Awifauna Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZDZ.AWP9.SM.HETOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Awifauna Polski |
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: |
Etologia i psychologia zwierząt II stopień elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja zróżnicowania fauny ptaków zasiedlających różne typy siedlisk. Wykazanie ich wymogów pokarmowych i lęgowych, a także zdobycie umiejętności rozpoznawania pospolitych gatunków. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.) 1. Przegląd systematyczny ptaków Polski z elementami biologii i ekologii wybranych gatunków 2. Metody identyfikacji i inwentaryzacji ptaków w środowisku 3. Ocena stanu awifauny krajowej 4. Znaczenie gospodarstw hodowli ryb karpiowatych dla ochrony ptaków Ćwiczenia terenowe (15 godz.) 1. Metody rozpoznawania i inwentaryzacji ptaków różnych typów siedlisk 2. Waloryzacja siedlisk pod kątem ich przydatności dla ptaków 3. Znaczenie ptaków wodnych, w tym grupy ichtiofagów w gospodarstwach rybackich |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Svensson L. (red.) 2023. Przewodnik Collinsa Ptaki, Multico, Warszawa. 2. Chylarecki P., Sikora A., Ceniana Z., Chodkiewicz T. (red.). 2015. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny. Biblioteka Monitoringu Środowiska. 3. Chylarecki P. (red.). 2018. Trendy liczbeności ptaków w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska. Uzupełniająca: 1. Kniaziewa N., Bonczar Z., Okrutniak M., Rościszewska M. 2013. Zastosowanie różnych poziomów struktur hierarchicznych organizmu dla oceny stopnia degradacji środowiska. Zeszyty Naukowe, Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, Polskie Towarzystwo Gleboznawcze, Oddział w Rzeszowie 16: 37-43. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: Podstawowe metody inwentaryzacji ptaków Gatunki ptaków wolnożyjących występujące w kraju Podstawowe procesy ekologiczne zachodzące na poziomie populacji ptaków Absolwent potrafi: Rozpoznawać, charakteryzować i interpretować stan dzikożyjących ptaków Rozpoznać i charakteryzować stres fizjologiczny i psychiczny ptaków, identyfikować jego przyczyny, przeciwdziałać negatywnym formą stresu Absolwent jest gotów do: Przeciwdziałania skutkom dewastacji środowiska przyrodniczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie pisemne z treści prezentowanych na wykładach i realizowanych na ćwiczeniach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Ocena z zaliczenia stanowi 100% oceny końcowej. Ćwiczenia terenowe: Sprawozdania pisemne z ćwiczeń terenowych (zaliczenie bez oceny) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Okrutniak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Okrutniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Okrutniak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Okrutniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.