Kynologia 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.F57.KY2.SI.HZOTZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kynologia 2 |
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt |
Grupy: |
Zootechnika- Hodowla zwierząt towarzyszących i egzotycznych moduły |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest poszerzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w ramach przedmiotu obowiązkowego „Podstawy kynologii i felinologii”. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na specyfikę budowy anatomicznej, fizjologii i genetyki psa, formalne aspekty rozmnażania i ochrony psów, organizację hodowli i użytkowania psów. Szczegółowo omówione będzie też żywienie i rozród psów oraz odchów szczeniąt. Studenci naucza się prawidłowej pielęgnacji oraz prewencji weterynaryjnej. Przewidziana jest wizyta w schronisku dla zwierząt, salonie pielęgnacji psów oraz na wystawie psów. Podsumowaniem zajęć będzie stworzenie projektu specjalistycznego kenelu dla wybranej rasy psów z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny oraz reguł ekonomicznych. |
Pełny opis: |
Rozród psów Odchów szczeniąt Pielęgnacja psów Choroby pasożytnicze psów Choroby wirusowe psów Choroby bakteryjne psów Bezdomność psów i ich ochrona Sposoby i możliwości użytkowania psów różnych ras Funkcje układu rozrodczego suki i psa Metody rozpoznawania rui, krycia i unasieniania suk oraz kolekcjonowania, oceny i rozrzedzania nasienia psów Pielęgnacja codzienna, profilaktyczna i wystawowa psów różnych ras Wizyta w salonie piękności psów Próby pracy, zawody sportowe, psy asystujące, poszukiwawcze, ratownicze, psy służb mundurowych, psy stróżujące i pasterskie, myśliwskie Wizyta w schronisku dla zwierząt – organizacja, zwalczanie bezdomności, propagowanie adopcji psów ze schronisk Zasady wyboru szczeniaka w zależności od sposobu użytkowania, jego socjalizacji i wdrażania do pracy |
Literatura: |
Literatura i źródła Bailey G. „Szczenię doskonałe” Case L. P. “Canine and Feline Nutrition: A Resource for Companion Animal Professionals” Case L. P. „Pies - zachowanie, żywienie i zdrowie” Dallas S., North D., Angus J. „Grooming Manual for the Dog and Cat De Vito D. “World Atlas of Dog Breeds” England G. “Dog Breeding, Whelping and Puppy Care” Fennel J. „Zapomniany język psów” Fisher J. „Okiem psa” Gough A., Thomas A. „Breed predisposition to diseases in dogs” Horowitz A. Inside of a Dog: What Dogs See, Smell, and Know” Jensen P. “The Behavioural Biology of Dogs” Krëmer EM. „Rasy psów” Lopate Ch. “Management of Pregnant and Neonatal Dogs, Cats, and Exotic Pets” McMains J. M. “Kennels and Kenneling: A Guide for Hobbyists and Professionals O’Heare J. „Zachowania agresywne u psów” Przybylińska Z. „Pies. Cała prawda” Root Kustritz M. ”The Dog Breeder's Guide to Successful Breeding and Health Management” Savant Harris M. “Advanced Canine Reproduction and Puppy Care: The Seminar” Savant Harris M. “Canine Reproduction And Whelping: A Dog Breeder's Guide” Savant Harris M. Puppy Intensive Care: A Breeder's Guide to Care of Newborn Puppies” Scott J.P., and Fuller J.L. “Genetics and the Social Behavior of the Dog, Ściesiński K. „Hodowla psów” Nutrient Requirements of Dogs and Cats (Nutrient Requirements of Domestic Animals)” by Subcommittee on Dog and Cat Nutrition “The Kennel Club's Illustrated Breed Standards: the Official Guide to Registered Breeds” “The New Complete Dog Book: Official Breed Standards and All-New Profiles for 200 Breeds” by American Kennel Club Dubel A. (red.) „Rozród psów” Gary C.W.: Rozród i położnictwo psów wg Allena. Schwarz S.: Problemy behawioralne psów i kotów. Kosiniak-Kamysz K., Jarosz S.: Andrologia. Pies i lis – cz. VI. Monkiewicz J., Wajdzik J. 2007: Kynologia. wiedza o psie. UWP. Smyczyński L. 1989: Psy, rasy, wychowanie. PWRiL. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Charakteryzuje różnice w budowie anatomicznej psów różnych ras oraz ich cechach charakterologicznych a także możliwościami różnych form użytkowania. Formułuje zasady pracy hodowlanej, opisuje metody oceny psów i wyjaśnia genetyczne uwarunkowania wybranych cech oraz chorób, wskazuje formy ochrony Tłumaczy podstawowe pojęcia związane z anatomią, fizjologią, rozrodem psów, wzrostem i rozwojem szczeniąt, objaśnia zasady wychowu, żywienia i pielęgnacji, identyfikuje formy zachowań psów Analizuje i interpretuje wymagania psów pod względem pomieszczeń i żywienia uwzględniając ich rasę, wiek i płeć oraz sposób użytkowania, stosuje reguły związane z rozrodem psów Stosuje się do zasad zachowania w stosunku do psów, wykorzystuje elementy zoopsychologii w obchodzeniu się i podczas pielęgnacji psów różnych ras Rozpoznaje cześci topograficzne i anatomiczne ciała psa, wyjaśnia procesy metaboliczne. Sporządza pisemną ocenę pokroju psa uwzględniając znane mu wady budowy wykorzystując do tego celu znane standardy ras, przeprowadza identyfikację rasową i indywidualną zgodnie z istniejącymi wymogami statutowymi Prezentuje dyscypliny sportu kynologicznego, dobiera poszczególne rasy psów do dyscypliny sportu i do określonego sposobu użytkowania, wskazuje wady genetyczne, rozpoznaje umaszczenia Interpretuje zootechniczne i fizjologiczne aspekty rozrodu psów wykorzystując zasady pracy hodowlanej na bazie dokumentacji hodowlanej Samodzielnie opracowuje i wykonuje elementy projektu kenelu na podstawie indywidualnie przydzielonych założeń w ramach e-learningu Jest aktywny w samokształceniu i zdobywaniu nowej wiedzy oraz zdeterminowany w zakresie upowszechniania i wdrażania jej do praktyki hodowlanej Wykazuje aktywną postawę i chęć współpracy w grupie podczas zajęć praktycznych i terenowych Dba o bezpieczeństwo własne, innych osób oraz bezpieczeństwo i dobrostan zwierząt w trakcie zajęć praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia Na ocenę 2 Wiedza, umiejętności i kompetencje społ. <55% Na ocenę 3 Wiedza, umiejętności i kompetencje społ. 55-60% Na ocenę 3,5 Wiedza, umiejętności i kompetencje społ. 61-70% Na ocenę 4 Wiedza, umiejętności i kompetencje społ. 71-80% Na ocenę 4,5 Wiedza, umiejętności i kompetencje społ. 81-90% Na ocenę 5 Wiedza, umiejętności i kompetencje społ. >90% |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pieszka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pieszka | |
Prowadzący grup: | Marta Basiaga, Olga Lasek, Magdalena Pieszka, Zenon Podstawski, Tomasz Wojnar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
ŚR CWL
CZ CWL
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pieszka | |
Prowadzący grup: | Marta Basiaga, Olga Lasek, Magdalena Pieszka, Zenon Podstawski, Tomasz Wojnar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.