Gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.2s.GLEB.NI.IGKGZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w środowisku glebowym, zaznajomienie z polowymi i laboratoryjnymi metodami ich analizy, systematyką gleb Polski i ich bonitacją oraz treścią map glebowo-rolniczych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Gleba jako element środowiska przyrodniczego. Definicja gleby, funkcje gleby w biotopie, praktyczne aspekty gleboznawstwa w inżynierii środowiska. Powstawanie i kształtowanie się gleb w Polsce. Czynniki glebotwórcze, procesy glebotwórcze. 2. Metody badania gleb i oceny ich jakości. Morfologia gleby, dokumentacja odkrywki glebowej. 3. Właściwości fizyczne, wodne i powietrzno-wodne gleb. 4. Właściwości sorpcyjne i chemiczne gleb. Rodzaje sorpcji, znaczenie sorpcji dla roślin, wpływ właściwości sorpcyjnych na jakość gleby. Właściwości buforowe gleb. Pierwiastki występujące w glebach (makro i mikroelementy). 5. Materia organiczna gleby i organizmy glebowe. Powstawanie próchnicy. Rola i znaczenie próchnicy glebowej. 6. Jakość gleby. Definicje zasobności, żyzności i produkcyjności gleby. Ocena jakości gleby (klasy bonitacyjne, kompleksy przydatności rolniczej).Zasady ochrony gleb. 7. Mapy glebowo-rolnicze. Ćwiczenia: 1-2. Skład granulometryczny gleby. Metody oznaczania i graficznego odwzorowania. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą Casagrande’a w modyfikacji Prószyńskiego i metodą organoleptyczną. 3. Gęstość objętościowa i gęstość fazy stałej gleb. 4. Odczyn gleby i metody jego oznaczania. Rodzaje kwasowości gleby. Zawartość węglanów. 5-6. Systematyka gleb Polski. Procesy glebotwórcze. Przegląd podstawowych typów gleb. 7. Treść mapy glebowo-rolniczej. Ćwiczenie dotyczące odczytania informacji zawartych na wybranych konturach na mapie glebowo-rolniczej. |
Literatura: |
Komornicki T., Oleksynowa K., Jakubiec J., Miechówka A. 1998. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz. III. Systematyka gleb i gleboznawstwo terenowe. AR Kraków. Komornicki T., Oleksynowa K., Tokaj J., Jakubiec J. 1991. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz. II. Metody laboratoryjne analizy gleb. AR Kraków. Konecka-Betley K., Czępińska-Kamińska D., Janowska E. 1999. Systematyka i kartografia gleb. SGGW, Warszawa. Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego. PWN, Warszawa. Mocek A., Drzymała S. 2010. Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Zawadzki S. 2000. Gleboznawstwo. PWRiL Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna definicję i funkcje gleby w biotopie. Zna wpływ czynników glebotwórczych i procesów glebotwórczych na powstawanie i kształtowanie się gleb. 2. Zna metody badania gleb i oceny ich jakości, cechy morfologiczne gleb oraz zakres dokumentacji odkrywki glebowej. 3. Zna podstawowe właściwości fizyczne, wodne i powietrzno-wodne gleb. Zna podstawowe właściwości chemiczne gleb oraz rodzaje sorpcji i jej wpływ na jakość gleby. Zna makro i mikroelementy występujące w glebach. Zna proces powstawania próchnicy oraz jej rolę i znaczenie w glebie. 4. Definiuje zasobność, żyzność i produkcyjność gleby. Zna zasady oceny jakości gleby (klasy bonitacyjne, kompleksy przydatności rolniczej) oraz zasady ochrony gleb. 5. Posiada wiedzę na temat systematyki gleb Polski. Charakteryzuje podstawowe procesy glebotwórcze, typy i podtypy gleb. 6. Zna treść map glebowo-rolniczych. Umiejętności: 1. Potrafi oznaczyć skład granulometryczny gleby metodą terenową i laboratoryjną. Potrafi zaklasyfikować glebę do odpowiedniej grupy i podgrupy granulometrycznej. 2. Potrafi wykonać oznaczanie gęstości fazy stałej gleby. 2. Potrafi wykonać oznaczenie odczynu gleb metodą polową i laboratoryjną oraz zawartości węglanów. 2. Potrafi zaklasyfikować glebę do odpowiedniej jednostki systematycznej. 3. Posiada umiejętność odczytania i interpretacji treści zawartych na mapie glebowo-rolniczej. Kompetencje społeczne: 1. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. 2. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, przyjmując w nim różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Ocena podsumowująca: pozytywnie zaliczony test z całości materiału omawianego w ramach wykładów. Ćwiczenia: Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne ograniczone czasowo z całości materiału omawianego w ramach ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ryczek | |
Prowadzący grup: | Marek Ryczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWP
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ryczek | |
Prowadzący grup: | Marek Ryczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.