Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Awifauna Polski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.ZOE.AWPO9.SM.HZOHX Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Awifauna Polski
Jednostka: Zakład Zoologii Środowiskowej
Grupy: Bioinżynieria rozrodu zwierząt
Bioinżynieria rozrodu zwierząt
Bioinżynieria rozrodu zwierząt
Hodowla i użytkowanie zwierząt
Hodowla i użytkowanie zwierząt
Hodowla i użytkowanie zwierząt
Zootechnika stacjonarne elektywy II stopień
Zootechnika, stacjonarne magisterskie, 1 sem. elektywy
Zootechnika, stacjonarne magisterskie, 2 sem. elektywy
Zootechnika, stacjonarne magisterskie, 3 sem. elektywy
Żywienie i dietetyka zwierząt
Żywienie i dietetyka zwierząt
Żywienie i dietetyka zwierząt
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja zróżnicowania fauny ptaków zasiedlających różne typy siedlisk. Wykazanie wymogów pokarmowych i lęgowych, a także przyczyn i zakresu degradacji siedlisk w Polsce. Wykazanie znaczenia gospodarstw rybackich w zachowaniu zasobów awifauny wodnej.

Pełny opis:

Wykłady (15 godz.):

1. Przegląd systematyczny krajowych gatunków ptaków

2. Ocena statusu populacyjnego awifauny krajowej

3. Gatunki ginące i zagrożone

4. Antropogeniczne przyczyny degradacji siedlisk

5. Znaczenie gospodarstw rybackich dla ochrony ptaków wodnych

Ćwiczenia (15 godz.):

6. Metody i techniki rozpoznawania i inwentaryzacji ptaków

7. Waloryzacja siedlisk pod kątem ich przydatności dla ptaków

8. Określenie możliwości użytkowania ptaków

9. Znaczenie ptaków wodnych, w tym grupy ichtiofagów w gospodarstwach rybackich

Literatura:

1. Svensson L. (red.) 2012. Przewodnik Collinsa Ptaki, Multico, Warszawa.

2. Gromadzki M. (red.) 2004. Ptaki. Poradnik ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 Min. Środ. Warszawa.

3. Pullin A.S. 2012. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

4. Chylarecki P. 2013. Czynniki kształtujące zmiany liczebności pospolitych ptaków Polski w latach 2000-2012., Muzeum i Instytut Zoologii PAN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

Podstawowe procesy ekologiczne zachodzące na poziomie populacji ptaków

Rolę gospodarstw karpiowych w ochronie różnorodności gatunkowej awifauny

Absolwent potrafi:

Oszacować przydatność różnych typów siedlisk dla bytowania ptaków

Zaprojektować zasady koegzystencji ptaków z gospodarską rolniczą i leśną

Absolwent:

Świadomy roli ptaków jako narzędzia opisywania stanu środowiska przyrodniczego

Wrażliwy na skutki dewastacji środowiska przyrodniczego

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne z treści prezentowanych na wykładach i realizowanych na ćwiczeniach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział oceny z treści wykładowych i ćwiczeniowych w ocenie końcowej wynosi odpowiednio 60% i 40%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Okrutniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Okrutniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.