Wędkarstwo i rekreacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.WED.SM.HRBRY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wędkarstwo i rekreacja |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć ma na celu zaznajomienie studentów z historią i stanem obecnym ruchu wędkarskiego w Polsce i na świecie, zaznajomienie z technikami wędkowania oraz różnymi aspektami natury ekologicznej, socjologicznej i ekonomicznej ściśle powiązanymi z wędkarstwem. Ponadto poruszane są zagadnienia związane z etyką wędkarską. W ramach ćwiczeń studenci uczą się wykonywania sztucznych przynęt do połowu ryb drapieżnych. Przedmiot ma promować ideę rekreacji, której elementem (niekoniecznie najistotniejszym) jest amatorski połów ryb. |
Pełny opis: |
1 Historia i organizacja wędkarstwa w Polsce i na świecie 2 Turystyka wędkarska, ekonomiczne aspekty wędkarstwa 3 Sprzęt wędkarski i podstawowe techniki połowu ryb na wędkę 4 Praktyczna nauka łowienia ryb na wędkę 5 Praktyczna nauka wykonywania przynęt (sztuczne muchy , woblery), spławików i węzłów wędkarskich oraz kuchnia wędkarska |
Literatura: |
1. Tadeusz Andrzejczyk, 1981, Wędkarstwo jeziorowe, wydanie IV, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa. 2. Stefan M. Krakowski, 1988, Rekreacja, Relaks, Rozrywka. Wędkarstwo dla każdego. Małe rzeczki, stawy i torfowiska. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa. 3. Jacek Kolendowicz, 1998, Wędkarstwo spinningowe. Multico oficyna wydawnicza, Warszawa 4. Wacław Strzelecki, 1987, Wędkarstwo rzeczne, Wydanie II, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 5. Leonid P. Sabaneev, 2009, Żizn' i lovl'ja presnovodnych ryb. Sovremennaja versija [Życie i połów ryb słodkowodnych. Wydanie uaktualnione]. EKSMO, Moskwa. 6. Czasopisma wędkarskie: Wiadomości Wędkarskie, Wędkarz Polski, Wędkarski Świat |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu ekonomicznych, prawnych i społecznych uwarunkowań gospodarki rybacko - wędkarskiej 2. Posiada obszerną wiedzę na temat historycznych trendów związanych z amatorskim połowem ryb oraz ma świadomość znaczenia przedsiębiorczości oraz innowacyjności w obszarze gospodarki rybacko - wędkarskiej Umiejętności 1. Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w zakresie amatorskiego połowu ryb, w tym na temat konstrukcji i samodzielnego wykonywania sztucznych przynęt wędkarskich Kompetencje społeczne 1. Ma świadomość ekonomicznych i społecznych aspektów gospodarki rybacko - wędkarskiej 2. Ma świadomość zagrożeń dla środowiska ze strony gospodarki rybacko – wędkarskiej i amatorskiego połowu 3. Ma zdolność działania w zespole i potrafi pełnić w nim różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia. 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu w własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.