Ekologia ewolucyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZOE.EKOEW.SM.HZOBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia ewolucyjna |
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z mechanizmami kształtującymi ewolucję organizmów w kontekście współczesnych osiągnięć badań ekologicznych. W ramach wykładów realizowane będą zagadnienia ewolucji płciowości, koewolucji, konfliktu oraz ewolucji historii życiowych organizmów. Przedstawione zostaną argumenty podważające błędne rozumienie procesów ewolucyjnych (dobro gatunku, dobór grupowy). Ćwiczenia będą realizowane w trzech cyklach zagadnień: różnorodność życia, siły ewolucji, biologia ewolucyjna człowieka. W ramach ćwiczeń studenci będą przygotowywali własne prezentacje na podstawie literatury popularnonaukowej. Zaliczenie ćwiczeń: 3 kolokwia Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny |
Pełny opis: |
Wykłady -15 godz. 1. Modele doboru – 2 godz 2. Adaptacja i dostosowanie – 2 godz 3. Ewolucja płciowości i dobor płciowy – 2 godz 4. Koewolucja – 2 godz 5. Ewolucyjne aspekty regulacji wielkości populacji – 2 godz 6. Konflikt i kooperacja - 2 godz 7. Sukces rozrodczy – 2 godz 8. Ewolucja historii życiowych – 2 godz Ćwiczenia – 15 godz. 1. Podstawowe definicje używane w biologii ewolucyjnej – 1 godz. 2. Życie na Ziemi, definicja życia – 1 godz. 3. Historia życia na Ziemi – 1 godz. 4. Współczesne wymieranie gatunków – 1 godz. 5. Skąd się biorą nowe gatunki? – 1 godz. 6. Funkcjonowanie ekosystemów, gatunki kluczowe – 1 godz. 7. Jak powstają ekosystemy– 1 godz. 8. Etyka środowiskowa – 1 godz. 9. Ewolucyjne wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych – 1 godz. 9. Miejsce człowieka w świecie zwierząt – 1 godz. 10. Starzenie się, hipoteza babci – 1 godz. 11. Hobbit z wyspy flores – 1 godz. 12. Geny i memy – 1 godz. 13. Modelowanie matematyczne w biologii ewolucyjnej – 3 godz |
Literatura: |
D. Futyama. Ewolucja, WUW, 2008 H. Szarski. Mechanizmy ewolucji, PWN, 1989 J. Diamond. Trzeci szympans, PIW, 1998 N. Eldregre. Życie na krawędzi, Prószyński i s-ka, 2003 M. Ryszkiewicz. 4 miliardy lat, Prószyński i s-ka, 2007 E. O. Wilson. Różnorodność życia, PIW, 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończonym kursie ekologii ewolucyjnej student powinien umieć wyjaśniać i formułować hipotezy dotyczące zjawisk przyrodniczych z podaniem czynnika bezpośredniego i ultymatywnego oraz rozumieć przyczyny procesów ekologicznych tj. powstawanie gatunków, globalne zmiany różnorodności biologicznej, sukcesja ekologiczna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń: 3 kolokwia Ocena z wykładów: zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.