Ochrona bioróżnorodności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.OCHR9.SM.HZOUY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona bioróżnorodności |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Wykłady: Podstawowe pojęcia i terminy związane z różnorodnością biologiczną, akty prawne chroniące bioróżnorodność Naturalne centra różnorodności biologicznej i obszary szczególnie cenne przyrodniczo; czynniki sprzyjające i zagrażające bioróżnorodności Waloryzacja przyrodnicza i metody oceny różnorodności biologicznej Możliwości zachowania bądź odtwarzania różnorodności biologicznej w kontekście rozwoju cywilizacji człowieka; koncepcja zrównoważonego rozwoju |
Literatura: |
"1. Collen B. i in. (2013). Biodiversity monitoring and conservation. Willey-Blackwell. 5. Marchetti M. P., Moyle P. B. (2010). Protecting life on Earth: An introduction to the science of conservation. University of California Press. 2. O’Riordan T., Stoll-Kleemann S. (2002). Biodiversity, sustainability, and human communities: Protecting beyond the protected. Cambridge University Press, London. 3. Szafer W. (1965). Ochrona przyrody i jej zasobów. Zakład Ochrony Przyrody, Kraków. 4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880 - tekst ujednolicony) 5. Mikołajczyk T., Skowronek D., Szczerbik P., Mikołajczyk Ł. 2016. Monitoring ichtiofauny w rzekach. Przewodnik Metodyczny. Pod redakcją: P. Prus, W. Wiśniewolski, M. Adamczyk: 6. http://www.gios.gov.pl/images/dokumenty/pms/monitoring_wod/Przewodnik_metodyczny_do_oceny_rybnej_rzek.pdf |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: metody diagnostyki molekularnej i podstawy inżynierii genetycznej oraz sposoby ich stosowania w produkcji materiału zarybieniowego i monitorowaniu oraz utrzymywaniu populacji ryb w wodach otwartych. Zna podstawowe pojęcia dotyczące ochrony zasobów genetycznych i rozumie znaczenie wszystkich poziomów bioróżnorodności w pogłębionym stopniu zasady utrzymania urządzeń, obiektów i systemów typowych dla obszarów rolniczych oraz wykorzystywanych w hodowli, chowie i użytkowaniu zwierząt, w tym sprzyjające ochronie bioróżnorodności na wszystkich jej poziomach; zna zasady funkcjonowania programów rolno-środowiskowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: uczenia się i ciągłego poszukiwania wiedzy na temat sposobów zachowania bądź odtwarzania bioróżnorodności podejmowania różnorakich działań prowadzących do zmniejszenia ryzyka oraz przewidywania skutków działalności człowieka w obszarze zootechniki i środowiska bytowania zwierząt w odniesieniu do zagrożeń dla bioróżnorodności dbałości o dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju i w odniesieniu do potrzeby zachowania bądź odtwarzania bioróżnorodności |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55 % prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.