Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania ryb

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.IRB.ZARY9.SI.HRBRX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zachowania ryb
Jednostka: Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Na wykładach i ćwiczeniach omawiane są zagadnienia dotyczące zachowania zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Poruszone są kwestie czucia somatycznego, rozwój układu nerwowego, udział zmysłów, uczucie bólu, zachowania popędowe i instynktowne, pobieranie pokarmu i gospodarowanie energią, czynności obronne, rozrodcze, opieka nad potomstwem, uczenie się, pamięć i życie społeczne.

Omawiane są też metodyki i sposoby badania zachowań zwierząt.

Pełny opis:

Tematyka wykładówi (jednostka lekcyjna: 1 godz./tydzień).

Wykład 1. Omówienie przedmiotu, literatura, sposób zaliczenia ćwiczeń i przedmiotu, nieobecności, zeszyty, organizacja zajęć

Wykład 2. Zachowania roślin

Wykład 3. Rys historyczny, nurt behawiorystów i funkcjonalistów

Wykład 4. Behawior jako możliwości układu nerwowego

Wykład 5. Receptory a zdolności adaptacyjne zwierząt

Wykład 6. Układ nerwowy ryb, możliwości rozwojowe

Wykład 7. Generatory ruchu, badania zachowań zwierząt

Wykład 8. Strategie zdobywania pokarmu ryb słodkowodnych

Wykład 9. Strategie zdobywania pokarmu ryb morskich

Wykład 10. Ławica jako społeczność, surplus killing - zjawisko nadzabijania

Wykład 11.Strategie rozrodcze ryb składających ikrę

Wykład 12. Strategie rozrodcze ryb żyworodnych

Wykład 13. Wędrówki rozrodcze

Wykład 14. Instynkt macierzyński ryb

Wykład 15. Instynkt czy inteligencja

Tematyka ćwiczeń (jednostka lekcyjna: 1 godz./tydzień).

Ćwiczenie 1. Etologia, nisze środowiskowe, Konrad Lorenz

Ćwiczenie 2. Rozwój układu nerwowego, pierwotniaki

Ćwiczenie 3. Wielokomórkowe układy przewodzenia, synapsy

Ćwiczenie 4. Bodźce nerwowe, pobudzenie, latencja, hamowanie

Ćwiczenie 5. Analiza współczynnika encefalizacji

Ćwiczenie 6. Zachowania pokarmowe ryb spokojnego żeru

Ćwiczenie 7. Zachowania pokarmowe ryb drapieżnych

Ćwiczenie 8. Zachowania pokarmowe ryb głębinowych

Ćwiczenie 9. Współpraca ryb podczas zdobywania pokarmu

Ćwiczenie 10. Zachowania rozrodcze ryb, budowa gniazda

Ćwiczenie 11. Zachowania rozrodcze ryb pielęgnicowatych

Ćwiczenie 12. Zachowania rozrodcze gębaczy

Ćwiczenie 13. Zachowania rozrodcze błędnikowców

Ćwiczenie 14. Zachowania rozrodcze ryb głębinowych

Ćwiczenie 15. Zachowania ryb rafy koralowej

Literatura:

Casale P. Zachowanie zwierząt, instynkt, nawyki, obyczaje. Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001

Dethier V.G., Stellar E. Zachowanie się zwierząt. PWN, Warszawa, 1966

Frank S. Jak żyją ryby. PWRiL, Warszawa, 1997

Griffin D.R. Umysły zwierząt. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004

Heese T., Przybyszewski C. Życie ryb. WUWSI, Koszalin, 1993

Meckelburg E. Sekretne życie zwierząt. Amber, Warszawa, 2004

Sadowski B. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN,

Warszawa, 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Tłumaczy jak rozwój układu nerwowego wpływa na zachowania ryb.

Opisuje podstawowe strategie warunkujących życie ryb.

Objaśnia potrzeby migracji ryb.

Definiuje zachowania instynktowne ryb na tle inteligencji naczelnych.

Umiejętności:i

Analizuje funkcjonowanie ryb na różnych poziomach encefalizacji.

Interpretuje zachowania ryb w ich naturalnym środowisku.

Kompetencje społeczne:

Ma świadomość praw zwierząt oraz istotności zachowań własnych, przestrzegania norm etycznych i zasad etyki zawodowe.j

Metody i kryteria oceniania:

Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie

pisemnego testu jednokrotnego wyboru z całości materiału

Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi,

3,5 (pdst) - 61-70%,

4,0 (db) - 71-80%,

4,5 (pdb) - 81-90%,

5,0 (bdb) - powyżej 90%

Procentowy udział ocen z wykładów i ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi:

wykłady 50% - ćwiczenia 50%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)