Herpetologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZDZ.HERP9.SI.HZOHZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Herpetologia | ||
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt | ||
Grupy: |
Zootechnika stacjonarne elektywy I stopień |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością płazów i gadów krajowych i tropikalnych. Rola w środowisku naturalnym i znaczenie dla gospodarki człowieka. Ochrona gatunkowa. Gatunki spotykane w hodowlach. Biologia zmiennocieplnych czworonogów, najważniejsze zagrożenia środowiskowe oraz znaczenie tych zwierząt jako bioindykatorów. |
||
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.): Systematyka płazów Krajowe gatunki płazów na tle fauny europejskiej Biologia i ekologia płazów Znaczenie płazów i ich ochrona Pochodzenie gadów – podstawy paleontologii Różnorodność gatunkowa żółwi Systematyka gadów – krokodyle, hatterie Bioróżnorodność gatunkowa łuskonośnych na tle fauny krajowej Ćwiczenia (15 godz.): Morfologia i anatomia płazów. Rozwój osobniczy Rozpoznawanie i rozmieszczenie krajowych gatunków płazów Morfologia i anatomia gadów Rozpoznawanie krajowych gatunków gadów Hodowle terrariowe płazów i gadów |
||
Literatura: |
1. Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Klucz do oznaczania. PWN Warszawa-Poznań. 2. Juszczyk W. 1987. Płazy i gady krajowe (część 1 – 3). PWN Warszawa. 3. Głowaciński Z., Rafiński J. (red.) 2003. Atlas płazów i gadów Polski. Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie oraz Inspekcja Ochrony Środowiska w Warszawie. 4. Herczek A., Gorczyca J. 1999. Atlas i klucz. Płazy i gady Polski. Wydawnictwo Kubajak, Kraków. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: - różnorodność gatunkową płazów i gadów w skali globalnej - zależności pomiędzy działalnością człowieka a zagrożeniami dla istnienie gatunków herpetofauny - znaczenie fauny krajowej w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka Umiejętności - potrafi: - identyfikować gatunki krajowe oraz rozpoznawać ich siedliska - analizować i określać związek pomiędzy biologią płazów i gadów a ich znaczeniem jako bioindykatorów - ocenić możliwości wykorzystania wybranych gatunków płazów i gadów w hodowlach terrariowych Kompetencje społeczne - jest gotów do: - ochrony herpetofauny krajowej, dostrzega rolę tych organizmów w aspekcie zanieczyszczeń środowiskowych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie testu. Test otwarty Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90%. Udział oceny z wykładu w ocenie końcowej 50%. Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium zaliczeniowe (udział oceny w ocenie końcowej 50%). |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.