Zwierzęta futerkowe w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZHT.FUTE9.NI.HZOBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zwierzęta futerkowe w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć omówione zostaną warunki życia i formy zachowań zwierząt futerkowych w ich naturalnym środowisku i w warunkach fermowych. Studenci poznają również innych przedstawicieli rodziny Canidae, Mustelidae oraz rzędu Rodentia. Omówiony zostanie behawior zwierząt futerkowych, ich rozród w warunkach naturalnych i fermowych. Omówione zostaną przystosowania ssaków do ziemnowodnego trybu życia. Poruszony zostanie problem adaptacji gatunków obcych do ekosystemów Polski. W ramach ćwiczeń studenci nauczą się rozpoznawać skóry różnych gatunków zwierząt oraz oceniać cechy jakościowe okrywy włosowej i omawiać wpływające na nie czynniki. Zapoznają się z zapotrzebowaniem pokarmowym zwierząt futerkowych w warunkach naturalnych i fermowych. Studenci zdobędą wiedzę pozwalającą rozpoznawać gatunki zwierząt zaliczanych do futerkowych, orientować się w ich przynależności systematycznej, preferencjach pokarmowych, siedliskowych oraz areale występowania. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Aktualna sytuacja i gospodarcze znaczenie hodowli zw. futerkowych. 2. Zmiany domestykacyjne i dobrostan zwierząt futerkowych. 3. Biotechnologia w rozrodzie królików 4. Biotechnologia w rozrodzie psowatych 5. Rozród szynszyli 6. Kierunki użytkowania królików (mięso/skóry/wełna) 7. Pozyskiwanie i obróbka skór futerkowych 8. Organizacja hodowli i warunki utrzymania na fermie szynszyli. 9. Organizacja hodowli i warunki utrzymania na fermie królików. 10. Za i przeciw hodowli zwierząt futerkowych (panel dyskusyjny) Ćwiczenia 1. Obce i rodzime zwierzęta futerkowe w środowisku naturalnym 2. Przegląd i rozpoznawanie skór zwierząt futerkowych 3. Inseminacja królików 4. Inseminacja psowatych 5. Ochrona zdrowia zwierząt futerkowych. 6. Zasady prowadzenia amatorskiej hodowli królików. 7. Sortowanie i sprzedaż skór w domach aukcyjnych 8. Organizacja hodowli i warunki utrzymania na fermie szynszyli. 9. Organizacja hodowli i warunki utrzymania na fermie królików. 10. Zaliczenie przedmiotu (test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń) |
Literatura: |
Kuźniewicz J., Filistowicz A. Chów i hodowla zwierząt futerkowych, wyd. AR Wrocław, 1999. Kaleta T.: Zachowanie się zwierząt. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2003 Kuźniewicz J.: Dzikie psy. Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004 Okarma H., Tomek A.: Łowiectwo. Wyd. H2O, 2008. Sillero-Zubiri C., Hoffmann M., Macdonald D. W. Canids: Foxes, Wolves, Jackals and Dogs. IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK. 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi nazwać i rozróżnić dziko żyjące i hodowlane gatunki zwierząt futerkowych oraz wytłumaczyć ich rolę w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka. Student jest w stanie scharakteryzować budowę włosa i skóry, objaśnić jej strukturę oraz zdefiniować cechy okrywy włosowej. Potrafi scharakteryzować czynniki wpływające na rozród zwierząt futerkowych oraz ich zapotrzebowanie pokarmowe w warunkach naturalnych i hodowlanych. Student jest w stanie opisać różne wzorce behawioralne zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i fermowym z uwzględnieniem zachowań świadczących o zachwianym dobrostanie. Student jest w stanie wytłumaczyć rolę jaką odgrywają gatunki obce w nowym ekosystemie oraz scharakteryzować przystosowania zwierząt futerkowych do różnych warunków siedliskowych. Umiejętności Potrafi oceniać i rozpoznawać skóry różnych gatunków zwierząt futerkowych oraz szacować prawdopodobieństwo dziedziczenia barwy okrywy włosowej w różnych wariantach kojarzenia osobników o różnym genotypie. Student umie przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą niewielkiego obszaru pod kątem występowania w nim pospolitych gatunków zwierząt futerkowych, rozpoznać ich ślady i sporządzić sprawozdanie z przeprowadzonych badań. Student umie ocenić preferencje i zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i warunkach fermowych. Potrafi planować rozród zwierząt futerkowych uwzględniając specyfikę gatunkową. Potrafi dbać o zdrowie zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych Student potrafi analizować i oceniać warunki utrzymania zwierząt futerkowych na fermach i ogrodach zoologicznych. Kompetencje społeczne Student potrafi pracować zespołowo przyjmując różne role w grupie, jest świadom odpowiedzialności za efekt pracy zespołu. Student formułuje opinie na temat roli zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka ze szczególnym uwzględnieniem hodowli fermowej. Samodzielnie wyszukuje informacji pozwalających na podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W trakcie zajęć terenowych potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i kolegów, w razie konieczności udziela współuczestnikom zajęć pomocy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Zadania zaliczeniowe w ramach ćwiczeń Kolokwia Zaliczenie przedmiotu: Zaliczenie/Egzamin Efekty kształcenia: Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społeczne są oceniane w skali: Na ocenę 2.0 (do 55%); Na ocenę 3.0 (55-60%); Na ocenę 3.5 (61-70%); Na ocenę 4.0 (71-80%); Na ocenę 4.5 (81-90%); Na ocenę 5.0 (powyżej 90%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.