Rybactwo, rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ROZUE.SM.HRBRX.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rybactwo, rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich w UE |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Od wstąpienia Polski do UE, polski sektor rolny i rybacki kształtowane są przez Wspólną Politykę Rolną i Wspólną Politykę Rybacką UE. W ramach przedmiotu studenci uzyskują wiedzę na temat założeń wspólnej polityki UE, dotyczącej funkcjonowania i rozwoju rybactwa i rolnictwa. Istotnym elementem wspólnej polityki jest subwencjonowanie i restrukturyzacja obu sektorów oraz określenie kierunków zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. |
Pełny opis: |
Tematyka poszczególnych wykładów: 1. Integracja europejska - geneza, cele, założenia (1 godz.) 2. Podstawowe informacje o rolnictwie w krajach Unii Europejskiej (1 godz.) 3. Wspólna Polityka Rolna Unii Europejskiej - historia, reformy, dopłaty bezpośrednie (2 godz.) 4. Podstawowe informacje o rybactwie w Unii Europejskiej (2 godz.) 5. Rozwój akwakultury w Unii Europejskiej (2 godz.) 6. Strategia rozwoju rybołówstwa na lata 2014-2020 (1 godz.) 7. Wspólna Polityka Rybacka w Unii Europejskiej (2 godz.) 8. Założenia Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (2 godz.) 9. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY 2014-2020) (2 godz.) |
Literatura: |
- John Pinder, Simon Usherwood (tł. Jarosław Sawicki): Unia Europejska. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009. - Henryk Runowski (red. nauk): Unia Europejska - jej polityka rolna i strukturalna. Wyd. Ekspert-SITR, Koszalin 2000. - Wiesław Bokajł, Kazimierz Dziubka (red. nauk) [aut. Andrzej Antoszewski et al.]: Unia Europejska: leksykon integracji. Wyd. "Europa", Wrocław 2003. Aktualne dane z rządowych stron internetowych: www.minrol.gov.pl www.rybactwo.info www.arimr.gov.pl www.fapa.com.pl www.cdr.gov.pl www.aquamedia.org ec.europa.eu/eurostat |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu studenci powinni: W zakresie wiedzy: - posiadać wiedzę dotyczącą kształtowania się Unii Europejskiej oraz Wspólnej Polityki Rolnej, - znać podstawowe formy subsydiowania rolnictwa i obszarów wiejskich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, - wiedzieć z jakich form wsparcia mogą skorzystać rolnicy i rybacy w UE, - wiedzieć, jakie są uwarunkowania rozwoju akwakultury, rybactwa i rybołówstwa. Umiejętności: - umieć przedstawić i omówić kierunki rozwoju rolnictwa w krajach Wspólnoty Europejskiej, - umieć opisać politykę UE w kwestii rybactwa i rybołówstwa, - umieć uzasadnić znaczenie związków i organizacji rolniczych i rybackich w UE. Kompetencje społeczne: - potrafi komunikować się w grupie, występować na forum oraz budować zrozumiałe komunikaty, - dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się oraz konieczność poszukiwania aktualnej wiedzy i informacji w zakresie rybactwa i rolnictwa, - potrafi w sposób konstruktywny dyskutować na tematy związane z Unią Europejską, Wspólną Polityką Rolną i Rybacką. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - egzamin - forma pisemna (dotyczy podstawowych kwestii kształtu Unii Europejskiej, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej) Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady: 15 godz. - zaliczenie końcowe na ocenę - 1 godz. - konsultacje - 7 godz. Razem: 23 godz. : 25 = 0,92 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie do wykładów - 12 godz. - penetracja literatury - 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego - 8 godz. Razem: 25 godz. : 25 = 1,0 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS Kryteria wystawiania ocen z wykładów i ćwiczeń: 1. Ocena niedostateczna (2,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% i mniej niż 60% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) również jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (61-70%). 4. Ocena dobra (4,0) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 71-80%. 5. Ocenę ponad dobrą (4,5) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 81-90%. 6. Ocena bardzo dobra wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska ponad 90% obowiązujących efektów dla danej składowej. UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.