówienie zapisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz dyrektywy INSPIRE w kontekście wspomagania rozwiązywania sytuacji kryzysowych Geoinformacja i rozwiązania GIS w sytuacjach kryzysowych i ratownictwie Techniki i narzędzia w partycypacji społecznej Big data/people as sensors ĆWICZENIA: Techniki i narzędzia w partycypacji społecznej - warsztat Geoinformacja i systemy informacji przestrzennej – możliwości zastosowanie, innowacje, elementy prawa własności intelektualnej Dobór grupy odbiorców systemu informacji przestrzennej za pomocą design thinking – model biznesowy Źródła danych dla potrzeb tworzenia systemu informacji przestrzennej – zarządzanie kryzysowe, zarządzanie przestrzenią Praca nad koncepcją systemu informacji przestrzennej/aplikacji – niezbędne komponenty, aspekty techniczne Projekt koncepcyjny systemu informacji przestrzennej/aplikacji - prezentacja prac studentów |
Literatura: |
1. Szlenk-Dziubek D., Miśkowiec M. (pod red.), Przestrzeń do dialogu, Praktyczny podręcznik o tym, jak prowadzić pratycypację społęczną w planowaniu przestrzennym. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju Departament Polityki Przestrzennej, Warszawa 2018. 2. Grocki R., Zarządzanie kryzysowe: dobre praktyki, Difin, Warszawa 2012 3. Urbański J., Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: zagadnienia teoretyczne związane z możliwościami zastosowania narzędzi GIS i geoinformacji w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego zagadnienia dotyczące partycypacji społecznej, geoinformacji, zarządzania przestrzenią zarządzania sytuacją kryzysową oraz wykorzystania narzędzi geoinformatycznych i metod design thinking w tym zakresie problematykę społecznego kształtowania przestrzeni, zarządzania sytuacją kryzysową oraz aspekt metodyczny i technologiczny badań na rzecz wzmocnienia roli społeczeństwa w tym zakresie. założenia dyrektywy INSPIRE oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym w zakresie prawa do informacji oraz partycypowaniu społeczeństwa w podejmowaniu decyzji, które mają bezpośredni związek z funkcjonowaniem społeczeństwa w przestrzeni. Zna elementy prawa własności intelektualnej. nowe możliwości partycypacji społecznej obywateli w kształtowaniu polityki przestrzennej, w tym możliwości zbierania, wykorzystania i udostępniania wolontariackiej informacji geograficznej. Wie w jaki sposób pozyskiwać dane niezbędne dla wsparcia systemu informacji przestrzennej (PSS - planing support system) wykorzystywanego na rzecz partycypacji społecznej. zasady prezentowania i interpretacji widocznych efektów pracy systemów GIS dotyczących zagrożeń, zjawisk przestrzennych i społecznych, również w środowisku biznesowym. Student potrafi: pozyskiwać informacje, analizować, interpretować, wyciągać wnioski odnośnie narzędzi geoinformatycznych i potrzeb społecznych, ma świadomość konieczności uczenia się przez całe życie w świecie szybkiego postępu technologicznego. planować i tworzyć koncepcje systemów informacji przestrzennej, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi pracować z narzędziamy design thinking. ocenić przydatność wykorzystania innowacyjnych metod projektowych, w tym twórczego rozwiązywania problemów współdziałając z innymi osobami formułować i testować hipotezy związane z doborem grupy docelowej użytkowników projektowanego rozwiązania wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań problemowych i problemów badawczych metody analityczne i metody design thinking. zaprezentować i przedstawić dowody słuszności zastosowanych rozwiązań w zakresie sposobu przygotowania projektu, dokonać oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań Student jest gotów do: odpowiedzialnego wykonywania własnej pracy, do korzystania z innowacji i bycia przedsiębiorczym działania i myślenia w sposób kreatywny i przedsiębiorczy oraz zasięgania opinii ekspertów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie treści wykładu: Zaliczenie w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy. Udział w ocenie końcowej modułu 50% Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie na podstawie oceny prezentacji koncepcji przedmiotowego rozwiązania wspomagającego proces zarządzania sytuacją kryzysową. Udział w ocenie końcowej modułu 50 % |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWP
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas | |
Prowadzący grup: | Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWP
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas | |
Prowadzący grup: | Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas | |
Prowadzący grup: | Barbara Czesak, Renata Różycka-Czas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.