Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zegar biologiczny zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.IRB.ZEG9.SL.HBIOY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zegar biologiczny zwierząt
Jednostka: Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wykłady - ogólne pojęcie czasu i czasoprzestrzeni, formy pomiaru czasu przez człowieka oraz wpływ środowiska na ruchy roślin. Pojęcie rytmów oraz sposoby ich poznania. Morfo-fizjologiczne podłoże powstawania rytmów w organizmie. Rytmy okołodobowe i sezonowe u zwierząt jako wymóg środowiska. Budowa zegara biologicznego u kręgowców oraz rola szyszynki i melatoniny w wyznaczaniu czasu doby i pór roku. Ekologiczne aspekty rytmów dobowych. Chrono-farmakologia.

Ćwiczenia – rytmy biologiczne roślin i zwierząt, metodyki i sposoby badania rytmów dobowych i sezonowych oraz analiza dobowej i sezonowej aktywności zwierząt.

Pełny opis:

Tematyka zajęć

Wykłady:

Koncepcje i pojęcie czasu oraz sposoby pomiaru czasu przez człowieka

Czas naturalny i jego wpływ na rośliny i zwierzęta

Adaptacja świata roślinnego i zwierzęcego do okresu doby i roku

Pojęcie zegara biologicznego zwierząt i jego molekularny mechanizm

Rytmy biologiczne - pojęcie chronobiologii

Rytmy biologiczne – rytmy krótkotrwałe, dobowe i okołodobowe i sezonowe

Morfologiczna budowa zegara biologicznego ryb, płazów, gadów i ptaków - szyszynka

Morfologiczna budowa zegara biologicznego ssaków – jądro nadskrzyżowaniowe (NSC)

Melatonina jako biologiczny zegar i kalendarz

Ćwiczenia:

Zegar biologiczny roślin i kręgowców

Analiza dobowej i sezonowej aktywności zwierząt

Terminologia rytmów biologicznych

Analiza rytmu stężeń wybranych hormonów w krwi, analiza statystyczna (koło kosinorów), wykresy rytmów

Progonadowa rola melatoniny w rozrodzie zwierząt sezonowych

Antygonadowa rola melatoniny w rozrodzie zwierząt sezonowych

Literatura:

Podstawowa

1. Cymborowski B. Zegary biologiczne. PWN. Warszawa, 1971

2. Hawking S.W. Krótka historia czasu. ALFA. Warszawa, 1990

3. Karasek M. Szyszynka i melatonina PWN. Warszawa, 1997

4. Pierpaoli W., Regelson W., Colman C. Cud melatoniny. Wydawnictwo AMBER, 1996

5. Waterhouse J., Twój zegar biologiczny-jak żyć z nim w zgodzie. Książka i Wiedza. Warszawa, 1998

Uzupełniająca

1. Kulczykowska E., Popek W., Kapoor B.G. Biological clock in fish. CRC Press, NH, USA.

2010.

2. Popek W., Bieniarz K., Epler P. Participation of the pineal gland in sexual maturation of female rainbow trout (Oncorhyncus mykiss Walbaum). J.Pineal.Res. 13: 97-100, 1992.

3. Popek W., Łuszczek-Trojnar E., Drąg-Kozak E., Fortuna-Wrońska D., Epler P. Effect of the pineal gland and melatonin on dopamine release from perifused hypothalamus of mature female carp during spawning and winter regression. Acta Ichthyol.Piscat. 35(2): 65-72, 2005

Efekty uczenia się:

WIEDZA − absolwent zna i rozumie:

Tłumaczy pojęcie czasu oraz jego wpływ na funkcjonowanie roślin i zwierząt

Opisuje mechanizm powstania zegara biologicznego, jego budowę i funkcje, objaśnia rolę zegara biologicznego w synchronizowaniu zwierząt do środowiska

Rozróżnia rytmy okołodobowe i sezonowe, objaśnia rolę zegara biologicznego w synchronizowaniu zwierząt do środowiska

UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi:

Interpretuje podstawowe mechanizmy procesów życiowych zależnych od fotoperiodu i zmian temperatury

KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent

Rozumie konsekwencje ograniczonej wiedzy dotyczącej pojęcia czasu i cykliczności procesów fizjologicznych zwierząt i ich sezonowych zachowań oraz konieczność ciągłego doskonalenia w zawodzie

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%.

Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Popek
Prowadzący grup: Włodzimierz Popek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)