Biologiczne mechanizmy zachowania świń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.GHZ.BMZS9.SM.HZOUZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne mechanizmy zachowania świń |
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt |
Grupy: |
Zootechnika II stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zamierzeniem przedmiotu jest zapewnienie studentom możliwości rozwijania swoich zainteresowań związanych z zachowaniem świń, rozwiązywaniem problemów behawioralnych pojawiających się często w praktyce hodowlanej. W tym celu przedstawione będą czynniki wpływające na zachowania macierzyńskie loch i behawioralne trudności okresu okołoporodowego i laktacji jak również metody ich rozwiązywania. Podkreślone zostaną podstawowe mechanizmy więzi locha ? prosięta i testy behawioralne określające opiekuńczość macierzyńską loch. Ukazane zostaną także podstawy motywacyjne zachowań eksploracyjnych i socjalnych świń w różnych warunkach chowu i w różnych systemach utrzymania. Przedstawione zostaną także możliwości technologiczne i farmakologiczne modyfikacji zachowania i eliminacji zachowań anormalnych (stereotypii behawioralnych, agresji). Istotną częścią przedmiotu będzie zwrócenie uwagi na szczególne zdolności poznawcze świń i zdolność do uczenia się w celu praktycznego ich wykorzystania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 20 godzin 1. Zdolności poznawcze świń, rola zmysłów (2h) 2. Pamięć, uczenie się, inteligencja (2h) 3. Priorytety behawioralne świń, ich identyfikacja i znaczenie w chowie i hodowli (2h) 4. Emocje, znaczenie biologiczne, rozpoznawanie i możliwości modyfikacji (1h) 5. Interakcje człowiek - zwierzę, wpływ na zachowanie i wyniki produkcyjne (4h): - wzajemne postrzeganie, rola zmysłów, kształtowanie emocji - predyspozycje obsługi, rola praktyki i doświadczenia - możliwości redukcji reakcji stresowych - wpływ zabiegów związanych z chowem - obrót materiałem rzeźnym, zabiegi przedubojowe i procedura uboju, zachowanie świń podczas załadunku i transportu, regulacje prawne i wskazówki praktyczne 6. Problemy behawioralne okresu okołoporodowego i laktacji (2h) 7. Zachowania rozrodcze, zaburzenia w zachowaniu i możliwości przeciwdziałania (1h) 8. Rytmika sezonowa i okołodobowa zachowania świń (1h) 9. Sygnały i komunikacja międzyosobnicza ? znaczenie w chowie i hodowli (1h) 10. Stereotypie i technopatie - identyfikacja zachowań nietypowych i przeciwdziałanie występowaniu (2h) 11. Reakcje obronne i agresja, sposoby i możliwości redukcji (2h): - elementy wzbogacające środowisko chowu ? podstawowe cechy i funkcje - środki farmakologiczne Ćwiczenia 10 h: 1. Aktywność i czynności ruchowe, rola warunków środowiska (2h) 2. Zachowania socjalne, rozpoznawanie i traktowanie innych osobników w grupie (3h) 3. Czynniki wpływające na rozwój zdolności adaptacyjnych i poznawczych (2h) 4. Zachowania macierzyńskie - wykorzystanie testów behawioralnych w ocenie predyspozycji macierzyńskich loch (3h) |
Literatura: |
J.N.Marchant-Forde. The welfare of pigs, Springer, 2009 Sadowski B. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, WNPWN, Warszawa, 2001 Kaleta T. Zachowanie się zwierząt – zarys problematyki, W. SGGW, Warszawa, 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Określa funkcjonowanie zmysłów u świń i procesy poznawcze u tego gatunku Charakteryzuje rodzaje zachowań u świń i potrzeby behawioralne gatunku Definiuje i opisuje problemy behawioralne u różnych grup technologicznych świń, wie jak sobie z nimi radzić Opisuje relacje człowiek – zwierzę w odniesieniu do świń i ich wpływ na poziom dobrostanu tych zwierząt Umiejętności: Identyfikuje fazy aktywności i odpoczynku u świń oraz zachowania wchodzące w ich skład Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zachowania świń w tym zachowania socjalne oraz macierzyńskie. Stosuje testy behawioralne w praktyce Kompetencje społeczne: Rozumie problematykę identyfikacji zachowań u świń, w tym nietypowych i niepożądanych u zwierząt oraz ich związek z działalnością człowieka Wykazuje dbałość o dobrostan świń w różnych warunkach chowu |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie – test wyboru. Aby uzyskać pozytywną ocenę student musi poprawnie odpowiedzieć przynajmniej na 50% pytań; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Klocek, Jacek Nowicki | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Klocek, Jacek Nowicki | |
Prowadzący grup: | Jacek Nowicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Schwarz | |
Prowadzący grup: | Mariola Pabiańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.