Etologia stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.GHZ.ETOS9.NI.HZOBZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etologia stosowana | ||
Jednostka: | *** aktywna od 19/20Z *** Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na podstawowe problemy związane z genetycznymi, fizjologicznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami zachowania zwierząt utrzymywanych w zróżnicowanych warunkach chowu. Omówione zostaną typowe formy naturalnego zachowania w kolejnych fazach wzrostu i rozwoju zwierząt jak również w różnych okresach fizjologicznych (okres okołorujowy, ciąża, okres okołoporodowy, laktacja). Procesy uczenia się zwierząt i wykorzystanie tych zdolności w realizacji procesu hodowlanego. Relacje człowiek zwierzę na wolności i w warunkach produkcyjnych. Zróżnicowanie zachowania osobników różnej płci jak też zachowanie zwierząt różnych gatunków w podobnych sytuacjach. Podkreślony będzie praktyczny aspekt wykorzystania typowych form zachowania dla optymalizacji procesów produkcyjnych. |
||
Pełny opis: |
Biologiczne uwarunkowania różnych form zachowania zwierząt Sposoby przekazywania informacji w świecie zwierząt, porozumiewanie się Zachowania agonistyczne i agresywne, hierarchia stadna Cykliczność różnych form zachowania zwierząt, chronobiologia Uczenie (się), trening, tresura Rola zmysłów w chowie zwierząt Uwarunkowania występowania zachowań nietypowych (technopatie i stereotypie) Metodologia prowadzenia obserwacji I badań behawioralnych Osprzęt wykorzystywany do rejestracji zachowania i obróbki danych eksperymentalnych, etogramy Opis i analiza zarejestrowanego materiału badawczego, opracowywanie etogramów Testy behawioralne, ich konstrukcja i praktyczne zastosowanie Reakcja zwierząt na różne bodźce środowiskowe Uczenie się, rozwój zachowań, motywacja, warunkowanie instrumentalne Praktyczne wykorzystanie różnych form zachowania psów w dogoterapii i ratownictwie Kształtowanie środowiska chowu zwierząt zgodnie z wymogami dobrostanu Praktyczne aspekty wykorzystania wyników badań behawioralnych – testy wyboru |
||
Literatura: |
1. Sadowski B. - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN W-wa 2001. 2. Kaleta T. – Zachowanie się zwierząt – zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa 2007. 3. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I. – Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL 1983. 4. Grandin T., Johnson C. Zwierzęta czynią nas ludźmi. Media Rodzina 2011. 5. Grandin T. Zrozumieć zwierzęta. Media Rodzina 2009. 6. Coren Stanley – Inteligencja psów. Książka i Wiedza, W-wa 1997. 7. Lorenz K.Z. – Tak zwane zło, Warszawa 1975. 8. Dröscher V.B. - Reguła przetrwania, PIW W-wa 1982. 9. Nowicki J., Klocek C. - Obserwacje zachowania zwierząt gospodarskich – kilka uwag praktycznych. Przegląd Hodowlany 7, 2009, 26-29. 10. Klocek C. - Osobowość – indywidualizm zwierząt. Trzoda Chlewna 8-9, 2004, 20-22 11. Klocek C. - Genetyczne uwarunkowania zachowania świń. Trzoda Chlewna 7, 2007, 24-26. |
||
Efekty kształcenia: |
Efekty kształcenia Wiedza Określa funkcjonowanie zmysłów i procesy poznawcze u zwierząt, zna zasady uczenia, treningu i tresury zwierząt Charakteryzuje rodzaje zachowań u różnych gatunków zwierząt oraz ich potrzeby behawioralne, Definiuje i opisuje problemy behawioralne u zwierząt, wie jak sobie z nimi radzić Opisuje relacje człowiek – zwierzę i ich wpływ na poziom dobrostanu tych zwierząt Umiejętności Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zachowanie zwierząt. Stosuje testy behawioralne w praktyce Identyfikuje zachowania nietypowe u zwierząt i potrafi im przeciwdziałać Rozpoznaje zależności socjalne zwierząt Stosuje różne metody i techniki rejestracji zachowania zwierząt, potrafi analizować zarejestrowany materiał, opracowuje etogramy Kompetencje społeczne Rozumie problematykę identyfikacji zachowań zwierząt, w tym nietypowych i niepożądanych oraz ich związek z działalnością człowieka Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie - test, do uzyskania pozytywnej oceny należy poprawnie odpowiedzieć na ponad 50% pytań, udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50% |
||
Praktyki zawodowe: |
Wybrane tematy zajęć są realizowane z praktycznym udziałem zwierząt, prakty zawodowych nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Czesław Klocek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.