Metody oceny i poprawy jakości wód
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.MET9.SI.HZOBY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody oceny i poprawy jakości wód | ||
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa | ||
Grupy: |
Bioinżynieria zwierząt elektywy I stopień |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem kształcenia z przedmiotu "Metody oceny i poprawy jakości wód" jest poznanie metod oceny oraz sposobów przeciwdziałania i poprawy czystości wód w szczególności w kontekście zjawisk związanych z zanieczyszczeniem wód na terenach rolniczych, którego skutkiem jest między innymi eutrofizacja. |
||
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Pojęcie eutrofizacji i jej przyczyny Rola węgla, azotu, fosforu i innych pierwiastków w eutrofizacji wód Pochodzenie substancji biogennych w wodach powierzchniowych Wpływ rolnictwa na eutrofizację wód Opady atmosferyczne a eutrofizacja Zawartość i kumulacja azotu i fosforu w różnych składnikach ekosystemu Symptomy eutrofizacji wód Przeciwdziałanie eutrofizacji Rodzaje ścieków i metody ich oczyszczania Ogólna charakterystyka i podział biologicznych metod oczyszczania ścieków Podstawy tlenowego rozkładu Nitryfikacja i denitryfikacja Oczyszczanie beztlenowe Metody intensyfikacji procesu fermentacji metanowej Oczyszczanie ścieków metodą osadu czynnego Oczyszczanie ścieków w złożach biologicznych Oczyszczanie ścieków w oczyszczalniach hydrofobowych Procesy samooczyszczania się wód Tematyka ćwiczeń: Fizykochemiczne wskaźniki eutrofizacji Oznaczanie zawartości fosforu Oznaczanie zawartości azotu amonowego Oznaczanie zawartości azotu azotanowego i azotanów Oznaczanie zawartości chlorofilu Oznaczanie zawiesiny ogólnej, pomiar przejrzystości wody Biologiczne wskaźniki eutrofizacji Ocena podatności wód na eutrofizację - zajęcia terenowe Drobnoustroje procesów tlenowych Utlenianie i synteza Drobnoustroje procesów beztlenowych Biologiczne oczyszczanie ścieków z użyciem biofilmu Odzysk wodoru w procesie fermentacji metanowej Usuwanie związków azotu i fosforu Odnowa wód Nowoczesna metoda oczyszczania i odmulania zbiorników wodnych |
||
Literatura: |
1. Starmach K., Wróbel S., Pasternak K. - Hydrobiologia - Wydawnictwo Naukowe PWN 1978 2. Kajak Z. - Hydrobiologia-Limnologia - Wydawnictwo Naukowe PWN 1998 3. Allan D.J. - Ekologia wód płynących - Wydawnictwo Naukowe PWN 1998 14 Bieniarz K., Epler P., Chyb J. – Hydrozoologia- Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 2008 5. Bieniarz K., Epler P., Sokolowska-Mikolajczyk M., Chyb J., Popek W. (1996) - Carp reproduction in highly eutrophic pond conditions. Bull. Environ. Contam. Toxicol. 57(5):842-848. 6. Chełmicki W. - Degradacja i ochrona wód . Cz. I i II. Wyd. UJ 1997 i 1999. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: zjawisko eutrofizacji wód i jego przyczyny rolę pierwiastków biogennych i innych pierwiastków w eutrofizacji wpływ czynników naturalnych i różnych gałęzi gospodarki na eutrofizację wód symptomy eutrofizacji i sposoby jej przeciwdziałania procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące podczas oczyszczania ścieków ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych metod oczyszczania. złożoność systemów biologicznych na różnych poziomach organizacji, charakteryzuje drobnoustroje procesów tlenowych i beztlenowych UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: oznaczać stężenia podstawowych związków chemicznych decydujących o eutrofizacji oznaczać wybrane biologiczne i fizyczne wskaźniki eutrofizacji przeprowadzać kompleksową ocenę podatności wód na eutrofizację analizować przebieg procesów biologicznych, chemicznych i fizycznych zachodzących w środowisku wodnym KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie oceny i przeciwdziałania eutrofizacji wód krytycznej analizy działań antropogenicznych prowadzących do intensyfikacji eutrofizacji |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe w formie odpowiedzi pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chyb | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chyb | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chyb | |
Prowadzący grup: | Jarosław Chyb, Ewa Drąg-Kozak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chyb | |
Prowadzący grup: | Jarosław Chyb, Ewa Drąg-Kozak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chyb | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.