Biomonitoring wód
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.2s.BIO.SM.HRBWZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomonitoring wód |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Wśród różnych metod oceny jakości wód w monitoringu wód powierzchniowych w Europie wykorzystuje się elementy biologiczne, wśród których wymieniamy fitoplankton, fitobentos, makrozoobentos, makrofity i ryby. Podczas niniejszego kursu studenci zapoznają się szczegółowo z metodami monitoringu biologicznego rzek obowiązującymi w Polsce. |
Pełny opis: |
Wykłądy: Zasady ochrony ekosystemów wodnych w Polsce i na świecie. Ustawodawstwo związane z ochroną środowisk wodnych Negatywne skutki działalności antropogenicznej na ekosystemy wodne Sposoby ochrony wody i środowiska wodnego oraz przywracania ich dobrego stanu ekologicznego. Parki i rezerwaty jako forma ochrony środowisk wodnych w Polsce Znaczenie i ochrona zabudowy biologicznej rzek i potoków górskich Sposoby bioindykacji stanu środowiska wodnego. Ćwiczenia: Fitoplanton - charakterystyka, znaczenie w środowisku i bioindykacji stanu wód Makrobezkręgowce wodne - charakterystyka i znaczenie w bioindykacji stanu wód. Obliczanie indeksów biotycznych i bioróżnorodności Makrofity - charakterystyka, znaczenie, metody bioindykacji rzek i jezior z wykorzystaniem makrofitów Fitobentos - charakterystyka, znaczenie i zasady metod bioindykacji rzek i jezior z wykorzystaniem fitobentosu okrzemkowego. Ichtiofauna – wykorzystanie do bioindykacji stanu wód Zajęcia w terenie - wybór stanowisk na cieku wodnym, pobór prób makrofitów, fitobentosu i makrozoobentosu do bioindykacji, wypełnianie protokołów, próby identyfikacji pobranych organizmów |
Literatura: |
"1. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik S., Zgoła T. 2010. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek. Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Poznań. 2. Bis B., Mikulec A. Przewodnik do oceny stanu ekologicznego rzek na podstawie makrobezkręgowców bentosowych. Biblioteka monitoringu środowiska. Warszawa 2013. 3. Prus. P., Wiśniewolski W. Adamczyk M. 2016. Monitoring ichtiofauny w rzekach. Przewodnik metodyczny. " 4. Łuszczek-Trojnar E., Szczerbik P., Sionkowski J., Drąg-Kozak E., Popek W. 2015. Efekty długotrwałej ekspozycji ryb na metale ciężkie. Stan rybactwa śródlądowego w Polsce, Gołysz. Materiały szkoleniowe Polskiego Towarzystwa Rybackiego ze szkolenia w oddziale Śląsko-Małopolskim 24 kwietnia 2015, str 17-27. 5. Bieniarz K., Epler P., Chyb J. 2008. Hydrozoologia, Wyd. UR Kraków " |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - prawne podstawy z zakresu ekologii, BIOrony i oceny wód, zna mechanizmy kształtujące zespoły organizmów wodnych i relacje pomiędzy nimi - podstawy techniki kształtowania środowiska wodnego w zakresie niezbędnym w rybactwie oraz gospodarce wodnej - metody stosowane w monitoringu stanu i/lub potencjału ekologicznego wód, w szczególności wynikające z wytycznych Ramowej Dyrektywy Wodnej i Dyrektywy Siedliskowej i ma gruntowną wiedzę dotyczącą różnych form BIOrony przyrody w Unii Europejskiej i Polsce -podstawowe zagrożenia wynikające z zaburzenia hydromorfologii cieków wodnych, w odniesieniu do funkcjonowania ekosystemów wodnych i od wody zależnych. Student potrafi: - samodzielnie posługiwać się typowymi narzędziami i technikami w celu pozyskiwania danych na potrzeby monitoringu stanu ekologicznego wód - stosować podstawowe technologie informatyczne służące pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji z zakresu ochrony środowiska wodnego - dokonać krytycznej analizy metod i rozwiązań technologicznych stosowanych w gospodarce wodnej i ochronie przeciwpowodziowej pod kątem ich wpływu na bioróżnorodność ekosystemów wodnych Student jest gotów do: - podjęcia działań prowadzących do zmniejszenia ryzyka oraz przewidywania skutków działalności człowieka na środowisko wód powierzchniowych - dbałości o stan ekosystemów wodnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Łuszczek-Trojnar | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
j.w. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.