Zoologia stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.ZST.SI.HZOPY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia stosowana | ||
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Metody systematyzowania i taksonomia zwierząt. Nomenklatura zoologiczna. Filogenetyczna i adaptacyjna zmienność budowy zwierząt. Bogactwo gatunkowe i związki w świecie zwierząt. Znaczenie zwierząt w życiu i działalności człowieka. Przegląd organizmów zoologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem form pasożytniczych, szkodników oraz zwierząt pożytecznych. Elementy morfologii, anatomii i fizjologii układów w aspekcie rozwoju rodowego oraz w powiązaniu z warunkami życia zwierząt. |
||
Pełny opis: |
Wykłady - 15 godz. Tematyka: - Zoologia – przedmiot i cel nauk zoologicznych. Systemy klasyfikacyjne i nomenklatura zoologiczna - Biogeneza. Historia biosfery. Zwierzęta w biosferze. - Związki zwierząt. Interakcje, ze szczególnym uwzględnieniem pasożytnictwa - Rozród i ontogeneza zwierząt - Filogeneza układów (układ powłokowy i ruchu; pokarmowy; oddechowy, krążenia i wydalniczy; nerwowy z narządami zmysłów i wewnątrzwydzielniczy) - Fauna Polski Ćwiczenia - 30 godz. Tematyka: - Protozoa – pierwotniaki wolno żyjące, symbionty i pasożyty - Gąbki i jamochłony. Zwierzęta filtrujące wodę, wskaźniki jej czystości - Płazińce – tkankowce (wirki, przywry i tasiemce). Adaptacje do pasożytniczego trybu życia - Robaki obłe. Nicienie – różnorodność ekologiczna i gatunkowa. Organizmy pasożytnicze - Pierścienice jako ogniwo ewolucyjne. Organizmy glebowe i wodne. Producenci wermikompostu, źródło białka, żywiciele parateniczni, pasożyty, wskaźniki zanieczyszczenia wody - Stawonogi. Skorupiaki - składniki zooplanktonu, żywiciele pasożytów pośredni i parateniczni, formy pasożytnicze - Stawonogi lądowe. Pajęczaki jako organizmy drapieżne i saprofityczne. Roztocze: organizmy pożyteczne, pasożyty, wektory chorób, szkodniki zbiorów, silne alergeny - Owady. Bioróżnorodność. Przeobrażenie zupełne i niezupełne. Przedstawiciele poszczególnych rzędów, o dużym znaczeniu dla człowieka - Mięczaki. Szkarłupnie. Budowa i znaczenie; hodowle - Ryby – różnorodność przystosowań do życia w środowisku wodnym - Płazy i gady – rozwój adaptacji do życia w środowisku lądowym; przedstawiciele fauny krajowej; hodowle - Ptaki i ssaki – organizmy stałocieplne; adaptacje do różnych środowisk; przegląd fauny krajowej – ochrona i znaczenie; gatunki poddane procesowi domestykacji i zwierzęta łowne |
||
Literatura: |
1. Hempel-Zawitkowska J. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN, Warszawa, 1996. 2. Kawecki Z. Zoologia stosowana. PWN, Warszawa, 1982. 3. Schmidt-Nielsen K. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN, 1997. 4. Sulgostowska T., Bednarek A. Zoologia rolnicza t. 1. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: - współczesne metody systematyzowania zwierząt i podstawowe pojęcia z zakresu nomenklatury zoologicznej - bogactwo gatunkowe i związki w świecie zwierząt - filogenetyczną zmienność i adaptacje zwierząt do różnych warunków środowiskowych - znaczenie zwierząt w biocenozie oraz gospodarce i życiu człowieka. Umiejętności - absolwent potrafi: z- astosować techniki mikroskopowe do rozpoznawania organizmów zoologicznych - przeprowadzić analizę morfologii i anatomii zwierząt - zweryfikować własne obserwacje ze zdobytą wiedzą zoologiczną. Kompetencje społeczne - absolwent: - docenia potrzebę pogłębiania wiedzy zoologicznej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia laboratoryjne i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 50%. Egzamin w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Paweł Nosal, Marta Skalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Ewa Drąg-Kozak, Irena Grześ, Paweł Nosal, Mateusz Okrutniak, Anna Wyrobisz-Papiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.