Socjologia wsi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.SOC.SM.HZOZY.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wsi |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ŻYWIENIE I DIETETYKA ZWIERZĄT / ECTS: 3 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy / obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: Socjologia wsi. 2. Proces rozwoju, zmiany. 3. Sprzężenie zwrotne, terytorialna nierównomierność rozwoju. 4. Zagrożenia związane z rozwojem. 5. Tradycyjne gospodarstwo chłopskie. 6. Mentalność mieszkańców wsi tradycyjnej. 7. Tradycyjna wiejska społeczność lokalna. 8. Wieś małopolska w drugiej połowie XIX w. 9. Wieś polska w okresie II Rzeczypospolitej. 10.Struktura społeczna wsi w okresie transformacji ustrojowej. 11.Kapitał ludzki i społeczny na wsi. 12.Kapitał kulturowy wsi. 13.Rozwój zrównoważony i endogenny. 14.Rolnictwo ekologiczne. 15.Szanse rozwoju środowisk wiejskich w Europie. Ćwiczenia: 1. Współczesna kwestia chłopska. 2. Społeczny obraz polskiej wsi. 3. Globalizacja kulturowa. 4. Rynek pracy i bezrobocie na wsi. 5. Problem biedy na wsi. 6. Migracje zarobkowe. 7. Zawód rolnika i jego profesjonalizacja. 8. Dywersyfikacja źródeł dochodów ludności wiejskiej. 9. Współczesna kobieta wiejska. 10.Rodzina chłopska. 11.Stereotypy społeczne na wsi. 12.Rolnictwo ekologiczne. 13.Socjologiczne aspekty bioetyki. 14.Wiedza ekspercka w rozwoju społecznym wsi. 15.Przyszłość polskiej wsi. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 32 ECTS** 1,28 w tym: wykłady – 15 godz. ćwiczenia – 15 godz. konsultacje – 1 godz. egzamin – 1 godz. praca własna (1,8 ECTS**) 45 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bukraba-Rylska, I., Socjologia wsi polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. 2. Gorlach K., Socjologia obszarów wiejskich, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004. 3. Moskal M., Moskal M., Podstawy socjologii wsi i rolnictwa, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Krakowie, Kraków 2007. Uzupełniająca: 1. Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004. 2. Goodman N., Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada podstawową wiedzę stanowiącą teoretyczne podstawy subdyscypliny socjologii, jaką jest socjologia wsi; - student zdobywa wiedzę z zakresu pojęć, teorii oraz specyfiki socjologicznej analizy zjawisk społecznych zachodzących na obszarach wiejskich; Umiejętności: - student potrafi umiejscowić historię dyscypliny na tle socjologicznej refleksji dotyczącej życia społecznego; - student jest w stanie określić kontekst filozoficzny i intelektualny socjologii wsi; - student dzięki uzyskanej wiedzy na temat socjologii wsi jako dyscypliny naukowej posiada umiejętność analizy zjawisk społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. Kompetencje społeczne: - student rozumie rolę socjologii oraz socjologa w życiu społecznym; rozumie wieloparadygmatyczność socjologii; - student cechuje się postawą świadczącą o umiejętności odróżniania refleksji potocznej od naukowej na temat życia społecznego; - student rozumie znaczenie podstawowych dylematów i kontrowersji związanych z różnymi podejściami do analiz społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.