Ekologia ewolucyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.EWO.SM.HBIOY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia ewolucyjna |
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z mechanizmami kształtującymi ewolucję organizmów w kontekście współczesnych osiągnięć badań ekologicznych. W ramach wykładów realizowane będą zagadnienia ewolucji płciowości, koewolucji, konfliktu oraz ewolucji historii życiowych organizmów. Przedstawione zostaną argumenty podważające błędne rozumienie procesów ewolucyjnych (dobro gatunku, dobór grupowy). Ćwiczenia będą realizowane w trzech cyklach zagadnień: różnorodność życia, siły ewolucji, biologia ewolucyjna człowieka. W ramach ćwiczeń studenci będą przygotowywali własne prezentacje na podstawie literatury popularnonaukowej. |
Pełny opis: |
1. Modele doboru 2. Adaptacja i dostosowanie 3. Ewolucja płciowości i dobor płciowy 4. Koewolucja 5. Konflikt i kooperacja 6. Sukces rozrodczy 7. Ewolucja historii życiowych 8. Podstawowe definicje używane w biologii 9. Życie na Ziemi, definicja życia 10. Historia życia na Ziemi 11. Współczesne wymieranie gatunków 12. Skąd się biorą nowe gatunki? 13. Funkcjonowanie ekosystemów, gatunki kluczowe 14. Jak powstają ekosystemy 15. Społeczne rozumienie mechanizmów ewolucji |
Literatura: |
D. Futyama. Ewolucja, WUW, 2008 H. Szarski. Mechanizmy ewolucji, PWN, 1989 J. Diamond. Trzeci szympans, PIW, 1998 N. Eldregre. Życie na krawędzi, Prószyński i s-ka, 2003 M. Ryszkiewicz. 4 miliardy lat, Prószyński i s-ka, 2007 E. O. Wilson. Różnorodność życia, PIW, 1999 |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi objaśniać procesy powstawania gatunków i kształtowania współczesnej różnorodności biologicznej Student potrafi tłumaczyć podstawy zjawisk i prawidłowości przyrodniczych w kontekście działania doboru naturalnego Student potrafi scharakteryzować strategie ewolucyjne w kategoriach zysków i strat Student potrafi zinterpretować powszechne zjawiska przyrodnicze w świetle ewolucyjnych zysków i strat Potrafi połączyć interdyscyplinarną wiedzę przyrodniczą wyniesioną z innych przedmiotów z teoriami biologii ewolucyjnej Potrafi weryfikować utarte poglądy tj. dobro gatunku, dobór grupowy Potrafi zastosować teorie biologii ewolucyjnej do wyjaśniania zjawisk przyrodniczych Potrafi posługiwać się modelami matematycznymi w interpretowaniu mechanizmów ewolucji Kompetencje społeczne Student potrafi samodzielnie i krytycznie wyszukiwać informacje w dostępnej literaturze naukowej i popularnonaukowej Student ma świadomość etycznej odpowiedzialności człowieka za stan biosfery |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.