Szata roślinna Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.SZRP9.SL.HZOBX.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szata roślinna Polski |
Jednostka: | Katedra Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia dydaktyczne mają na celu zapoznanie studentów ze strukturą roślinności Polski, czynnikami, które ją kształtują oraz zjawiskami w niej zachodzącymi. Omówione będą związki roślinności naszego kraju z roślinnością innych części Europy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na elementy geograficzne, migracyjne, historyczne i inne naszej flory. W rozważaniach tych uwzględnione będzie podział geobotaniczny kontynentu. Studenci zostaną zaznajomieni z typowymi oraz rzadkimi, ale ciekawymi zespołami roślinnymi Polski. Przedmiot stanowi kontynuację „Historii szaty roślinnej Ziemi”. Studenci uczestniczący w zajęciach z Szaty roślinnej Polski zyskają wiedzę podstawową, ułatwiającą zrozumienie i przyswojenie zagadnień omawianych w ramach przedmiotu „Biogeografia”. |
Pełny opis: |
1. Czynniki naturalne wpływające na ukształtowanie roślinności w Polsce. 2 godz. 2. Podstawowe pojęcia stosowane w tej dziedzinie wiedzy (ilościowość, towarzyskość, żywotność, okresowość, stałość, wierność), łączenie się roślin w zbiorowiska, budowa warstwowa zbiorowisk, kombinacje gatunków. 3 godz. 3. Metody badania zbiorowisk roślinnych. 1 godz. 4. Geobotaniczny podział Polski: prowincje, działy, okręgi. 1 godz. 5. Systematyka zbiorowisk roślinnych. 2 godz. 6. Elementy flory polskiej (elementy geograficzne, genetyczne, historyczne, migracyjne, ekologiczne).2 godz. 7. Zespoły roślinne najczęściej spotykane w Polsce: wydmowe, wodne, bagienne, torfowiskowe, łąkowe, leśne i zaroślowe, zespoły synantropijne oraz zespoły roślin zarodnikowych oraz rzadkie, ale szczególnie interesujące: stepowe, wysokogórskie, solniskowe, wrzosowiskowe. 4 godz. |
Literatura: |
Literatura 1. Kornaś J. & Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. Wyd. II. PWN, Warszawa. 2. Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery. Wyd. II. PWN Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna podstawowe pojęcia z zakresu metody badania szaty roślinnej. Student posiada podstawową wiedzę na temat związków szaty roślinnej Polski z roślinnością innych obszarów Europy. Student potrafi scharakteryzować podstawowe zbiorowiska i zespoły roślinne Polski. Umiejętności Student posiada umiejętność rozróżniania podstawowe zbiorowiska i zespoły roślinne Polski. Student potrafi wskazać związki flory polskiej z florą innych obszarów Europy i świata. Student stosuje wiedzę z zakresu różnorodności gatunkowej. Kompetencje społeczne Student dostrzega konieczność ochrony przyrody. Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Zaliczenie ustne (termin 1, 2 i 3). 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.