Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przystosowania ryb do różnych środowisk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.6s.PRZ9.SI.HRBXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przystosowania ryb do różnych środowisk
Jednostka: Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Na wykładach i ćwiczeniach omawiane są morfofizjologiczne przystosowania ryb do różnych środowisk, w jakich żyją ryby słodkowodne, estauryjne, morskie i podziemne (jaskiniowe). Omawiane też są przystosowania ryb żyjących w różnych klimatach, na różnych wysokościach i głębokościach, w wodach czystych i mętnych, wysoko i nisko natlenionych, a także arktycznych.

Przedstawiane są również przystosowania ryb wynikające z wędrówek rozrodczych, sposobów odbywania tarła oraz instynktu macierzyńskiego. Pasożytnictwo jako sposób na życie.

Pełny opis:

Wykłady:

Przystosowania jako ewolucyjny sposób na przeżycie

Elementy budowy zewnętrznej ryb jako przykład ich przystosowania do środowiska

Udział płetw w sposobach poruszania się w wodzie, na dnie i na lądzie

Przystosowanie do widzenia w wodzie i powietrzu

Elementy budowy wewnętrznej ryb jako przykład ich przystosowania do środowiska

Przystosowania pokarmowe

Przystosowanie obronne

Przystosowanie do życia w środowisku strumieni i rzek

Przystosowania do zmiany środowiska: wędrówki dwuśrodowiskowe

Przystosowania ryb do rozrodu

Przystosowania ryb do opieki nad potomstwem

Przystosowanie do życia w morzu - rejon pływów

Przystosowanie do życia w morzu - rejon zatok i namorzynów

Przystosowanie do życia w morzu - nerytyczny i oceaniczny rejon epipelagialu

Przystosowanie do życia w morzu - rejon głębin

Ćwiczenia:

Kształty ciała ryb a gęstość środowiska

Łuski i śluz

Ubarwienie ochronne i odstraszające

Kształt głowy i otworu gębowego - ryby drapieżne

Kształt głowy i otworu gębowego - ryby roślinożerne

Kształt głowy i otworu gębowego - ryby planktonożerne

Modyfikacje kształtu linii bocznej, wpływ na orientację

Przystosowanie układu kostnego do poruszania się w wodzie

Przystosowanie układu hormonalnego i wydalniczego do zmian ciśnienia osmotycznego

Przystosowanie do oddychania powietrzem, dodatkowe narządy oddechowe

Zmienność w budowie skrzeli, powstanie płuc

Przystosowanie pęcherza pławnego do porozumiewania się

Przystosowania do życia w niskich temperaturach

Przystosowania do życia w środowisku pozbawionym światła

Przystosowania ryb do pasożytnictwa

Literatura:

Brylińska M. (Redakcja). Ryby słodkowodne Polski. PWN. Warszawa, 2000

Ewans D.H. The Physiology of Fishes. C.R.C. Press. Boca Raton. New York, 1997

Frank S. Jak żyją ryby. PWRiL. Warszawa, 1977

Grodziński Z. Anatomia i embriologia ryb. PWRiL. Warszawa, 1981

Heese T., Przybyszewski C. Życie ryb. WUWSI, Koszalin, 1993

Reichholf J.H., Steibach G. Wielka encyklopedia ryb. Muza SA. Warszawa, 2004

Szczerbowski J. Rybactwo śródlądowe. Wydawnictwo IRŚ Olsztyn, 2008,

Terofal F., Militz C. Ryby słodkowodne. Świat Książki, Warszawa, 1997

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Rozpoznaje różnice w budowie zewnętrznej i wewnętrznej ryb

Definiuje elementy wyróżniające ryby w ich przystosowaniu do życia w różnym środowisku

Objaśnia przystosowania ryb do pobierania zróżnicowanego pokarmu oraz do rozrodu

Umiejętności:

Interpretuje przebieg procesów biologicznych u ryb na różnych poziomach złożoności

Wykorzystuje interakcje wewnątrz i międzygatunkowe u ryb do poprawy efektywności produkcji rybackiej

Kompetencje społeczne:Rozumie konsekwencje ograniczonej wiedzy dotyczącej możliwości przystosowań ryb do środowiska wodnego oraz konieczność ciągłego doskonalenia w zawodzie

Metody i kryteria oceniania:

Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie

pisemnego testu jednokrotnego wyboru z całości materiału

Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi,

3,5 (pdst) - 61-70%,

4,0 (db) - 71-80%,

4,5 (pdb) - 81-90%,

5,0 (bdb) - powyżej 90%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)