Podstawy zachowania się koni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.RAZ.PZK9.SM.HZOUZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zachowania się koni |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: |
Zootechnika II stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznać studentów z podstawami zachowania się koni w środowisku naturalnym, w hodowli i pracy z człowiekiem (sport, rekreacja). |
Pełny opis: |
1. Genetyczne i fizjologiczne podstawy zachowania koniowatych 2. Płciowe zachowanie ogierów w stadzie, wyborze klaczy oraz kryciu naturalnym 3. Płciowe zachowanie klaczy w stadzie, podczas źrebienia oraz opieki nad źrebakiem 4. Zachowanie młodych koni w zabawie oraz dominacji w stadzie 5. Antagonizmy i agresywne zachowanie koniowatych 6. Odstępstwa od typowego zachowania się koni 7. Zachowanie koni żyjących w stadzie i pojedynczo 8. Wykorzystanie cech behawiorystycznych w pracy z końmi (chów, hodowla, sport) 9.Podstawy zachowania koni (mowa ciała, uszu, wydawanie dźwięku, sen, odpoczynek) 10. Zachowanie koni i czynniki warunkujące wykorzystanie pastwiska, pobierania paszy oraz wody 11. Zachowanie koniowatych wobec ludzi i innych zwierząt 12. Zachowanie zwierząt chorych 13. Zasady prowadzenia oraz wyniki badań nad behawiorem koniowatych |
Literatura: |
1.Nowicki B, Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, SGGW, 2011 2. Pruski W.,Hodowla koni, PWRiL. (nowe wydanie 2007) 3. Pirkelmann A.L.,Ahswede L., Zeitler-Feicht M., Hodowla koni. Organizacja stajni i żywienia, RM. 2010 4. Desmond M., Dlaczego koń rży? Książka i Wiedza. 2000 5. Wilsie S., Vogelt G.,Mowa koni. Rozmowy z końmi w ich języku. Galaktyka. 2020 |
Efekty uczenia się: |
Definiuje podstawy zachowania się koni oraz rozróżnia obyczaje zwierząt związane z hodowlą i chowem. Rozpoznaje, definiuje i dobiera odpowiednie metody prowadzenia badań nad zachowaniem się zwierząt. Student potrafi ocenić system utrzymania i użytkowania koni, organizowania chowu zwierząt. Dobiera systemy chowu zwierząt sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów na podstawie obecności studenta oraz wyniku pracy zaliczeniowej w formie pisemnej. Minimalny próg zaliczenia to 55% oceny końcowej. Skala ocen: 0-54% - niedostateczny (2,0); 55-60% - dostateczny (3,0); 61-70% - dostateczny plus (3,5); 71-80% - dobry (4,0); 84-90% - dobry plus (4,5); 91-100% - bardzo dobry (5,0) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stefaniuk-Szmukier | |
Prowadzący grup: | Monika Stefaniuk-Szmukier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zenon Podstawski | |
Prowadzący grup: | Bogusława Długosz, Barbara Kij-Mitka, Przemysław Podstawski, Zenon Podstawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Bauer | |
Prowadzący grup: | Edyta Bauer, Zenon Podstawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zenon Podstawski | |
Prowadzący grup: | Bogusława Długosz, Jarosław Łuszczyński, Magdalena Pieszka, Zenon Podstawski, Małgorzata Pozor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.