Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Toksykologia wodna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.IRB.TOKWO.SI.HRBRX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Toksykologia wodna
Jednostka: Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W ramach prowadzonego przedmiotu studenci zapoznają się z ogólnymi informacjami dotyczącymi toksykologii współczesnej i aktualnymi problemami skażenia środowiska wodnego związkami naturalnymi (humus, związki żelaza, zasolenie itp.) i syntetycznymi (odpady lotne, ciekłe, stałe pochodzące z działalności człowieka).

Omówione zostaną:

" toksyczne związki organiczne i nieorganiczne oraz ich wpływ na organizmy wodne, (w tym na zachowanie ryb, wpływ na smak i zapach mięsa rybiego)

" bioakumulacja substancji toksycznych w łańcuchu troficznym, metody ich oznaczania

" najgroźniejsze toksyny wytwarzane przez ryby i organizmy wodne (m.in. tetrodotoksyna, biotoksyny morskie)

" kilka faktów dotyczących "ekologicznych kłamstw"

Pełny opis:

Wykłady:

Toksykologia na przestrzeni wieków 1

Kierunki i zadania współczesnej toksykologii 1

Skażenie środowiska wodnego 2

Abiotyczne czynniki środowiskowe ich wpływ na organizm ryb 2

Toksyczność różnych grup związków organicznych 2

Toksyczność różnych grup związków nieorganicznych 2

Wpływ metali ciężkich na zachowanie ryb 2

Jadowite zwierzęta wodne 2

Ekologiczne kłamstwa 1

Ćwiczenia:

Drogi wnikania i przemiany ksenobiotyków w organizmie 4

Metody wyodrębniania trucizn z materiału biologicznego 2

Metody analityczne stosowane w toksykologii 2

Oznaczanie metali ciężkich (Zn, Cu, Cd, Pb) metodą absorpcyjnej spektrometrii atomowej 4

Przygotowanie planu eksperymentów in vivo 2

Techniki in vitro wykorzystywane w toksykologii 2

Chlor - zagrożenie dla ryb 2

Wpływ czynników środowiskowych na toksyczność metali 2

Zanieczyszczenie wody substancjami hormonopodobnymi 2

Zatrucia ryb wywołane przez rozpuszczalniki organiczne (benzen, toluen, ksylen) 2

Metylortęć - oddziaływanie na organizmy wodne 2

Związki wpływające na smak i zapach mięsa ryb 2

Biotoksyny morskie 2

Literatura:

1. Brandys J., " Toksykologia wybrane zagadnienia", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999.

2. Kime D.E., "Endocrine Disruption in Fish", Kluwer Academic Publishers , Boston 1998.

3. Łukjanienko W.I., "Toksykologia ryb", Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1974.

4. Mastalerz P., "Ekologiczne kłamstwa ekowojowników", Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000.

5. Svobodova Z., Lioyd R., Machova J., Wykusova B., "Water quality and fish health", EIFAC Technical Paper. No 54, Rome, FAO 1993.

6. Zakrzewski Sigmund F., "Podstawy toksykologii środowiska", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

7. Seńczuk W., "Toksykologia", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002

8. Rejmer P., "Podstawy ekotoksykologii", Wydawnictwo Ekoinżynieraia, Lublin 1997.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student charakteryzuje różnorodne zagrożenia ze strony środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmów żywych. Ma gruntowną wiedzę na temat fizycznych, chemicznych i biologicznych procesów zachodzących w środowisku wodnym. Definiuje najważniejsze zagrożenia dla środowiska naturalnego wynikające z naturalnych i antropogenicznych oddziaływań.

Umiejętności:

Określa przyczyny pogorszenia się stanu zdrowotnego ryb oraz stanu sanitarnego środowiska wodnego

Stosuje odpowiednie działania profilaktyczne zmierzające do poprawy stanu zdrowotnego ryb i stanu sanitarnego środowiska wodnego

Kompetencje społeczne:

Potrafi krytycznie odnosić się do działań negatywnie wpływających na środowisko (ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego), przedstawiając racjonalne argumenty przeciwko takim działaniom.

Metody i kryteria oceniania:

Pozytywną ocenę na zakończenie kursu student uzyskuje na podstawie:

Ćwiczenia: zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru,

Wykłady: zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru.

Aby uzyskać pozytywną ocenę student musi udzielić poprawnych odpowiedzi na poziomie:

3.0 (dst) - 55-60% wszystkich odpowiedzi,

3,5 (dst+) - 61-70% wszystkich odpowiedzi,

4,0 (db) - 71-80% wszystkich odpowiedzi,

4,5 (bd+) - 81-90% wszystkich odpowiedzi,

5,0 (bdb) - powyżej 90% wszystkich odpowiedzi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)