Rasy koni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.RAKON.SI.HZOKY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rasy koni |
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ewolucją i pochodzeniem koniowatych, udomowieniem a także kształtowaniem się różnych typów użytkowych i ras. Omawiane będą również zagadnienia dotyczące charakterystyki współcześnie istniejących ras koni z uwzględnieniem ich pochodzenia geograficznego, typu konstytucyjnego i użytkowego a także wpływu środowiska i pracy hodowlanej człowieka. Studenci nabędą umiejętności rozpoznawania najbardziej typowych ras, odmian i typów koni żyjących lub hodowanych na różnych kontynentach. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (15 godz.): - systematyka, pochodzenie i przegląd koniowatych (2h) - znaczenie koni w cywilizacyjnym rozwoju ludzkości (1h) - podstawy słownictwa hipologicznego (1h) - typy użytkowe koni i czynniki je warunkujące (1h) - rasy koni hodowane w Polsce (2h) - konie dziko żyjące (zdziczałe) (1h) - populacja koni na świecie i w Polsce, organizacja hodowli koni różnych ras w Polsce (1h) - rasy koni a różnorodność form ich użytkowania (1h) - czynniki wpływające na wzrost, rozwój i wychów koni różnych ras (1h) - problemy ochrony genetycznych zasobów koni (1h) - koniowatych żyjące w ogrodach zoologicznych - wizyta w ZOO Kraków (3h) 4. Tematy ćwiczeń (15 godz.): Charakterystyka i właściwości użytkowe koni różnych ras hodowlanych: W Europie: xx, Islandzki, Fiord, Döle, Gudbrandsdal, Fiński, Szwedzki wierzchowy, Gotland, Północnoszwedzki , Duński koń gorącokrwisty, Fryderyksborski, Knabstrup, Jutland, Fryz i in. (3 godz) W Azji: oo, Kuc Kaspijski, Baszkir, Achałtekin, Koń budienowski, Kabardyński, Karabachski, Kłusak orłowski, Kłusak rosyjski, Doński, Koń indyjski, Kathiawari, Koń Przewalskiego (dziki koń) i in. (3 godz) W Ameryce Płn: Quarter, Tennessee walker, Colorado ranger, Mustangi (zdziczały koń), Galiceno (Meksyk), Kuc gór skalistych szetland amerykański, Pinto, Standardbred, Palomino, Appaoloosa i in. (3 godz) W Ameryce Pd.: Criollo, Passo, Kuc do polo, Falabela, Cimarron (zdziczały koń) i in. (3 godz) W Australii: Kuc australijski, Koń australijski, Brumby (zdziczały koń australijski) i in., W Afryce: Berber (3h). |
Literatura: |
Haller M. ? Rasy koni, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2000 Edwards E.H. ? Konie, Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa 1993 Kidd J. ? Konie ? ilustrowana encyklopedia, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 1995 Kulisa M., Pieszka M., Łuszczyński J. ? Konie, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student wyjaśnia pochodzenie koni, opisuje rodzaj Equus i rozróżnia jego gatunki i podgatunki, wymienia i charakteryzuje najważniejsze rasy koni hodowane w Polsce i na świecie, rozróżnia konie dzikie od zdziczałych wyjaśnia podstawy słownictwa hipologicznego, definiuje problemy ochrony zasobów genetycznych koni różnych ras Definiuje cechy koni wpływające na ich użytkowość, wskazuje kierunki użytkowania koni i opisuje typy użytkowe Tłumaczy podstawowe pojęcia związane ze wzrostem źrebiąt, objaśnia zasady wychowu, identyfikuje formy zachowań koni Umiejętności Student analizuje cechy użytkowe u koni różnych ras, wyszukuje i prezentuje rasy koni hodowane w Europie, weryfikuje ich eksterier, predyspozycje, użytkowanie i znaczenie w hodowli Analizuje cechy użytkowe u koni różnych ras, wyszukuje i prezentuje rasy koni hodowane w Ameryce północnej i Południowej, weryfikuje ich eksterier, predyspozycje, użytkowanie i znaczenie w hodowli Analizuje cechy użytkowe u koni różnych ras, wyszukuje i prezentuje rasy koni hodowane w Azji, weryfikuje ich eksterier, predyspozycje, użytkowanie i znaczenie w hodowli Analizuje cechy użytkowe u koni różnych ras, wyszukuje i prezentuje rasy koni hodowane w Afryce i Australii, weryfikuje ich eksterier, predyspozycje, użytkowanie i znaczenie w hodowli Kompetencje Student jest aktywny w samokształceniu i zdobywaniu nowej wiedzy oraz zdeterminowany w zakresie upowszechniania i wdrażania jej do praktyki hodowlanej Ma świadomość postępowania zgodnie z wymogami dobrostanu koni w trosce o właściwe kształtowanie środowiska naturalnego Jest kreatywny w pracy indywidualnej i zespołowej oraz otwarty na nowe idee |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi na pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50.%. Zaliczenie w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi na pytania; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50.%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.