Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Herpetologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.ZZS.HERP9.SI.HZOHY Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Herpetologia
Jednostka: Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt
Grupy: Zootechnika stacjonarne elektywy I stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością płazów i gadów krajowych i tropikalnych. Rola w środowisku naturalnym i znaczenie dla gospodarki człowieka. Ochrona gatunkowa. Fauna krajowa płazów i gadów na tle fauny europejskiej i światowej. Gatunki spotykane w hodowlach. Biologia zmiennocieplnych czworonogów, najważniejsze zagrożenia środowiskowe oraz znaczenie tych zwierząt jako bioindykatorów.

Pełny opis:

Wykłady (15 godz.):

1-2. Systematyka płazów

3-4. Krajowe gatunki płazów na tle fauny europejskiej

5-6. Biologia i ekologia płazów

7-8. Znaczenie płazów i ich ochrona

9-10. Pochodzenie gadów – podstawy paleontologii

11. Różnorodność gatunkowa żółwi

12-13. Systematyka gadów – krokodyle, hatterie

14-15. Bioróżnorodność gatunkowa łuskonośnych na tle fauny krajowej

Ćwiczenia (15 godz.):

1-3. Morfologia i anatomia płazów. Rozwój osobniczy

4-5. Rozpoznawanie i rozmieszczenie krajowych gatunków płazów

6-7. Morfologia i anatomia gadów

8-10. Rozpoznawanie krajowych gatunków gadów

11-14. Hodowle terrariowe płazów i gadów

15. Ćwiczenia zaliczeniowe

Literatura:

1. Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Klucz do oznaczania. PWN Warszawa-Poznań.

2. Juszczyk W. 1987. Płazy i gady krajowe (część 1 – 3). PWN Warszawa.

3. Głowaciński Z., Rafiński J. (red.) 2003. Atlas płazów i gadów Polski. Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie oraz Inspekcja Ochrony Środowiska w Warszawie.

4. Herczek A., Gorczyca J. 1999. Atlas i klucz. Płazy i gady Polski. Wydawnictwo Kubajak, Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Opisuje różnorodność gatunkową płazów i gadów w skali globalnej

- Tłumaczy zależności pomiędzy działalnością człowieka a zagrożeniami dla istnienie gatunków herpetofauny

- Wyjaśnia znaczenie fauny krajowej w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka

Umiejętności:

- Nabywa umiejętności identyfikacji gatunków krajowych oraz rozpoznawania ich siedlisk

- Analizuje i określa związek pomiędzy biologią płazów i gadów a ich znaczeniem jako bioindykatorów

- Ocenia możliwości wykorzystania wybranych gatunków płazów i gadów w hodowlach terrariowych

Kompetencje społeczne:

- Rozumie potrzebę ochrony herpetofauny krajowej, dostrzega rolę tych organizmów w aspekcie zanieczyszczeń środowiskowych

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian wiedzy

Test otwarty

Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi,

3,5 (pdst) - 61-70%,

4,0 (db) - 71-80%,

4,5 (pdb) - 81-90%,

5,0 (bdb) - powyżej 90%

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Kornaś, Paweł Nosal
Prowadzący grup: Sławomir Kornaś, Paweł Nosal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-25 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Kornaś, Paweł Nosal
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.