Patofizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.FHZ.P9.SM.HBIOZ.R | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Patofizjologia roślin | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa | ||
Grupy: |
Biologia stosowana II stopnia elektywy |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Przedmiot „Patofizjologia roślin” obejmuje najnowszą wiedzę dotyczącą znaczenia chorób roślin w światowej produkcji żywności, etiologii biotycznych czynników chorobotwórczych, procesów uruchamianych przez patogeny w celu opanowania tkanki rośliny żywicielskiej, zmian metabolicznych zachodzących pod wpływem infekcji, oraz mechanizmów odpornościowych rośliny. Ponadto, w ramach programu omówione będą reakcje tzw. odporności czynnej i biernej roślin oraz molekularne podstawy odporności roślin na choroby. |
||
Pełny opis: |
Wykłady 1 Typy patogenów i drogi wnikania ich w głąb roślin 1 godz. 2 Poszczególne etapy ataku patogenów 1 godz. 3 Rodzaje toksyn patogenów fakultatywnych i ich działanie 1 godz. 4 Zmiany metaboliczne zachodzące w roślinach w czasie ataku patogena 1 godz. 5 Procesy obronne roślin: produkcja białek typu PR 1 godz. 6 Procesy obronne roślin: uruchomienie szlaku fenolowego 1 godz. 7 Procesy obronne roślin: generowanie wolnych rodników tlenowych 1 godz. 8 Rola hormonów w procesach obronnych: kwas salicylowy i abscysynowy 1 godz. 9 Rola hormonów w procesach obronnych: kwas jasmonowy i etylen 1 godz. 10 Typy mechanizmów obronnych: transdukcja sygnałów, odporność gen-na-gen, reakcja nadwrażliwości 1 godz. 11 Typy mechanizmów obronnych: nabyta odporność systemiczna, indukowana odporność systemiczna, 1 godz. 12 Mechanizm odporności na patogeny śniegowe 1 godz. 13 Mechanizm odporności na nicienie 1 godz. 14 Zjawisko tolerancji krzyżowej 1 godz. 15 Związki organiczne biorące udział w tzw. biernej odporności roślin 1 godz. Ćwiczenia 1 Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami badania patogenezy. Zakażanie tkanek roślin w warunkach in vitro elicytorami, zbieranie próbek do analiz biochemicznych 5 godz. 2 Przygotowywanie roślin oraz inokulum, sztuczna inokulacja roślin grzybami, zbieranie próbek do analiz biochemicznych 5 godz. 3 Przeprowadzenie analiz biochemicznych: wykrywanie nadtlenku wodoru oraz omówienie jego roli w reakcjach odpornościowych roślin 5 godzin |
||
Literatura: |
Podstawowa Płażek A. 2011. Patofizjologia roślin. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie. Kozłowska M, Konieczny G. Biologia odporności roślin na patogeny i szkodniki, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań 2003. Uzupełniająca Prell H.H., Day P.R. Plant-fungal pathogen interaction. A classical and molecular view. ISBN 3-540-66727-X Springer-Verlag Berlin Heidelberg New York 2001. Helminthosporia metabolites, biology, plant diseases. Editor J. Chełkowski. Institute of Plant Genetics Polish Academy of Sciences, Poznań, Poland 1995. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: zna i rozumie 1. w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące budowy komórki, procesów biochemicznych zachodzących w poszczególnych jej przedziałach oraz macierzy pozakomórkowej w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych 2. w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące struktury i funkcji organizmów w zależności od poziomu organizacji i warunków bytowania 3. zagadnienia dotyczące charakterystyki i rozróżniania grup organizmów na podstawie ich cech biologicznych Umiejętności: potrafi 1. przeprowadzać eksperymenty z zastosowaniem metod hodowli in vitro 2. przeprowadzać i interpretować wyniki analiz służących do oceny stanu fizjologicznego i biochemicznego komórki 3. samodzielnie analizować czynniki wpływające na zdrowie zwierząt i ludzi stosując specjalistyczne techniki biologiczne; potrafi posługiwać się metodami analitycznymi wykorzystywanymi w toksykologii środowiskowej Kompetencje społeczne: jest gotów do 1. ciągłego dokształcania, znając zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; potrafi organizować proces uczenia się innych osób 2. myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz podejmowania odpowiedzialności wynikającej ze stosowanych technik badawczych 3. oceny skutków oddziaływania człowieka na ekosystem oraz zagrożeń wynikających ze stosowania zaawansowanych technik i narzędzi badawczych; właściwego planowania i realizacji zadań |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie obecności studenta, aktywnego udziału, oraz sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W,U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie ka¿dej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W,U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Płażek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.