Metody badań socjologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.1s.MBS.SM.KAKXZ.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań socjologicznych |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Architektura Krajobrazu, 1 sem., studia stacj. mag. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU / ECTS: 3 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy / fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Podstawowe założenia i cele badań społecznych. 2. Badania eksploracyjne, opisowe i przyczynowe. 3. Podział metod badawczych: eksperyment, badania sondażowe, jakościowe badania terenowe, badania niereaktywne. 4. Eksperyment: laboratoryjny, naturalny, ewaluacja. 5. Badania sondażowe: ankieta, wywiad kwestionariuszowy. 6. Jakościowe badania terenowe: obserwacja (zewnętrzna, uczestnicząca – jawna lub niejawna), wywiady jakościowe, grupy fokusowe (wywiad grupowy + obserwacja). 7. Badania niereaktywne: analiza treści, analiza istniejących danych statystycznych (zastanych), analizy historyczno-porównawcze. 8. Struktura procesu badawczego. 9. Konceptualizacja i operacjonalizacja w badaniu socjologicznym. 10. Formułowanie problemów badawczych. 11. Cele, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki. 12. Ankieta jako narzędzie badań socjologicznych; struktura ankiety; rodzaje pytań. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 36 ECTS** 1,44 w tym: wykłady – 15 godz. ćwiczenia – 15 godz. konsultacje – 5 godz. egzamin – 1 godz. praca własna (1,6 ECTS**) 40 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2001. 3. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000. 4. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005. 6. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002. 7. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2010. Uzupełniająca: 1. Babiński G., Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1980. 2. Mayntz R.K., Holm, P., Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985. 3. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. Adresy stron internetowych z ogólnodostępnymi projektami badawczymi: 1. European Values Study (EVS); http://www.europeanvaluesstudy.eu 2. Europejski Sondaż Społeczny (ESS); http://ess.nsd.uib.no 3. Polski Generalny Sondaż Społeczny (PGSS); http//pgss.iss.uw.edu.pl 4. cykliczny monitoring społeczny Diagnoza; www.diagnoza.com |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych technik badań socjologicznych; - student orientuje się w zakresie prawidłowego doboru technik i narzędzi do badania określonych zjawisk społecznych. Umiejętności: - student posiada podstawową umiejętność przygotowywania narzędzi badawczych; - student potrafi wskazać podstawowe błędy popełniane przy konstruowaniu ankiety socjologicznej; - student posiada umiejętność wykorzystania instrumentarium badawczego do pracy dyplomowej. Kompetencje społeczne: - student rozumie potrzebę stosowania standardów etycznych w badaniach socjologicznych; - student dostrzega potrzebę prawidłowego doboru technik i narzędzi badawczych do właściwej analizy zjawisk i problemów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Knapik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Knapik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWA
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Knapik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Knapik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.