Znaczenie zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.ZZRK9.SI.HZOHY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Znaczenie zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka | ||
Jednostka: | Zakład Hodowli Bydła | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z niektórymi zagadnieniami związanymi z rolą i miejscem zwierząt w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym człowieka. Studenci uzyskają podstawową wiedzę odnośnie interakcji człowiek-zwierzęta w bezpośredniej relacji oraz na płaszczyźnie kultury, sztuki, rozwoju hodowli i postępu technicznego. Tematyka wykładów obejmuje także motywacje i postawy różnych grup społecznych wobec inicjatyw związanych z ochroną gatunków oraz wobec niehumanitarnego traktowania zwierząt. |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z niektórymi zagadnieniami związanymi z rolą i miejscem zwierząt w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym człowieka. Studenci uzyskają podstawową wiedzę odnośnie interakcji człowiek-zwierzęta w bezpośredniej relacji oraz na płaszczyźnie kultury, sztuki, rozwoju hodowli i postępu technicznego. Tematyka wykładów obejmuje także motywacje i postawy różnych grup społecznych wobec inicjatyw związanych z ochroną gatunków oraz wobec niehumanitarnego traktowania zwierząt. Tematyka wykładów obejmuje następujące zagadnienia (w sumie 30 godz.): 1. Pojęcia kultury i cywilizacji człowieka. 2. Technokratyzm, postmodernizm i posthumanizm o relacji człowiek-zwierzę. 3. Zwierzęta w sztuce. Hodowla zwierząt jako sztuka. 4. Psychologiczne uwarunkowania w relacji człowiek-zwierzę. 5. Domestykacja zwierząt jako wyraz kulturotwórczych zdolności człowieka. 6. Kontrowersyjne sposoby traktowania i użytkowania zwierząt. 7. Rola wiedzy przyrodniczej w stymulowaniu postępu technicznego. 8. Kulturowe przesłanki ochrony zwierząt. 9. Problematyka legislacyjna w aspekcie ochrony zwierząt. Oprócz wiedzy przekazanej podczas wykładów, poleca się następującą literaturę: 1. Adamczyk K., Kaleta T., Nowicki J. 2017. W obronie dobrostanu zwierząt w ujęciu zootechnicznym. Przegląd Hodowlany, 1, 1-3. 2. Grandin T., Johnson C. 2011. Zrozumieć zwierzęta. Wyd. Media Rodzina. 3. Griffin D.R. 2004. Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość? GWP 4. Adamczyk K. 2009. Postrzeganie zwierząt w Europie – szkic historyczny. Przegląd Hodowlany, 3, 25-28. 5. Adamczyk K. 2009. Prawa zwierząt gospodarskich. Przegląd Hodowlany, 5, 28-30. 6. Darowski R. 2006. Filozoficzna refleksja nad człowiekiem i kulturą. OBOK Krajeński Kwartalnik Kulturalny, nr 4. Efekty kształcenia: WIEDZA − absolwent zna i/lub rozumie: znaczenie relacji człowiek-zwierzęta z uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych i cywilizacyjnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent: wykazuje aktywną postawę w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy humanistycznej w zakresie relacji człowiek-zwierzę; ma świadomość znaczenia swojej odpowiedzialności za zwierzęta. Zaliczenie – poprawna odpowiedź na 10 pytań testowych (test wyboru) z zagadnień omawianych na wykładach. Aby uzyskać pozytywna ocenę student musi poprawnie odpowiedzieć przynajmniej na 5 pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 100%. |
||
Literatura: |
Oprócz wiedzy przekazanej podczas wykładów, poleca się następującą literaturę: 1. Adamczyk K., Kaleta T., Nowicki J. 2017. W obronie dobrostanu zwierząt w ujęciu zootechnicznym. Przegląd Hodowlany, 1, 1-3. 2. Grandin T., Johnson C. 2011. Zrozumieć zwierzęta. Wyd. Media Rodzina. 3. Griffin D.R. 2004. Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość? GWP 4. Adamczyk K. 2009. Postrzeganie zwierząt w Europie – szkic historyczny. Przegląd Hodowlany, 3, 25-28. 5. Adamczyk K. 2009. Prawa zwierząt gospodarskich. Przegląd Hodowlany, 5, 28-30. 6. Darowski R. 2006. Filozoficzna refleksja nad człowiekiem i kulturą. OBOK Krajeński Kwartalnik Kulturalny, nr 4. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: WIEDZA − absolwent zna i/lub rozumie: znaczenie relacji człowiek-zwierzęta z uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych i cywilizacyjnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent: wykazuje aktywną postawę w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy humanistycznej w zakresie relacji człowiek-zwierzę; ma świadomość znaczenia swojej odpowiedzialności za zwierzęta. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie – poprawna odpowiedź na 10 pytań testowych (test wyboru) z zagadnień omawianych na wykładach. Aby uzyskać pozytywna ocenę student musi poprawnie odpowiedzieć przynajmniej na 5 pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 100%. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.