Metody sterowania rozrodem zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.7s.MET.SI.HZOBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody sterowania rozrodem zwierząt |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Bioinżynieria zwierząt 7 sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Sterowanie rozrodem zwierząt łącznie z warunkami utrzymania i żywieniem jest elementem decydującym o poziomie opłacalności produkcji. Zwierzęta wysokowydajne mają duże problemy z zachowaniem prawidłowej rozrodczości, co utrudnia utrzymanie ciągłości produkcji. Dlatego też przedmiot ten ma za zadanie zapoznać studentów z metodami organizacji grup technologicznych zwierząt w połączeniu z odpowiednim doborem systemu krycia i zastosowaniem właściwej biotechniki odpowiadającej systemowi produkcji. Ponadto studenci zapoznają się ze sposobami rozpoznawania nieprawidłowości w rozrodzie, oraz planowymi i systemowymi sposobami ich usuwania w formie opracowań projektowych. Studenci nabędą praktycznych umiejętności stosowania metod biotechnicznych (synchronizacja rui, inseminacja, przenoszenie zarodków, przełamywanie fizjologicznego anestrus, synchronizacja porodów) w sterowaniu rozrodem w stadach i grupach technologicznych owiec, kóz, bydła, koni, świń, zwierząt futerkowych oraz drobiu. |
Pełny opis: |
Waykąłdy swoim zakresem obejmować będa: 1. Specyfika rozrodu oraz możliwości i ograniczenia jego sterowaniem u małych przeżuwaczy. 2. Czynniki wpływające na zaburzenia cyklu rujowego i reprodukcyjnego w stadach krów mlecznych i mięsnych. 3. Metody sterowanie rozrodem w stadninach koni. 4. Podstawowe zasady organizacji sektora rozrodu fermy trzody chlewnej (rozwiązania przestrzenne, systemu utrzymania i żywienia, ścieżki technologiczne). 5. Naturalne metody sterowania i stymulacji procesów rozrodczych (żywienie bodźcowe, efekt knura, manipulacje mikroklimatem, manipulacje światłem, stres transportowy). 6. Biotechniczne i farmakologiczne metody sterowania i stymulacji procesów rozrodczych – przegląd dostępnych preparatów (blokery stresu, progestageny, egzogenne gonadotropiny, egzogenne GnRH, prostaglandyny, oxytocyna, prolaktyna, kortykosteroidy). 7. Specyfika rozrodu hodowlanych zwierząt futerkowych. 8.Metody wspomagane rozrodu hodowlanych zwierząt futerkowych - stan obecny i perspektywy. 9. Metody sterowania rozrodem ptaków kojarzonych naturalnie. 10. Metody sterowania rozrodem ptaków z wykorzystaniem inseminacji. Na ćwiczeniach poruszane będą następujace zagadnienia: 1. Naturalne i farmakologiczne sposoby przełamywania sezonowego anestrus oraz sterowanie cyklem rujowym u owiec i kóz. Ocena warunków produkcyjno-hodowlanych i wybór optymalnych metod sterowania rozrodem dostosowanych do osiągnięcia zaplanowanego celu produkcyjnego w gospodarstwach owczarskich i koziarskich. 2. Planowanie i optymalizacja rozrodu z wykorzystaniem biotechnik w różnych systemach utrzymania i intensyfikacji produkcji owiec i kóz. Projekt. 3. Strategia działania w celu utrzymania dobrej płodności w stadzie krów. Identyfikacja zagrożeń. Optymalizacja rozrodu bydła. Przyczyny niepłodności, ruja na zamówienie, planowanie cyklu reprodukcyjnego w stadach krów. Projekt. 4. Zaburzenia rozrodcze w stadach klaczy i sterowanie cyklem rujowym. Jak utrzymać wysoką płodność w stadzie. 5. Organizacja produkcji i zastosowanie naturalnych metod stymulacji w sektorze krycia loszek i loch. 6. Zastosowanie biotechnicznych i farmakologicznych preparatów w celu optymalizacji organizacji produkcji i maksymalizacji wskaźników reprodukcyjnych loch i knurów w sektorze krycia. Zastosowanie biotechnicznych i farmakologicznych preparatów w celu optymalizacji organizacji produkcji i maksymalizacji wskaźników reprodukcyjnych loch w sektorze porodowym. 7. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania płodności i plenności samic zwierząt futerkowych fermowych i domowych. Metody określania fazy cyklu płciowego oraz terminu krycia i unasieniania samic hodowlanych i domowych. 8. Synchronizacja i regulacja cyklu płciowego u fermowych psowatych i łasicowatych, gryzoni i królików. Biologia i kriokonserwacja nasienia fermowych psowatych, gryzoni i królików. 9. Technologia produkcji piskląt w stadach reprodukcyjnych ptaków domowych, kojarzenie naturalne i z zastosowaniem inseminacji. Projekt. 10. Organizacja rozrodu ptaków o sezonowej aktywności płciowej. Synchronizacja i stymulacja rozrodu. Ćwiczenia terenowe. |
Literatura: |
1. Hodowla, chów i użytkowanie kóz. Jacek Wójtowski 2. Hodowla i użytkowanie świń. Barbara Grudniewska 3. Skuteczny rozród bydła. „top agrar Polska” 2012, Karol Bujoczek |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sterowanie rozrodem zwierząt oraz potrzebę prowadzenia działań z tego zakresu, w celu utrzymaniu ciągłości i zapewnienia opłacalności produkcji stada. 2. Opisuje metody i zastosowanie biotechnik rozrodu oraz strategii produkcyjnej w chowie i hodowli zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem przydatności tych metod w opracowywaniu planów i rozwiązywaniu problemów związanych ze sprawnym zarządzaniem stadem. Umiejętności: 1. Stosuje metody biotechniczne, posługuje się technikami zarządzania rozrodem zwierząt, dostosowując technologie produkcji do lokalnych warunków środowiskowych i potencjalnych możliwości gospodarstwa. 2. Wykazuje umiejętność zebrania danych, rozpoznania punktów krytycznych oraz analizy i interpretacji informacji z różnych źródeł odnoszących się do biotechnik, metod sterowania rozrodem i zarządzania produkcją w celu jej optymalizacji. Kompetetencje społeczne: 1. Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się, ciągłego dokształcania przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia sterowania i zarządzania rozrodem w produkcji zwierzęcej. 2. Jest zorientowany na działania prowadzące do zmniejszenia ryzyka oraz przewidywania skutków działalności człowieka w obszarze środowiska bytowania zwierząt. 3. Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie sterowania rozrodem zwierząt oraz szeroko rozumianego rolnictwa. 4. W sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących problemów sterowania rozrodem zwierząt, jak również własnych działań w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne będą oceniane w następujacy sposób: <55% -niedostateczny (2,0), 56-60% -dostateczny (3,0), 61-70% -ponad dostateczny( 3,5), 71-80% -dobry (4,0), 81-90% -ponad dobry (4,5) i 91-100% bardzo dobry (5,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Murawski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gumułka, Maciej Murawski, Piotr Niedbała, Zenon Podstawski, Tomasz Schwarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Murawski | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gumułka, Maciej Murawski, Piotr Niedbała, Zenon Podstawski, Tomasz Schwarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.