Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zwierzęta futerkowe w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.ZHT.FUTE9.NI.HZOBY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zwierzęta futerkowe w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka
Jednostka: Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W ramach zajęć omówione zostaną warunki życia i formy zachowań zwierząt futerkowych w ich naturalnym środowisku i w warunkach fermowych. Studenci poznają również innych przedstawicieli rodziny Canidae, Mustelidae oraz rzędu Rodentia. Omówiony zostanie behawior zwierząt futerkowych, ich rozród w warunkach naturalnych i fermowych. Omówione zostaną przystosowania ssaków do ziemnowodnego trybu życia. Poruszony zostanie problem adaptacji gatunków obcych do ekosystemów Polski. W ramach ćwiczeń studenci nauczą się rozpoznawać skóry różnych gatunków zwierząt oraz oceniać cechy jakościowe okrywy włosowej i omawiać wpływające na nie czynniki. Zapoznają się z zapotrzebowaniem pokarmowym zwierząt futerkowych w warunkach naturalnych i fermowych. Studenci zdobędą wiedzę pozwalającą rozpoznawać gatunki zwierząt zaliczanych do futerkowych, orientować się w ich przynależności systematycznej, preferencjach pokarmowych, siedliskowych oraz areale występowania.

Pełny opis:

Wykłady

1. Aktualna sytuacja i gospodarcze znaczenie hodowli zw. futerkowych.

2. Zmiany domestykacyjne i dobrostan zwierząt futerkowych.

3. Biotechnologia w rozrodzie królików

4. Biotechnologia w rozrodzie psowatych

5. Rozród szynszyli

6. Kierunki użytkowania królików (mięso/skóry/wełna)

7. Pozyskiwanie i obróbka skór futerkowych

8. Organizacja hodowli i warunki utrzymania na fermie szynszyli.

9. Organizacja hodowli i warunki utrzymania na fermie królików.

10. Za i przeciw hodowli zwierząt futerkowych (panel dyskusyjny)

Ćwiczenia

1. Obce i rodzime zwierzęta futerkowe w środowisku naturalnym

2. Przegląd i rozpoznawanie skór zwierząt futerkowych

3. Inseminacja królików

4. Inseminacja psowatych

5. Ochrona zdrowia zwierząt futerkowych.

6. Zasady prowadzenia amatorskiej hodowli królików.

7. Sortowanie i sprzedaż skór w domach aukcyjnych

8. Organizacja hodowli i warunki utrzymania na fermie szynszyli.

9. Organizacja hodowli i warunki utrzymania na fermie królików.

10. Zaliczenie przedmiotu (test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń)

Literatura:

Kuźniewicz J., Filistowicz A. Chów i hodowla zwierząt futerkowych, wyd. AR Wrocław, 1999.

Kaleta T.: Zachowanie się zwierząt. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2003

Kuźniewicz J.: Dzikie psy. Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Okarma H., Tomek A.: Łowiectwo. Wyd. H2O, 2008.

Sillero-Zubiri C., Hoffmann M., Macdonald D. W. Canids: Foxes, Wolves, Jackals and Dogs. IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK. 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi nazwać i rozróżnić dziko żyjące i hodowlane gatunki zwierząt futerkowych oraz wytłumaczyć ich rolę w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka.

Student jest w stanie scharakteryzować budowę włosa i skóry, objaśnić jej strukturę oraz zdefiniować cechy okrywy włosowej.

Potrafi scharakteryzować czynniki wpływające na rozród zwierząt futerkowych oraz ich zapotrzebowanie pokarmowe w warunkach naturalnych i hodowlanych. Student jest w stanie opisać różne wzorce behawioralne zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i fermowym z uwzględnieniem zachowań świadczących o zachwianym dobrostanie.

Student jest w stanie wytłumaczyć rolę jaką odgrywają gatunki obce w nowym ekosystemie oraz scharakteryzować przystosowania zwierząt futerkowych do różnych warunków siedliskowych.

Umiejętności

Potrafi oceniać i rozpoznawać skóry różnych gatunków zwierząt futerkowych oraz szacować prawdopodobieństwo dziedziczenia barwy okrywy włosowej w różnych wariantach kojarzenia osobników o różnym genotypie.

Student umie przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą niewielkiego obszaru pod kątem występowania w nim pospolitych gatunków zwierząt futerkowych, rozpoznać ich ślady i sporządzić sprawozdanie z przeprowadzonych badań.

Student umie ocenić preferencje i zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i warunkach fermowych. Potrafi planować rozród zwierząt futerkowych uwzględniając specyfikę gatunkową. Potrafi dbać o zdrowie zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych

Student potrafi analizować i oceniać warunki utrzymania zwierząt futerkowych na fermach i ogrodach zoologicznych.

Kompetencje społeczne

Student potrafi pracować zespołowo przyjmując różne role w grupie, jest świadom odpowiedzialności za efekt pracy zespołu.

Student formułuje opinie na temat roli zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka ze szczególnym uwzględnieniem hodowli fermowej. Samodzielnie wyszukuje informacji pozwalających na podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

W trakcie zajęć terenowych potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i kolegów, w razie konieczności udziela współuczestnikom zajęć pomocy.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń: Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Zadania zaliczeniowe w ramach ćwiczeń

Kolokwia

Zaliczenie przedmiotu: Zaliczenie/Egzamin

Efekty kształcenia: Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społeczne są oceniane w skali: Na ocenę 2.0 (do 55%);

Na ocenę 3.0 (55-60%);

Na ocenę 3.5 (61-70%);

Na ocenę 4.0 (71-80%);

Na ocenę 4.5 (81-90%);

Na ocenę 5.0 (powyżej 90%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)