Biologia ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZBZ.BIOR9.SL.HBIOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia ryb |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Biologia stosowana I stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs Biologia ryb przygotowany dla studentów Biologii stosowanej szczegółowo zapoznaje z zagadnieniami związanymi z życiem ryb. Tematyka wykładów i ćwiczeń charakteryzuje środowisko życia ryb i ich biologię, wzajemne stosunki ekologiczne panujące wśród różnych gatunków ichtiofauny, ze szczególnym zwróceniem uwagi na różnice związane z przystosowaniami ryb do zajmowania różnych siedlisk. Ogólnie porusza tematy rozrodu ryb, odżywiania, wzrostu i migracji. |
Pełny opis: |
Wykłady: Przedstawienie obowiązującej systematyki ryb i charakterystyki wybranych taksonów Charakterystyka przystosowań ryb umożliwiających życie w środowisku wodnym: Różnorodność przystosowań ryb do poruszania się w odmiennych siedliskach ekosystemów wodnych Różnorodność dodatkowych narządów oddechowych pomagających przetrwać w środowisku ubogim w tlen Charakterystyka przystosowań rozrodczych ryb, zależnych od zajmowanego siedliska: Omówienie znanych strategii rozrodczych ryb jajorodnych (ryby litofilne, fitofilne, psammofilne, pelagofilne, inne) Charakterystyka różnych rodzajów żyworodności u ryb Rozwój zarodkowy ryb, organogeneza, rozwój larwalny, metamorfoza Różnorodność przystosowań pokarmowych ryb, ryby drapieżne, bentosożerne, roślinożerne, planktonożerne, inne sposoby zdobywania pokarmu Klasyfikacje migracji wykonywanych przez ryby. Ryby anadromiczne, katadromiczne, potamodromiczne, oceanodromiczne, inne rodzaje wędrówek ryb Charakterystyka przystosowań morskich ryb głębinowych, zjawisko fluorescencji i bioluminescencji. Ćwiczenia: Charakterystyka i wykorzystanie cech biometrycznych i merystycznych w taksonomii ryb Ćwiczenia praktycznego rozpoznawania gatunków ryb z wykorzystaniem klucza Charakterystyka wybranych gatunków ryb rzecznych, z uwzględnieniem preferowanych przez nie siedlisk i krain rzecznych Charakterystyka wybranych gatunków ryb jeziornych, z uwzględnieniem preferowanych przez nie siedlisk jeziornych, klasyfikacja rybacka jezior Omówienie znanych metod badania wieku ryb Praktyczne ćwiczenia badania wieku ryb na podstawie łuski Omówienie metod badania wzrostu ryb w populacji Praktyczne ćwiczenia badania wzrostu ryb w populacjach niektórych gatunków ryb z wybranych zbiorników zaporowych, na podstawie dostępnych raportów odłowów gospodarczych przeprowadzanych na tych zbiornikach Omówienie metod obliczania różnych parametrów ichtiobiologicznych populacji ryb wód otwartych, takich jak współczynniki kondycji, struktura wiekowa gatunku, struktura gatunkowa ichtiofauny, Charakterystyka ichtiofauny Morza Bałtyckiego. |
Literatura: |
1. Heese T., Przybyszewski C. Życie ryb WSI Koszalin, 1993 2. Załachowski W. Ryby,PWN Warszawa, 1997 3. Brylińska M. Ryby słodkowodne Polski, PWN, 2000. Uzupełniająca: 1. Epler P., Popek W., Łuszczek-Trojnar E., Drąg-Kozak E., Szczerbik P., Socha M. 2005. Age and growth rate of the roach (Rutilus rutilus L.) from the Solina and the Tresna (Żywieckie Lake) dam reservoirs. Acta Scientarium Polonorum, Piscaria 4(1-2), 59-70. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: budowę, biologię, nomenklaturę systematyczną i wymagania środowiskowe ryb, ich sposoby poruszania się, zdobywania pokarmu, rozrodu, obrony przed drapieżnikami. Znaczenie ryb w przyrodzie oraz zależności ekologiczne pomiędzy różnymi gatunkami w środowisku wodnym Potrafi wymienić charakterystycznych przedstawicieli ichtiofauny dla różnorodnych siedlisk środowiska wodnego na świecie, omówić ich biologię i przystosowania UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: obliczyć wiek ryb na podstawie łusek Posiada umiejętność interpretacji wyników badania struktury gatunkowej i wiekowej populacji ryb w zbiorniku wodnym Dokonuje obliczeń kondycji ryb i rocznych przyrostów długości i masy ciała KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: formułowania opinii na temat podstawowych zagadnień biologii; wykazuje potrzebę aktualizowania wiedzy kierunkowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów w formie testu; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55.% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50.%. Na ocenę pozytywną z ćwiczeń należy odpowiedzieć na minimum 55% .pytań kolokwium zaliczeniowego; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 50% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Drąg-Kozak, Ewa Łuszczek-Trojnar | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Drąg-Kozak, Ewa Łuszczek-Trojnar | |
Prowadzący grup: | Ewa Drąg-Kozak, Ewa Łuszczek-Trojnar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.