Gleboznawstwo i rekultywacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.2s.GLREK.NI.IISXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo i rekultywacja |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczącymi wiedzy o Ziemi jako planecie a także procesami i zjawiskami zachodzącymi w środowisku glebowym, zaznajomienie z metodami analizy i rozpoznawania gleb w terenie i laboratorium, sporządzania dokumentacji gleboznawczej, zaznajomienie z metodami waloryzacji gleb. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Gleba jako element środowiska. Powstawanie i kształtowanie się gleb. Czynniki i procesy glebotwórcze 2. Systemy klasyfikacji gleb (klasyfikacje: systematyczne, bonitacyjne, granulometryczne, rodzajowe, kompleksowe i szczegółowe). 3. Mapy glebowe. Metody kartografii gleb. 4. Właściwości fizyczne, wodne i chemiczne gleb. 5. Właściwości powietrzne i cieplne gleb. 6. Aspekty prawne rekultywacji. Podstawowe pojęcia oraz rodzaje degradacji gleb. Potrzeby rekultywacji w Polsce i na świecie. Fazy i etapy rekultywacji. Ćwiczenia: 1. Pobór próbek gleby o naruszonej i nienaruszonej strukturze. 2. Skład granulometryczny gleb, graficzne metody jego prezentacji i oznaczanie metodą areometryczną i organoleptyczną. 3. Oznaczanie gęstości fazy stałej gleby i obliczenie właściwości fizykowodnych gleby. 4. Oznaczanie krzywej charakterystyki wodnej i przewodnictwa hydraulicznego w strefie nasyconej. 5. Oznaczenie właściwości chemicznych gleby 6. Praca z mapą glebowo-rolniczą. 7. Przyczyny i skutki różnych form degradacji gleb oraz metody ich oceny i rekultywacji. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Mocek A., Drzymała S. 2010. Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. UP w Poznaniu. 2. Mocek A. 2015. Gleboznawstwo. PWN, Warszawa. 3. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2005. Badania ekologicznogleboznawcze. PWN, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Zawadzki S. 2000. Gleboznawstwo. PWRiL, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - definicję i funkcje gleby w środowisku oraz praktyczne aspekty gleboznawstwa w inżynierii środowiska; metody rekultywacji terenów zdegradowanych (IS1_W02, IS1_W09); - wpływ czynników glebotwórczych i procesów glebotwórczych na powstawanie i kształtowanie się gleb (IS1_W02); - systemy klasyfikacji gleb, metody badania gleb i oceny ich jakości (klasy bonitacyjne, kompleksy przydatności rolniczej) oraz obowiązujące klasyfikacje gleboznawcze (Is1_W02, Is1_W09); Student potrafi: - pobrać próbki gruntu o naruszonej i nienaruszonej strukturze i przygotować je do analiz laboratoryjnych oraz wykonać oznaczenia podstawowych właściwości gleb i dokonać interpretacji wyników badań (IS1_W12); - odczytać i interpretować treści zawarte na mapie glebowo-rolniczej oraz dobrać odpowiednią metodę rekultywacyjną (IS1_U01, IS1_U13); Student jest gotów do: - wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania problemów w zakresie inżynierii środowiska (IS1_K05); - podjęcia odpowiedzialności za prace własną oraz podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania ((S1_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny ograniczony czasowo; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania: < 51% – niedostateczny (2,0), 51–60 – dostateczny (3,0), 61–70 – dostateczny plus (3,5), 71–80 – dobry (4,0), 81–90 – dobry plus (4,5), 91–100 – bardzo dobry (5,0). Udział oceny z egzaminu w ocenie końcowej przedmiotu wynosi 50%. Ćwiczenia: Kolokwium pisemne ograniczone czasowo; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania: < 51% – niedostateczny (2,0), 51–60 – dostateczny (3,0), 61–70 – dostateczny plus (3,5), 71–80 – dobry (4,0), 81–90 – dobry plus (4,5), 91–100 – bardzo dobry (5,0). Ocena z ćwiczeń jest średnią ważoną z kolokwium (80%) i dwóch poprawnie wykonanych sprawozdań z analiz laboratoryjnych (po 10%). Udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej przedmiotu wynosi 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ryczek | |
Prowadzący grup: | Edyta Kruk, Marek Ryczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO N CWL
CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ryczek | |
Prowadzący grup: | Edyta Kruk, Magdalena Malec, Marek Ryczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ryczek | |
Prowadzący grup: | Edyta Kruk, Marek Ryczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Kruk | |
Prowadzący grup: | Edyta Kruk, Marek Ryczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.