Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań socjologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.1s.MBS.SM.KAKXZ.R
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań socjologicznych
Jednostka: Katedra Statystyki i Polityki Społecznej
Grupy: Architektura Krajobrazu, 1 sem., studia stacj. mag. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU / ECTS: 3 / semestr: 1

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM

status: kierunkowy / fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Podstawowe założenia i cele badań społecznych.

2. Badania eksploracyjne, opisowe i przyczynowe.

3. Podział metod badawczych: eksperyment, badania sondażowe, jakościowe badania terenowe, badania niereaktywne.

4. Eksperyment: laboratoryjny, naturalny, ewaluacja.

5. Badania sondażowe: ankieta, wywiad kwestionariuszowy.

6. Jakościowe badania terenowe: obserwacja (zewnętrzna, uczestnicząca – jawna lub niejawna), wywiady jakościowe, grupy fokusowe (wywiad grupowy + obserwacja).

7. Badania niereaktywne: analiza treści, analiza istniejących danych statystycznych (zastanych), analizy historyczno-porównawcze.

8. Struktura procesu badawczego.

9. Konceptualizacja i operacjonalizacja w badaniu socjologicznym.

10. Formułowanie problemów badawczych.

11. Cele, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki.

12. Ankieta jako narzędzie badań socjologicznych; struktura ankiety; rodzaje pytań.

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 36 ECTS** 1,44

w tym:

wykłady – 15 godz.

ćwiczenia – 15 godz.

konsultacje – 5 godz.

egzamin – 1 godz.

praca własna (1,6 ECTS**) 40 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

2. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2001.

3. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000.

4. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

5. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005.

6. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002.

7. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2010.

Uzupełniająca:

1. Babiński G., Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1980.

2. Mayntz R.K., Holm, P., Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

3. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Adresy stron internetowych z ogólnodostępnymi projektami badawczymi:

1. European Values Study (EVS); http://www.europeanvaluesstudy.eu

2. Europejski Sondaż Społeczny (ESS); http://ess.nsd.uib.no

3. Polski Generalny Sondaż Społeczny (PGSS); http//pgss.iss.uw.edu.pl

4. cykliczny monitoring społeczny Diagnoza; www.diagnoza.com

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych technik badań socjologicznych;

- student orientuje się w zakresie prawidłowego doboru technik i narzędzi do badania określonych zjawisk społecznych.

Umiejętności:

- student posiada podstawową umiejętność przygotowywania narzędzi badawczych;

- student potrafi wskazać podstawowe błędy popełniane przy konstruowaniu ankiety socjologicznej;

- student posiada umiejętność wykorzystania instrumentarium badawczego do pracy dyplomowej.

Kompetencje społeczne:

- student rozumie potrzebę stosowania standardów etycznych w badaniach socjologicznych;

- student dostrzega potrzebę prawidłowego doboru technik i narzędzi badawczych do właściwej analizy zjawisk i problemów społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

egzamin pisemny - pytania problemowe

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ćwiczenia:

Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru.

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia)

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Knapik
Prowadzący grup: Wioletta Knapik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Knapik
Prowadzący grup: Wioletta Knapik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)