Zegar biologiczny ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.5s.ZEG9.SI.HRBXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zegar biologiczny ryb |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Na wykładach omawiane jest ogólne pojęcie czasu i czasoprzestrzeni, formy pomiaru czasu przez człowieka oraz wpływ środowiska na ruchy roślin. Pojęcie rytmów oraz sposoby ich poznania. Morfofizjologiczne podłoże powstawania rytmów w organizmie. Rytmy okołodobowe i sezonowe u zwierząt jako wymóg środowiska. Przedstawiona jest budowa zegara biologicznego u ssaków i ryb oraz rola szyszynki i melatoniny w wyznaczaniu czasu doby i pór roku. Ekologiczne aspekty rytmów dobowych. Chronofarmakologia. Na ćwiczeniach przedstawione są metodyki i sposoby badania rytmów dobowych i sezonowych oraz analiza dobowej i sezonowej aktywności ryb. Porównywane i omawiane są wyniki badania rytmów okołodobowych melatoniny, dopaminy, LH, estradiolu, glukozy, a także rytmiki wrażliwości oocytów na LH. |
Pełny opis: |
Wykłady: Koncepcje i pojęcie czasu Czas naturalny i jego wpływ na zwierzęta Adaptacja świata roślinnego do doby i roku, Pojęcie zegara biologicznego zwierząt Rytmy dobowe i okołodobowe Budowa zegara biologicznego kręgowców Melatonina jako wskazówki zegara dobowego Szyszynka i melatonina - biologiczny kalendarz ryb Ćwiczenia: Zegary biologiczne roślin Dobowe i sezonowe rytmy zwierzęce Analiza dobowej i sezonowej aktywności ryb Rodzaje i terminologia rytmów biologicznych Analiza rytmu stężenia melatoniny w krwi ryb, koło kosinorów, wykres rytmu Analiza rytmiki stężeń hormonów sterujących procesami rozrodczymi ryb |
Literatura: |
Podstawowa: Cymborowski B. Zegary biologiczne. PWN. Warszawa, 1971 Hawking S.W. Krótka historia czasu. ALFA. Warszawa, 1990 Karasek M. Szyszynka i melatonina PWN. Warszawa, 1997 Uzupełniająca: 1. Kulczykowska E., Popek W., Kapoor B.G. Biological clock in fish. CRC Press, NH, USA. 2010. 2. Popek W., Bieniarz K., Epler P. Participation of the pineal gland in sexual maturation of female rainbow trout (Oncorhyncus mykiss Walbaum). J.Pineal.Res. 13: 97-100, 1992. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: Pojęcie czasu oraz jego wpływ na funkcjonowanie roślin i zwierząt w ewolucyjnym przystosowaniu do środowiska Zjawiska fizyczne i procesy biochemiczne regulujące pracę zegara biologicznego Wybrane procesy fizjologiczne synchronizujące organizm ryb do środowiska Umiejętności - potrafi: Analizować zachowania behawioralne ryb zależne od zmian fotoperiodu i temperatury Posługiwać się dostępnymi metodami w celu optymalizacji chowu i hodowli ryb Kompetencje społeczne - jest gotów do: Wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy dotyczącej cykliczności procesów fizjologicznych ryb i ich sezonowych zachowań oraz ciągłego doskonalenia w zawodzie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.