Metody statystyczne w biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.GDZ.MESWB.SM.HZOBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody statystyczne w biologii |
Jednostka: | Katedra Genetyki i Metod Doskonalenia Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania doświadczeń i przeprowadzania obliczeń statystycznych na uzyskanych wynikach doświadczeń. Niezbędne jest rozpoczęcie tego wykładu od podstaw rachunku prawdopodobieństwa (definicja i własności prawdopodobieństwa, pojęcie zmiennej losowej, rozkład zmiennej losowej, dystrybuanta i gęstość rozkładu, podstawowe rozkłady zmiennych losowych). Następnie omawiane są podstawowe testy statystyczne służące do weryfikacji różnych hipotez statystycznych, z omówieniem warunków (założeń), jakie muszą być spełnione w przypadku stosowania poszczególnych testów (m.in. test t dla grup niezależnych i par skorelowanych, analiza wariancji w różnych układach doświadczeń, test chi-kwadrat, regresja liniowa i korelacja, testy nieparametryczne). |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. Elementy rachunku prawdopodobieństwa 2 godz. a) przestrzeń zdarzeń elementarnych i działania na zdarzeniach b) definicja i własności prawdopodobieństwa c) zmienna losowa, rozkład zmiennej losowej, dystrybuanta i gęstość (definicje i własności) d) parametry rozkładu zmiennych losowych (wartość średnia, mediana, moda, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, błąd standardowy średniej) e) przykładowe rozkłady zmiennych losowych (normalny, chi-kwadrat, t-Studenta, F-Snedecora) 2. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej 3 godz. a) populacja i próba b) rozkład teoretyczny i empiryczny c) charakterystyki z próby (średnia arytmetyczna, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, błąd standardowy średniej) d) hipoteza i test statystyczny; rodzaje popełnianych błędów, poziom istotności i obszar krytyczny testu 3. Planowanie doświadczeń i testowanie hipotez 10 godz. a) doświadczenia w układzie grup niezależnych i par skorelowanych b) analiza wariancji w układzie jednoczynnikowym c) analiza wariancji w układzie wieloczynnikowym; pojęcie interakcji d) analiza wariancji w układzie hierarchicznym, kwadratu łacińskiego i bloków losowanych e) regresja liniowa i korelacja f) test chi-kwadrat jako test zgodności i test niezależności g) testy nieparametryczne Program ćwiczeń W ramach ćwiczeń rozwiązywane są zadania dotyczące pojęć i zagadnień statystycznych omawianych na wykładzie: 1. Prawdopodobieństwo i jego własności. 2. Zmienna losowa, jej rozkład, dystrybuanta, wartość oczekiwana i wariancja, wykorzystanie dystrybuanty do liczenia prawdopodobieństwa. 3. Populacja i próba - przykłady charakterystyk dla próby (średnia arytmetyczna, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, błąd standardowy średniej). 4. Testy istotności dla średnich i wariancji. Doświadczenia w układzie grup niezależnych i par skorelowanych. Testy dla proporcji. 5. Analiza wariancji w układzie jednoczynnikowym. 6. Analiza wariancji w układzie wieloczynnikowym; pojęcie interakcji. 7. Analiza wariancji w układzie hierarchicznym. 8. Wyznaczanie równania regresji liniowej, testowanie istotności współczynnika regresji, obliczanie współczynnika korelacji (Pearsona). 9. Weryfikowanie hipotez o zgodności rozkładów i niezależności dwóch cech (test chi-kwadrat). 10. Zastosowanie pakietu programów statystycznych SAS w analizie danych. Dotyczy zagadnień związanych z testem t-Studenta, analizą wariancji, regresją liniową oraz współczynnikiem korelacji. |
Literatura: |
1. Steel R., Torrie J. 1980. Principles and procedures of statistics. A biometrical approach. 2nd edition. McGraw-Hill Kogakusha, Ltd. 2. Elandt R. 1964. Statystyka matematyczna w zastosowaniu do doświadczalnictwa rolniczego. PWN, Warszawa. 3. Łomnicki A. 2003. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN SA, Warszawa. 4. Olech W., Wieczorek M. 2002. Zastosowanie metod statystyki w doświadczalnictwie zootechnicznym. Wyd. SGGW, Warszawa. 5. Żuk B. 1989. Biometria stosowana. PWN, Warszawa. tury |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1) Ma wiedzę z zakresu statystyki matematycznej i potrafi wykorzystać ją do przygotowania metodyki doświadczeń przyrodniczych, 2) Zna różne testy statystyczne i rozumie założenia i zasady ich stosowania oraz potrafi skorzystać z tych zasobów wiedzy w praktyce przy analizie wyników doświadczalnych. Umiejętności: 1) Potrafi dobrać odpowiedni test statystyczny do analizy statystycznej wyników doświadczenia i poprawnie zinterpretować wyniki obliczeń, 2) Potrafi stosować specjalistyczne programy komputerowe do statystycznej analizy danych (np. SAS). Kompetencje społeczne: 1) Zna zakres zdobytej przez siebie wiedzy ze statystyki matematycznej i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, 2) Potrafi pracować w zespole, wspólnie prowadzić doświadczenia i rozwiązywać problemy badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń - dwa kolokwia sprawdzające wiedzę. Egzamin - pisemny sprawdzający wiedzę. Kryteria oceniania: ocena dostateczna (3,0): 51-60% punktów, ocena ponad dostateczna (3,5): 61-70% punktów, ocena dobra (4,0): 71-80% punktów, ocena ponad dobra (4,5): 81-90% punktów, ocena bardzo dobra (5,0): ponad 90% punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.