Zoologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.2s.ZOO.NI.HZOBZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia | ||
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Podstawy systematyki zwierząt. Nomenklatura zoologiczna. Filogenetyczna i adaptacyjna zmienność budowy zwierząt w warunkach naturalnych i hodowlanych. Różnorodność gatunkowa zwierząt, z uwzględnieniem gatunków objętych ochroną, zagrożonych wyginięciem i obcych oraz gatunków stanowiących protoplastów zwierząt udomowionych. Znaczenie zwierząt w ekosystemach oraz w życiu i działalności człowieka. |
||
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.): 1-2. Zoologia – przedmiot i cel nauk zoologicznych. Systemy klasyfikacyjne i nomenklatura zoologiczna 3-4. Powstanie życia. Historia biosfery. Zwierzęta w biosferze. 5-6. Związki zwierząt. Interakcje, ze szczególnym uwzględnieniem pasożytnictwa 7-8. Rozmnażanie i rozwój organizmów zoologicznych 9-14. Filogeneza układów (układ powłokowy i ruchu; pokarmowy; oddechowy, krążenia i wydalniczy; nerwowy z narządami zmysłów i wewnątrzwydzielniczy) 15. Fauna Polski Ćwiczenia (15 godz.): 1-2. Protozoa – komórki i organizmy. Budowa i znaczenie 3-4. Płazińce – tkankowce (wirki, przywry i tasiemce). Adaptacje do pasożytniczego trybu życia. 5-6. Nicienie – różnorodność ekologiczna i gatunkowa. Organizmy pasożytnicze. 7-8. Pierścienice jako ogniwo ewolucyjne – organizmy glebowe i wodne. Mięczaki – budowa i znaczenie 9-10. Stawonogi wodne: skorupiaki. Szczękoczułkowce jako organizmy drapieżne, saprofityczne i pasożytnicze (roztocze). 11-12. Owady – budowa, bioróżnorodność i znaczenie. 13-15. Kręgowce – adaptacje do życia w różnych środowiskach. Przegląd fauny krajowej – ochrona i znaczenie. Gatunki poddane procesowi domestykacji. |
||
Literatura: |
Hempel-Zawitkowska J. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN, Warszawa, 1996. Kawecki Z. Zoologia stosowana. PWN, Warszawa, 1982. Sulgostowska T., Bednarek A. Zoologia rolnicza t. 1. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza − absolwent zna i rozumie: - współczesne metody systematyzowania zwierząt, - podstawowe pojęcia z zakresu nomenklatury zoologicznej, - filogenetyczną zmienność i adaptacje zwierząt do różnych warunków środowiskowych, - znaczenie zwierząt w biocenozie oraz gospodarce i życiu człowieka. Umiejętności − absolwent potrafi: - zastosować techniki mikroskopowe do rozpoznawania organizmów zoologicznych, - dokonać analizy morfologii i anatomii zwierząt, - zweryfikować własne obserwacje ze zdobytą wiedzą. Kompetencje społeczne − absolwent: - docenia potrzebę pogłębiania wiedzy zoologicznej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia laboratoryjne i odpowiedzieć na pytania z kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 40%. Egzamin w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.