Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zwierzęta futerkowe w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.ZHT.FUT9.SL.HBIOY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zwierzęta futerkowe w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka
Jednostka: Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W ramach zajęć omówione zostaną warunki życia i formy zachowań zwierząt futerkowych w ich naturalnym środowisku i w warunkach fermowych. Studenci poznają również innych przedstawicieli rodziny Canidae, Mustelidae oraz rzędu Rodentia. Omówiony zostanie behawior zwierząt futerkowych, ich rozród w warunkach naturalnych i fermowych. Omówione zostaną przystosowania ssaków do ziemnowodnego trybu życia. Poruszony zostanie problem adaptacji gatunków obcych do ekosystemów Polski. W ramach ćwiczeń studenci nauczą się rozpoznawać skóry różnych gatunków zwierząt oraz oceniać cechy jakościowe okrywy włosowej i omawiać wpływające na nie czynniki. Zapoznają się z zapotrzebowaniem pokarmowym zwierząt futerkowych w warunkach naturalnych i fermowych. Studenci zdobędą wiedzę pozwalającą rozpoznawać gatunki zwierząt zaliczanych do futerkowych, orientować się w ich przynależności systematycznej, preferencjach pokarmowych, siedliskowych oraz areale występowania.

Pełny opis:

1. Gospodarcze znaczenie hodowli zw. futerkowych.

Wolno żyjące i hodowlane gatunki zwierząt futerkowych.

2. Charakterystyka odmian barwnych.

3. Mięsożerne gatunki zwierząt futerkowych.

4. Roślinożerne gatunki zwierząt futerkowych.

5. Strategie pokarmowe i specyfika trawienia roślinożernych i mięsożernych zw. futerkowych.

6. Czynniki wpływające na rozród zwierząt futerkowych.

7. Metody biotechnologiczne wspomagające rozród zwierząt futerkowych.

8. Adaptacje zwierząt futerkowych do ziemnowodnego trybu życia.

9. Zwierzęta futerkowe – gatunki obce i „inwazyjne”.

10. Egzotyczne zw. futerkowe. Ćwiczenia terenowe (ZOO Kraków)

11. Organizacja hodowli królików. Ćwiczenia terenowe (IZ-PIB Balice).

12. Organizacja hodowli nutrii. Ćwiczenia terenowe (SD KHDZFiZ Rząska).

13. Populacje zwierząt futerkowych objęte ochroną zasobów genetycznych. Ekologiczna rola ferm. Dobrostan na fermach zwierząt futerkowych.

14. Choroby zwierząt futerkowych.

15. Zaliczenie przedmiotu (test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń).

Ćwiczenia

1. Budowa włosa i skóry. Struktura i cechy okrywy włosowej.

Ocena i rozpoznawanie skór zwierząt futerkowych.

2. Genetyczne podstawy dziedziczenia barwy okrywy włosowej.

3. Charakterystyka rodzin Canidae i Mustelidae.

4. Charakterystyka gryzoni i zajęczaków.

5. Preferencje pokarmowe i specyfika trawienia zw. roślinożernych

Preferencje pokarmowe i specyfika trawienia zw. mięsożernych

6. Specyfika rozrodu mięsożernych zwierząt futerkowych.

7. Specyfika rozrodu roślinożernych zwierząt futerkowych.

8, 9. Rozpoznawanie śladów popularnych gatunków zwierząt futerkowych w terenie (Puszcza Dulowska lub Dol. Potoku Rudno).

10. Egzotyczne zw. futerkowe (ZOO Kraków).

11. Organizacja hodowli królików (IZ-PIB Balice).

12. Organizacja hodowli nutrii (SD KHDZFiZ Rząska).

13. Za i przeciw hodowli zwierząt futerkowych - panel dyskusyjny.

14. Ochrona zdrowia zwierząt futerkowych.

15. Zaliczenie przedmiotu (test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń).

Literatura:

Kuźniewicz J., Filistowicz A. Chów i hodowla zwierząt futerkowych, wyd. AR Wrocław, 1999.

Kaleta T.: Zachowanie się zwierząt. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2003

Kuźniewicz J.: Dzikie psy. Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Okarma H., Tomek A.: Łowiectwo. Wyd. H2O, 2008.

Sillero-Zubiri C., Hoffmann M., Macdonald D. W. Canids: Foxes, Wolves, Jackals and Dogs. IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK. 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi nazwać i rozróżnić dziko żyjące i hodowlane gatunki zwierząt futerkowych oraz wytłumaczyć ich rolę w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka.

Student jest w stanie scharakteryzować budowę włosa i skóry, objaśnić jej strukturę oraz zdefiniować cechy okrywy włosowej.

Potrafi scharakteryzować czynniki wpływające na rozród zwierząt futerkowych oraz ich zapotrzebowanie pokarmowe w warunkach naturalnych i hodowlanych. Student jest w stanie opisać różne wzorce behawioralne zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i fermowym z uwzględnieniem zachowań świadczących o zachwianym dobrostanie.

Student jest w stanie wytłumaczyć rolę jaką odgrywają gatunki obce w nowym ekosystemie oraz scharakteryzować przystosowania zwierząt futerkowych do różnych warunków siedliskowych.

Umiejętności

Potrafi oceniać i rozpoznawać skóry różnych gatunków zwierząt futerkowych oraz szacować prawdopodobieństwo dziedziczenia barwy okrywy włosowej w różnych wariantach kojarzenia osobników o różnym genotypie.

Student umie przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą niewielkiego obszaru pod kątem występowania w nim pospolitych gatunków zwierząt futerkowych, rozpoznać ich ślady i sporządzić sprawozdanie z przeprowadzonych badań.

Student umie ocenić preferencje i zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i warunkach fermowych. Potrafi planować rozród zwierząt futerkowych uwzględniając specyfikę gatunkową. Potrafi dbać o zdrowie zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych

Student potrafi analizować i oceniać warunki utrzymania zwierząt futerkowych na fermach i ogrodach zoologicznych.

Kompetencje społeczne

Student potrafi pracować zespołowo przyjmując różne role w grupie, jest świadom odpowiedzialności za efekt pracy zespołu.

Student formułuje opinie na temat roli zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka ze szczególnym uwzględnieniem hodowli fermowej. Samodzielnie wyszukuje informacji pozwalających na podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

W trakcie zajęć terenowych potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i kolegów, w razie konieczności udziela współuczestnikom zajęć pomocy.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń: Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Zadania zaliczeniowe w ramach ćwiczeń

Kolokwia

Zaliczenie przedmiotu: Zaliczenie/Egzamin

Efekty kształcenia: Wiedza, Umiejętności i Kompetencje społeczne są oceniane w skali: Na ocenę 2.0 (do 55%);

Na ocenę 3.0 (55-60%);

Na ocenę 3.5 (61-70%);

Na ocenę 4.0 (71-80%);

Na ocenę 4.5 (81-90%);

Na ocenę 5.0 (powyżej 90%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)