Herpetofauna wód śródlądowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.HER9.SI.HRBXY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Herpetofauna wód śródlądowych | ||
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością płazów i gadów. Rola w środowisku naturalnym i znaczenie dla gospodarki człowieka. |
||
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.): 1-2. Systematyka płazów – pochodzenie, przegląd i charakterystyka wybranych taksonów. Różnorodność fauny światowej 3-4. Krajowe gatunki płazów na tle fauny europejskiej 5-6. Biologia i ekologia płazów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków krajowych 7-8. Znaczenie płazów. Zagrożenia fauny krajowej – globalne i lokalne. Ochrona czynna i bierna – akty prawne krajowe i międzynarodowe 9. Pochodzenie gadów – podstawy paleontologii 10-11. Różnorodność gatunkowa żółwi, adaptacje do środowiska lądowego i wodnego 12-13. Systematyka gadów – krokodyle, hatterie 14-15. Bioróżnorodność gatunkowa łuskonośnych na tle fauny krajowej Ćwiczenia (15 godz.): 1-3. Morfologia i anatomia płazów. Rozwój osobniczy 4-5. Nomenklatura okolic powierzchni ciała i plamistości. Rozpoznawanie i rozmieszczenie krajowych gatunków płazów 6-7. Morfologia i anatomia gadów 8-10. Rozpoznawanie krajowych gatunków gadów 11-15. Podstawy akwaterrarystyki. Herpetaria. Zaliczenie |
||
Literatura: |
Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Klucz do oznaczania. PWN Warszawa-Poznań. Juszczyk W. 1987. Płazy i gady krajowe (część 1 – 3). PWN Warszawa. Głowaciński Z., Rafiński J. (red.) 2003. Atlas płazów i gadów Polski. Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie oraz Inspekcja Ochrony Środowiska w Warszawie. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Opisuje różnorodność gatunkową płazów i gadów w ujęciu systematycznym i ewolucyjnym - Tłumaczy adaptacje płazów i gadów do środowiska słodkowodnego - Wyjaśnia znaczenie herpetofauny w środowisku naturalnym oraz w rolnictwie ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rybackiej Umiejętności: - Analizuje przystosowanie biologiczne płazów i gadów do zajmowanych środowisk - Interpretuje rolą herpetofauny jako organizmów wskaźnikowych - Decyduje o wyborze gatunków płazów i gadów do hodowli akwaterrarystycznej Kompetencje społeczne: - Jest wrażliwy na zagrożenia antropogeniczne dla herpetofauny krajowej - Jest świadomy znaczenia tych organizmów w środowisku oraz w aspekcie ochrony przyrody |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian wiedzy i umiejętności. Test otwarty |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.