Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawodawstwo, zarządzanie i marketing w gospodarce rybnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.PZMGR.SI.HRBRX.R
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawodawstwo, zarządzanie i marketing w gospodarce rybnej
Jednostka: Zakład Zarządzania i Marketingu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

a) Przedmiot pozwoli studentom na zapoznanie się z prawodawstwem dot. rybactwa śródlądowego, tematyką gospodarczego znaczenia produkcji rybackiej, funkcjonowania produktów rybackich na rynku żywnościowym Polski i świata. Studenci zapoznani zostaną z koncepcją zarządzania, w tym zarządzania gospodarstwem rybnym, koncepcją marketingu, tworzenia biznes planu, planowania strategicznego, zarządzaniem marketingowym firmą. Wprowadzeni zostaną w tematykę promocji i polityki cenowej w przemyśle i przetwórstwie rybnym oraz polityką dystrybucji produktów rybnych, organizacją i kontrolą zbytu ryb poprzez kontrolę marketingową. Zapoznani zostaną z ustawodawstwem dotyczącym bezpieczeństwa żywnościowego, szczególnie odnoszacego sie do produkcji i przetwórstwa rybackiego.W trakcie ćwiczeń studenci będą mogli odnieść wiedzę teoretyczną do działań w zakresie produkcji rybackiej.

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Podstawowe regulacje prawne w rybactwie śródlądowym 1 godz.

2. Bezpieczeństwo żywnościowe – regulacje unijne 1 godz.

3. Zarządzanie – zagadnienia wstępne 1 godz.

4. Planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie 1 godz.

5. Organizowanie. Motywowanie. kontrolowanie, 1 godz.

6. Kontrolowanie. Zarządzanie sferami działalności przedsiębiorstwa 1 godz.

7. Orientacje przed marketingowe. Pojęcie marketingu. 1 godz.

8. Założenia marketingu mix 1 godz.

9. Produkt w rolnictwie i gospodarce żywnościowej 1 godz.

10. Cechy produktów rolnych i produktów żywnościowych. Cena 1 godz.

11. Promocja w gospodarce żywnościowe i handlu żywnością 1 godz.

12. Dystrybucja surowców rolniczych i żywności 1 godz.

13. Zarządzanie marketingowe, budowanie strategii firmy 1 godz.

14. Marketing mix w produkcji i handlu rybami i przetworami 1 godz.

15. Marketing mix w produkcji i handlu rybami i przetworami 1 godz.

ĆWICZENIA

1. Ustawa o rybactwie Śródlądowym i inne akty prawne 1 godz.

2. System HACCP, wdrażanie zasad GHP/GMP 1 godz.

3. Styla zarządzania – czy mogę być kierownikiem? 1 godz.

4. Planowanie działalności. Plan biznesu. 1 godz.

5. Pracownik świadomy i zmotywowany 1 godz.

6. Podział kompetencji. Delegowanie 1 godz.

7. Przykłady działalności wg orientacji przed marketingowej,

marketing w Polsce 1 godz.

8. Badania rynkowe, klient, segmentacja rynku 1 godz.

9. Otoczenie przedsiębiorstwa – czynniki zewnętrzne 1 godz.

10. Istota produktu w sektorze żywnościowym 1 godz.

11. Ryba jako surowiec i produkt 1 godz.

12. Trudna sztuka promocji w handlu rybami 1 godz.

13. Specyfika dystrybucji produktów żywnościowych 1 godz.

14. Analiza SWOT przedsiębiorstwa rybackiego 1 godz.

15. Wymogi i potrzeby konsumentów ryb 1 godz.

Literatura:

Kożuch A.; Zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Wyd. Akademia Podlaska, Siedlce 2000Bielski I.: Podstawy marketingu, Wyd. “Dom Organizatora”, Toruń 1998B. Żurawik, W. Żurawik: Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie, Wyd. PWE, Warszawa 1996J. Westwood: Plan marketingowy – Praktyczny przewodnik, Wyd.Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1998

Cz. Kos, J.Szwacka-Salmonowicz: Marketing produktów żywnościowych, PWRiL, Warszawa, 1997

G.Gierszewska, M. Romanowska: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa,PWE,Warszawa 1997

Znaczenie, stan i uwarunkowana rozwoju rybactwa w Polsce - red. Henryk Wołos, Wyd.Instytut Rybactwa Śródlądowego,

Olsztyn 1998

Worniałło J. - Podstawy analizy finansowej przedsiębiorstw rybackich, Wyd. Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn 1994

Worniałło J. - Elementy uproszczonej rachunkowości rybackiej, Wyd. Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn 1994

Czasopisma:

Komunikaty Rybackie

Przegląd Rybacki

Rynek Ryb

Efekty uczenia się:

Znajomość podstaw zarządzania i marketingu w odniesieniu do gospodarki rybnej oraz prawodawstwa odnoszącego się rybactwa śródlądowego.

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna

Praktyki zawodowe:

nie przewidziano

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)