Doradztwo rolnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.DORRO.NI.HZONX.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo rolnicze |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest zapoznanie studenta z istotą i systemem doradztwa rolniczego w Polsce, a także wskazanie możliwości wykorzystania wybranych technik i metod doradztwa rolniczego w rozwiązywaniu problemów w gospodarstwie rolnym. Student posiada wiedzę o celach, systemach i metodach doradztwa rolniczego oraz źródłach wsparcia finansowego doradztwa, o metodach i formach doradztwa rolniczego oraz o metodach rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Potrafi rozwiązywać problemy doradcze i podejmować decyzje. Co więcej, potrafi inicjować wspólne działanie i współpracować w zespole przy rozwiązywaniu problemów. |
Pełny opis: |
Plan wykładów (15 godz.): 1. Podstawowe informacje o doradztwie, definicje doradztwa rolniczego, wiejskiego oraz doradztwa w agrobiznesie. 2-3. Organizacja i struktura doradztwa rolniczego w Polsce. 4-5. Funkcje, formy i metody doradztwa rolniczego. 6-7. Rodzaje doradztwa rolniczego w Unii Europejskiej i na świecie. 8. Dyfuzja innowacji w rolnictwie. 9-10. Teoretyczne podstawy doradztwa rolniczego. Postrzeganie i komunikacja. 11-12. Rola i znaczenie doradztwa rolniczego w Systemie Wiedzy i Informacji Rolniczej. 13. Warunki sprawnej organizacji doradczej - zarządzanie organizacją doradczą. 14-15. Metodyka wsparcia: system płatności bezpośrednich i rola doradztwa rolniczego w jego implementacji. |
Literatura: |
Czesław Maziarz: Doradztwo rolnicze. Państwowe Wyd. Rolnicze i Leśne, Warszawa 1983. Józef Ryznar: Doradztwo rolnicze w zarysie. Wyd. Akademii Rolniczej, Wrocław 1995. Wenancjusz Kujawiński: Doradztwo rolnicze w zarysie . Wyd. Centrum Doradztwa i Edukacji w Rolnictwie w Poznaniu, Poznań 1996. Bogdan M. Wawrzyniak: Doradztwo w agrobiznesie. Wyd. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2000. Zbigniew Brodziński, Eugeniusz Karol Chyłek: Doradztwo w agrobiznesie. Wyd. Akademii Rolniczo-Technicznej im. Michała Oczapowskiego w Olsztynie, Olsztyn 1999. Krystyny Krzyżanowskiej (red. nauk): Doradztwo w działalności przedsiębiorczej : praca zbiorowa. Wyd. SGGW, Warszawa 2008. Kujawiński W., 2011. Nowy słownik metodyczny doradcy rolniczego. Wyd. CDR w Brwinowie, Poznań. Wawrzyniak B.M., 2000. Doradztwo w agrobiznesie. Wyd. WSH-E Włocławek. Ban van den A.W., H.S. Hawkins 1997. Doradztwo rolnicze. Wyd. MSDR zs. w AR, Kraków Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, kwartalnik, Wyd. CDR O/Poznań i SERiA. Wieś i Doradztwo, kwartalnik, wyd. MSDR zs. w UR, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę z zakresu ekonomii, ekonomiki, marketingu i zarządzania, którą wykorzystuje doradztwo rolnicze, - student posiada wiedzę o celach, systemach i metodach doradztwa rolniczego oraz źródłach wsparcia finansowego doradztwa, - student definiuje pojęcia doradztwo, nazywa i objaśnia rodzaje, techniki i metody doradcze oraz uwarunkowania doradztwa rolniczego na obszarach wiejskich, - student posiada wiedzę o metodach rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, - student opisuje i wskazuje stan i czynniki determinujące funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich, - student umie wyjaśnić rolę doradztwa w rozwoju wsi i w rolnictwie oraz zidentyfikować działania PROW dotyczące rozwoju gospodarstwa i systemów produkcji zwierzęcej, - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej, którą można wykorzystać w zawodzie doradcy rolnego (doradztwo technologiczne-produkcja zwierzęca i roślinna, organizacyjno-ekonomiczne, marketingowe, rolnośrodowiskowe i doradztwo zakresie rozwoju wsi). Umiejętności: - student potrafi rozwiązywać problemy doradcze i podejmować decyzje, - student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Przede wszystkim potrafi dobierać i wykorzystywać warunki do sprawnej organizacji doradczej, umie wybierać właściwe metody doradcze, aby pomóc klientom doradztwa w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia w ramach PROW, wykorzystuje przepływ wiedzy i informacji w rolnictwie do doskonalenia usług doradczych w produkcji zwierzęcej. Kompetencje społeczne: - student potrafi inicjować wspólne działania, - potrafi współpracować w zespole przy rozwiązywaniu problemów, - student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i jest zdeterminowany do ustawicznego podnoszenia wiedzy i umiejętności w pracy doradczej, - student ma świadomość potrzeby konsultacji pomiędzy nauką a praktyką, zwłaszcza w procesie dyfuzji innowacji rolnictwie, - student wyraża chęć i kreatywność w procesie wdrażania wyników badań do praktyki rolniczej, - student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i ma świadomość ważności przekazywanych informacji i innowacji w doradztwie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - egzamin - forma pisemna. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady: 15 godz. - zaliczenie końcowe na ocenę - 1 godz. - konsultacje - 7 godz. Razem: 23 godz. : 25 = 0,92 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie do wykładów - 12 godz. - penetracja literatury - 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego - 8 godz. Razem: 25 godz. : 25 = 1,0 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS Kryteria wystawiania ocen z wykładów i ćwiczeń: 1. Ocena niedostateczna (2,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% i mniej niż 60% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5) również jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (61-70%). 4. Ocena dobra (4,0) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 71-80%. 5. Ocenę ponad dobrą (4,5) student uzyskuje jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U, K) uzyskuje średnio 81-90%. 6. Ocena bardzo dobra wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska ponad 90% obowiązujących efektów dla danej składowej. UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.