Wylęgarnictwo ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.WRYB2.SI.HRBRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wylęgarnictwo ryb |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Na zajęciach przedstawiona jest budowa oraz sposób działania różnych typów wylęgarni, urządzeń wylęgarniczych oraz aparatów do inkubacji ikry. Przedstawiane są też sposoby przetrzymywania ikry, oraz jej podchowu i transportu wylęgu. Szczegółowo omawiane są sposoby przeprowadzania tarła naturalnego i sztucznego wybranych gatunków ryb hodowlanych takich jak: szczupak, sandacz, pstrąg potokowy i tęczowy, sum, amur biały oraz tołpyga biała i pstra, karp, jesiotr, sieja i sielawa, lin oraz ryb reofilnych (brzana). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (jednostka lekcyjna: 1 godz./tydzień): Wykład 1. Wylęgarnie, cechy, położenie Wykład 2. Wylegarnie c.d., podział, urządzenia Wykład 3. Budowa i podział aparatów wylęgarniczych Wykład 4. Tarło naturalne szczupaka Wykład 5. Tarło naturalne sandacza Wykład 6. Tarło naturalne pstrąga potokowego Wykład 7. Tarło naturalne pstrąga tęczowego Wykład 8. Tarło naturalne suma Wykład 9. Tarło naturalne amura białego Wykład 10. Tarło naturalne karpia Wykład 11. Tarło naturalne brzany Wykład 12. Tarło naturalne jesiotrów (sterlet) Wykład 13. Tarło naturalne koregonidów (sieja) Wykład 14. Tarło naturalne koregonidów c.d. (sielawa) Wykład 15. Tarło naturalne lina Tematyka ćwiczeń (jednostka lekcyjna: 2 godz./tydzień): Ćwiczenie 1. Ćwiczenie terenowe - ujęcie wody - Jaz w Szczyglicach - Młynówka, rozrząd wody wewnątrz gospodarstwa, studzienki, mnichy, odstojniki, tarliska, przesadki I i II Ćwiczenie 2. Wylęgarnia w Mydlnikach - typ wylęgarni, przeznaczenie, rodzaje zasilania w wodę Ćwiczenie 3. Plan obiegu wody w wylęgarni (otwarty, zamknięty), urządzenia wylęgarnicze, regulacje, dezynfekcja Ćwiczenie 4. Sztuczny rozród szczupaka - inkubacja ikry, podchów wylęgu w warunkach sztucznych i naturalnych, liczenie wylęgu, obliczanie obsad stawów Ćwiczenie 5. Sztuczny rozród sandacza - tarło, inkubacja ikry, zakładanie gniazd tarłowych, podchów wylęgu w warunkach sztucznych i naturalnych Ćwiczenie 6. Sztuczny rozród pstrąga potokowego i tęczowego - tarło, liczenie ikry, obsadzanie aparatów wylęgowych, inkubacja ikry, podchów wylęgu Ćwiczenie 7. Sztuczny rozród suma - tarło, inkubacja ikry, podchów wylęgu, obliczanie obsad stawów Ćwiczenie 8. Sztuczny rozród amura białego - tarło, inkubacja ikry, podchów wylęgu, obliczanie obsad stawów Ćwiczenie 9. Sztuczny rozród karpia - tarło, inkubacja ikry, podchów wylęgu, obliczanie obsad stawów Ćwiczenie 10. Sztuczny rozród brzany - tarło, inkubacja ikry, podchów wylęgu Ćwiczenie 11. Sztuczny rozród jesiotrów - tarło sterleta, inkubacja ikry, podchów wylęgu Ćwiczenie 12. Sztuczny rozród koregonidów - tarło siei i sielawy, inkubacja ikry, podchów wylęgu Ćwiczenie 13. Sztuczny rozród lina - tarło, inkubacja ikry, podchów wylęgu Ćwiczenie 14. Ćwiczenia terenowe, wylęgarnia ryb łososiowatych w Łopusznej Ćwiczenie 15. Ćwiczenia terenowe, wylęgarnia ryb łososiowatych w Czarnym Dunajcu |
Literatura: |
Bieniarz K., Epler P. Rozród ryb. LETTRA. Kraków, 1991. Brylińska M. (zbiorowa). Ryby słodkowodne Polski. Wydawnictwo Naukowe. PWN, Warszawa, 2000. Ewans D.H. The Physiology of Fishes. C.R.C. Press, Boca Raton. New York. 1997. Grodzinski Z. Anatomia i embriologia ryb. PWRiL. Warszawa. 1981 Szczerbowski J. Rybactwo śródlądowe. Wydawnictwo IRŚ Olsztyn, 2008. Wołos A., Bnińska M. (Redakcja). Gospodarka korygonidami. Uwarunkowania i efektywność. Wydawnictwo IRŚ. Olsztyn, 1998 Zakęś Z., Demska-Zakęś K.,Wolnicki J. (Redakcja). Rozród, podchów, profilaktyka ryb karpiowatych i innych gatunków. Wydawnictwo IRŚ. Olsztyn. 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Dobiera odpowiednie miejsca, urządzenia i metody do pozyskiwania i inkubacji ikry ryb w warunkach kontrolowanych Rozpoznaje moment, w który ryby uzyskują dojrzałość płciową, dobiera ryby do tarła. Umiejętności: Obsługuje różne typy wylęgarni, wykorzystuje różne typy aparatów wylęgarniczych Przeprowadza sztuczny rozród różnych gatunków ryb, inkubację ikry oraz podchów wylęgu. Kompetencje społeczne: Ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżyniera rybactwa, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie pisemnego testu jednokrotnego wyboru z materiału ćwiczeniowego. Egzamin ustny z całości materiału. Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% Procentowy udział ocen z wykładów i ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi: wykłady 50% - ćwiczenia 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.