Embriologia ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.3s.EMB.SI.HRBGY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Embriologia ryb |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Program obejmuje zapoznanie studentów z rozwojem embrionalnym ryb od momentu zapłodnienia do zakończenia organogenezy, ze zwróceniem uwagi na różnice w rozwoju pomiędzy rybami o jajach polilecytalnych i mezolecytalnych, jak również pomiędzy rybami chrzęstnoszkieletowymi i kostnoszkieletowymi. |
Pełny opis: |
Wykłady: Omówienie zagadnień związanych zaplemnieniem, zapłodnieniem u ryb, ochrony przed polispermią, rodzajami ikry w zależności od miejsca jej składania i inkubacji. Rozwój listków zarodkowych Rozwój poszczególnych układów organizmu ryb: kostnego i mięśni, krwionośnego, pokarmowego, wydalniczego i gruczołów wydzielania wewnętrznego. Omówienie zagadnień indukcji i kompetencji embrionalnej na przykładzie rozwoju narządów zmysłów u ryb. Omówienie rozwoju larwalnego oraz metamorfozy u ryb. Rozwój ryb żyworodnych Ćwiczenia: Budowa jaja i oogeneza u ryb Witellogeneza i owulacja u ryb. Budowa plemników ryb i spermatogeneza Bruzdkowanie i gastrulacja jaj mezolecytalnych Bruzdkowanie i gastrulacja jaj polilecytalnych Organogeneza Rozwój układu nerwowego i narządów zmysłów Rozwój układu rozrodczego – porównanie u różnych gatunków ryb |
Literatura: |
1. Grodziński Z. Anatomia i embriologia ryb. PWRiL, Warszawa, 1981. 2. Kilarski W. Zarys anatomii i histologii ryb doskonałokostnych. Wydawnictwo IRŚ, Olsztyn, 2007. 3. Kilarski W. Anatomia ryb. PWRiL, Poznań, 2012 4. Łuszczek-Trojnar E., Drąg-Kozak E., Kleszcz M., Popek W., Epler P. 2008. Gonadal maturity in vimba (Vimba vimba L.) raised in carp ponds. Journal of Applied Ichthyology, 24, 316-320. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: budowę rozwijających się zarodków ryb, w różnych etapach rozwoju embrionalnego. Zna przebieg rozwoju poszczególnych układów organizmów ryb, narządów zmysłów, tkanek, ich pochodzenie i przemiany jakim podlegają do momentu zakończenia rozwoju. UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: analizować przebieg rozwoju embrionalnego na podstawie obrazu mikroskopowego histologicznych preparatów zarodków ryb. wskazać poszczególne tkanki i organy rozwijającego się organizmu, na obrazie histologicznym zarodka Rozpoznać stadium rozwoju na podstawie obserwacji zarodków. KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: do przestrzegania zasad etyki zawodowej; podejmowania odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z egzaminu w ocenie końcowej wynosi 60%. Na ocenę pozytywną z ćwiczeń należy właściwie odpowiedzieć co najmniej 55% pytań kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 40%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.