Herpetologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZDZ.HERP9.SI.HZOHZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Herpetologia |
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: |
Zootechnika stacjonarne elektywy I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością płazów i gadów krajowych i tropikalnych. Rola w środowisku naturalnym i znaczenie dla gospodarki człowieka. Ochrona gatunkowa. Gatunki spotykane w hodowlach. Biologia zmiennocieplnych czworonogów, najważniejsze zagrożenia środowiskowe oraz znaczenie tych zwierząt jako bioindykatorów. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.): Systematyka płazów Krajowe gatunki płazów na tle fauny europejskiej Biologia i ekologia płazów Znaczenie płazów i ich ochrona Pochodzenie gadów – podstawy paleontologii Różnorodność gatunkowa żółwi Systematyka gadów – krokodyle, hatterie Bioróżnorodność gatunkowa łuskonośnych na tle fauny krajowej Ćwiczenia (15 godz.): Morfologia i anatomia płazów. Rozwój osobniczy Rozpoznawanie i rozmieszczenie krajowych gatunków płazów Morfologia i anatomia gadów Rozpoznawanie krajowych gatunków gadów Hodowle terrariowe płazów i gadów |
Literatura: |
1. Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Klucz do oznaczania. PWN Warszawa-Poznań. 2. Juszczyk W. 1987. Płazy i gady krajowe (część 1 – 3). PWN Warszawa. 3. Głowaciński Z., Rafiński J. (red.) 2003. Atlas płazów i gadów Polski. Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie oraz Inspekcja Ochrony Środowiska w Warszawie. 4. Herczek A., Gorczyca J. 1999. Atlas i klucz. Płazy i gady Polski. Wydawnictwo Kubajak, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: - różnorodność gatunkową płazów i gadów w skali globalnej - zależności pomiędzy działalnością człowieka a zagrożeniami dla istnienie gatunków herpetofauny - znaczenie fauny krajowej w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka Umiejętności - potrafi: - identyfikować gatunki krajowe oraz rozpoznawać ich siedliska - analizować i określać związek pomiędzy biologią płazów i gadów a ich znaczeniem jako bioindykatorów - ocenić możliwości wykorzystania wybranych gatunków płazów i gadów w hodowlach terrariowych Kompetencje społeczne - jest gotów do: - ochrony herpetofauny krajowej, dostrzega rolę tych organizmów w aspekcie zanieczyszczeń środowiskowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie testu. Test otwarty Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90%. Udział oceny z wykładu w ocenie końcowej 50%. Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium zaliczeniowe (udział oceny w ocenie końcowej 50%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Magdalena Hędrzak, Stanisław Łapiński, Paweł Nosal, Magdalena Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.