Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy utrzymania rzek

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.3s.POD.SM.HRBRY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy utrzymania rzek
Jednostka: Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Tematyka wykładów i ćwiczeń ma na celu zapoznanie absolwentów z dobrymi praktykami w zakresie racjonalnego utrzymania oraz korzystania z wód płynących. Uzyskana wiedza umożliwi im efektywne funkcjonowanie na pograniczu gospodarki wodnej i dziedzin związanych z rybołówstwem i akwakulturą

Pełny opis:

Wykłady:

Rzeczne korytarze ekologiczne - ciągłość i hydromorfologia wód

Bliskie naturze urządzenia służące migracji ryb

Techniczne urządzenia służące migracji ryb

Ocena efektywności urządzeń służących migracji ryb

Woda - reżim hydrologiczny, przepływ nienaruszalny i usługi wodne

Erozja - problem hydrotechników czy rybaków i ichtiologów

Hydrotechnika - utrzymanie i regulacja rzeki i potoków

Monitoring stanu/potencjału, ochrona wód i ekosystemów

Ćwiczenia:

Zasady zbierania danych do koncepcji ichtiologicznej dla urządzenia służącego migracji ryb

Ćwiczenia terenowe (jaz na rzece Rudawie) - zebranie danych do koncepcji urządzenia służącego migracji ryb

Opracowanie koncepcji urządzenia służącego migracji ryb przy jazie na rzece Rudawie

Ćwiczenia terenowe (rzeka Stradomka) zebranie materiałów do koncepcji odtworzenia ciągłości rzecznego korytarza ekologicznego

Opracowanie koncepcji odtworzenia ciągłości korytarza ekologicznego rzeki Stradomki

Literatura:

Podstawowa:

1. Bojarski A., Jeleński J., Jelonek M., Litewka T., Wyżga B., Zalewski J.

Zasady dobrej praktyki w utrzymaniu rzek i potoków górskich. Ministerstwo

Rolnictwa, Departament Zasobów Wodnych. Warszawa, 2005.

2. FAO/DVWK. Fish passes - Design, dimensions and monitoring. Rome, FAO,

2002.

3. Larinier M., Travade F., Porcher J. P. Fishways: biological basis, design

criteria and monitoring, Bull. Franc. Peche et Piscic. 364, suppl., 2002.

4. Lubieniecki B. Przepławki i drożność rzek. Wydawnictwo IRŚ. Olsztyn, 2003.

5. Materiały grupy roboczej: EIFAC Working Party on Fish Passage Best

Practices Inland Water Resources and Aquaculture Service. Food and

Agriculture Organization of the United Nations. Rome, Italy.

Uzupełniająca:

1. Bartnik W., Epler P., Jelonek M., Klaczak A., Książek L., Mikołajczyk T.,

Nowak M., Popek W., Sławińska A., Sobieszczyk P., Szczerbik P., Wyrębek

M. Gospodarka rybacka w aspekcie udrażniania cieków dorzecza Małej i

Górnej Wisły (red. Epler P., Książek L.). Polska Akademia Nauk – Oddział w

Krakowie, Komisja Technicznej Infrastruktury Wsi. /Infrastruktura i

Ekologia Terenów Wiejskich/, 13: 1-230. 2011.

Efekty uczenia się:

WIEDZA − absolwent zna i rozumie:

- zagrożenia wynikające z budowy obiektów hydrotechnicznych na wodach otwartych,

- wskazuje zagrożenia obniżające efektywność urządzeń do migracji ryb,

- definiuje zasady rybackiego gospodarowania na rzekach i jeziorach.

UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi:

- stosować odpowiednie metody w celu umożliwienia rybom swobodnych migracji,

- podejmować środki w celu odtworzenia ciągłości korytarza ekologicznego dla cennych gospodarczo gatunków ryb.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent:

- ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z działań modyfikujących proces obiegu wód, w szczególności regulacji i zabudowy hydrotechnicznej rzek.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%.

Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%.

Procentowy udział ocen z wykładów i ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi:

wykłady 50% - ćwiczenia 50%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)