Toksykologia układu rozrodczego ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.7s.TOK9.NI.HRBXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Toksykologia układu rozrodczego ryb |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W ramach prowadzonego przedmiotu studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z toksykologią rozrodu, dotyczącą zaburzeń rozwojowych i funkcjonalnych układu rozrodczego ryb powodowanych niekorzystnymi zmianami w środowisku wodnym. Przedstawiona zostanie ogólna klasyfikacja związków teratogennych, embriotoksycznych oraz gonadotoksycznych. Omówione zostaną: wpływ metali ciężkich (kadm, ołów, rtęć, miedź) oraz związków o aktywności hormonalnej na układ rozrodczy ryb dojrzałych płciowo (zakłócenia prawidłowego przebiegu owulacji/spermacji) jak również na wczesne stadia rozwojowe ryb (działanie mutagenne, kancerogenne, deformacje larw, kształtowanie płci). |
Literatura: |
Seńczuk W., "Toksykologia", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002 Rejmer P., "Podstawy ekotoksykologii", Wydawnictwo Ekoinżynieraia, Lublin 1997. Kime D.E., "Endocrine Disruption in Fish", Kluwer Academic Publishers , Boston 1998. Colborn T., Dumanoski D., Mayers J.P. (1996). Nasza Skradziona przyszłość. Wyd. Amber. Warszawa. Krzymowski T. (2007). Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii (szczególnie oddziaływania substancji biologicznie aktywnych i szkodliwych) z zakresu kierunku ichtiologia dysponuje wiedzą na temat funkcjonowania i procesów zachodzących w biosferze, hydrosferze w środowisku zanieczyszczonym w zakresie niezbędnym w rybactwie rozumie złożoność systemów biologicznych na różnych poziomach organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych definiuje najważniejsze zagrożenia dla zdrowotności środowiska naturalnego wynikające z naturalnych i antropogenicznych oddziaływań Umiejętności rozumie plan doświadczenia naukowego i potrafi zrealizować podstawowe zadania badawcze z dziedziny ichtiologii i rybactwa potrafi definiować, analizować i rozwiązywać problemy i krytyczne etapy produkcji rybackiej, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji produkcji i dbałości o stan środowiska przyrodniczego samodzielnie przeprowadza sekcje ryb i określa stan ich dojrzałości płciowej, stan zdrowia. Kompetencje społeczne zna ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności ma świadomość zagrożeń dla środowiska ze strony gospodarki rybackiej i dostrzega potrzebę jej racjonalizacji w sposób uwzględniający interes środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Po zakończeniu kursu Student uzyskuje ocenę na podstawie: Ćwiczenia, oceny formujące: • ocena aktywności studenta • ocena pisemnych zaliczeń cząstkowych Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady • Zaliczenie (test) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.