Endokrynologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.KFZ.ENDO3.SI.HZOPX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Endokrynologia ogólna |
Jednostka: | Katedra Fizjologii i Endokrynologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami endokrynologii zwierząt dotyczącymi wszystkich okresów życia – płodowego, neonatalnego, dojrzewania i starzenia się organizmu. Studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi zmian w gruczołach endokrynnych podczas wzrostu organizmu, charakterystyki hormonów białkowych i steroidowych, regulacji ich wydzielania na zasadzie ujemnego sprzężenia zwrotnego. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1.Podstawowe zagadnienia z genetycznej kontroli syntezy hormonów. 2.Mechanizm działania hormonów białkowych i steroidowych. Receptory. 3.Zarys neuroendokrynologii.Podwzgórze i przysadka. 4.Endokrynna regulacja rozrodu 5.Hormony regulujące metabolizm. 6.Hormonalne czynniki wzrostowe 7.Hormony wpływające na gospodarkę wodno-mineralną 8.Neuroimmunoendokrynne mechanizmy regulacji w organizmie ĆWICZENIA 1. Wprowadzenie do endokrynologii. Gruczoły endokrynne i ich hormony 2. Charakterystyka hormonów-budowa, synteza, sekrecja 3. Mechanizmy działania hormonów 4. Neuroendokrynologia, podwzgórze, przysadka 5. Regulacja procesów wzrostowych przez hormon wzrostu i czynniki wzrostowe 6. Funkcja hormonów tarczycy 7. Trzustka endokrynna i endokrynologia cukrzycy 8. Hormony przewodu pokarmowego 9. Hormonalna regulacja apetytu 10. Homeostaza wapnia –parathormon, kalcytonina, witamina D3 11. Rola hormonów kory nadnerczy 12. Katecholaminy-hormony rdzenia nadnerczy 13. Endokrynologia rozrodu samic 14. Endokrynologia rozrodu samców 15. Endokrynologia środowiska-chemiczne czynniki |
Literatura: |
1.Fizjologia zwierząt, Red. T. Krzymowski i J. Przała, 2015, PWRiL, 2.Fizjologia człowieka w zarysie, W. Traczyk, PZWL 3.Fizjologia zwierząt z elementami anatomii, Red. L. Dusza. Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001 4.Fizjologia, W.F. Ganong, PZWL Warszawa, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Podstawowe zagadnienia endokrynologii. Interakcje układu hormonalnego z układem nerwowym i immunologicznym. Wpływ hormonów na funkcje fizjologiczne organizmu. Umiejętności: Zastosowanie posiadanej wiedzy do poszukiwania publikacji naukowych. Dostosowanie testów diagnostycznych do właściwych parametrów endokrynnych. Kompetencje społeczne: Świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie swoje i grupy w laboratorium przy pracy ze stężonymi chemikaliami. Umiejętność pracy w grupie w laboratorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne: pisemne zaliczenie. Wykłady: egzamin pisemny. Ocena końcowa: 60% wagi egzamin z wykładów, 40% zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia. 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.