Toksykologia układu rozrodczego ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.TURR9.SI.HRBRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Toksykologia układu rozrodczego ryb |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W ramach prowadzonego przedmiotu studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z toksykologią rozrodu, związkami teratogennymi, embriotoksycznymi, gonadotoksycznymi. Omówione zostaną: wpływ metali ciężkich (kadm, ołów, rtęć, miedz) na układ rozrodczy ryb, zakłócenia prawidłowego przebiegu owulacji oraz spermacji. Czynniki niekorzystnie wpływające na rozwijające się embriony, działanie mutagenne, kancerogenne ksenobiotyków. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. Podstawowe zagadnienia związane z toksykologią (1 godz.) 2. Źródła skażeń środowiska wodnego (rzeki, jeziora, morza (2 godz.) 3. Fizjologia układu rozrodczego (2 godz.) 4. Związki teratogenne i embriotoksyczne (2 godz.) 5. Substancje gonadotoksyczne: nieprawidłowości w funkcjonowaniu jajników (2 godz.) 6. Substancje gonadotoksyczne: nieprawidłowości w funkcjonowaniu jąder (2 godz.) 7. Działanie mutagenne ksenobiotyków (2 godz.) 8. Działanie kancerogenne substancji chemicznych (2 godz.) Tematyka ćwiczeń 1. Wywiad toksykologiczny, zasady pobierania prób (2 godz.) 2. Akumulacja metali ciężkich w gonadach, oznaczanie metodą ASA (4 godz.) 3. Ocena rozwoju ikry karpia, karasia pod wpływem wybranych ksenobiotyków (metale ciężkie, PCB) (5 godz.) 4. Działanie mutagenne ksenobiotyków, analiza mutacji przy użyciu technik PCR (2 godz.) 5. Wpływ ksenobiotyków na jakość nasienia, ocena ruchliwości plemników (2 godz.) Forma zakończenia przedmiotu: zaliczenie |
Literatura: |
Seńczuk W., "Toksykologia", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 Rejmer P., "Podstawy ekotoksykologii", Wydawnictwo Ekoinżynieraia, Lublin 1997. Kime D.E., "Endocrine Disruption in Fish", Kluwer Academic Publishers , Boston 1998. Colborn T., Dumanoski D., Mayers J.P. (1996). Nasza Skradziona przyszłość. Wyd. Amber. Warszawa. Krzymowski T. (2007). Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student charakteryzuje zagrożenie ze strony środowiska wodnego na funkcjonowanie układu rozrodczego organizmów żywych Definiuje najważniejsze zagrożenia dla środowiska naturalnego wynikające z naturalnych i antropogenicznych oddziaływań na układ rozrodczy ryb. Umiejętności: Określa przyczyny pogorszenia się stanu zdrowotnego ryb – dysfunkcje układu rozrodczego oraz stanu sanitarnego środowiska wodnego. Posługuje się technikami stymulacji dojrzewania płciowego i tarła u ryb poddanych działaniu ksenobiotyków. Kompetencje społeczne: Potrafi krytycznie odnosić się do działań negatywnie wpływających na środowisko (ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego), przedstawiając racjonalne argumenty przeciwko takim działanio |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę na zakończenie kursu student uzyskuje na podstawie: Ćwiczenia: zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru, Wykłady: zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru. Aby uzyskać pozytywną ocenę student musi udzielić poprawnych odpowiedzi na poziomie: 3.0 (dst) - 55-60% wszystkich odpowiedzi, 3,5 (dst+) - 61-70% wszystkich odpowiedzi, 4,0 (db) - 71-80% wszystkich odpowiedzi, 4,5 (bd+) - 81-90% wszystkich odpowiedzi, 5,0 (bdb) - powyżej 90% wszystkich odpowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.