Zoologia stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.ZST.SI.HZOHZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia stosowana |
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Metody systematyzowania i taksonomia zwierząt. Nomenklatura zoologiczna. Bogactwo gatunkowe i związki w świecie zwierząt. Znaczenie zwierząt w życiu i działalności człowieka. Przegląd organizmów zoologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem form pasożytniczych, szkodników oraz zwierząt pożytecznych. Filogenetyczna i adaptacyjna zmienność budowy zwierząt. Elementy morfologii, anatomii i fizjologii układów w aspekcie rozwoju rodowego oraz w powiązaniu z warunkami życia zwierząt. |
Pełny opis: |
Wykłady - 30 godz. Zoologia – przedmiot i cel nauk zoologicznych. Systemy klasyfikacyjne i nomenklatura zoologiczna Biogeneza – powstanie życia. Historia biosfery Fauna w biosferze. Zasięgi geograficzne. Relikty, endemity, wikarianty i pseudowikarianty. Biomy słonowodne, słodkowodne i lądowe Ziemi. Krainy zoogeograficzne Zoogeografia Polski. Taksonomia i bogactwo gatunkowe rodzimej fauny. Gatunki chronione i zagrożone oraz gatunki obce inwazyjne Związki zwierząt. Interakcje wewnątrz- i międzygatunkowe ze szczególnym uwzględnieniem drapieżnictwa i pasożytnictwa Rozród i rozwój w świecie zwierząt Pokrycie ciała i układ ruchowy. Szkielet i mięśnie Odżywianie się zwierząt – układ pokarmowy Filogeneza układu oddechowego, krążenia i wydalniczego Układ nerwowy z narządami zmysłów i układ wewnątrzwydzielniczy jako układy regulacyjne Ćwiczenia - 30 godz. Protozoa – pierwotniaki wolno żyjące i ich znaczenie w ekosystemach wodnych; symbionty i pasożyty Gąbki i jamochłony. Zwierzęta filtrujące wodę, wskaźniki czystości wody Płazińce – pierwsze tkankowce. Wirki żyjące wolno w środowisku wodnym oraz przywry i tasiemce jako pasożyty. Adaptacje do pasożytniczego trybu życia Robaki obłe, w tym wrotki, nitnikowce i kolcogłowy. Nicienie – różnorodność ekologiczna i gatunkowa. Organizmy pasożytnicze Stawonogi. 1. Skorupiaki. Składniki zooplanktonu. Żywiciele pasożytów pośredni i parateniczni. Formy pasożytnicze. 2. Pajęczaki jako organizmy drapieżne i saprofityczne. Roztocze: organizmy pożyteczne, pasożyty, wektory chorób, szkodniki zbiorów, silne alergeny. 3. Owady. Bioróżnorodność i adaptacje. Przeobrażenie zupełne i niezupełne. Przedstawiciele poszczególnych rzędów, o dużym znaczeniu dla człowieka Pierścienice jako ogniwo ewolucyjne. Organizmy wodne i glebowe. Producenci wermikompostu, źródło białka, żywiciele parateniczni i pasożyty oraz wskaźniki zanieczyszczenia wody Mięczaki. Szkarłupnie. Budowa i znaczenie; hodowle Ryby – różnorodność przystosowań do życia w środowisku wodnym Płazy i gady – rozwój adaptacji do życia w środowisku lądowym; przedstawiciele fauny krajowej; hodowle Ptaki i ssaki – organizmy stałocieplne; adaptacje do różnych środowisk; przegląd fauny krajowej – ochrona i znaczenie (gatunki poddane procesowi domestykacji, zwierzęta łowne) |
Literatura: |
1. Hempel-Zawitkowska J. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN, Warszawa, 1996. 2. Kawecki Z. Zoologia stosowana. PWN, Warszawa, 1982. 3. Sulgostowska T., Bednarek A. Zoologia rolnicza t. 1. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna / rozumie: - współczesne metody systematyzowania zwierząt i podstawowe pojęcia z zakresu nomenklatury zoologicznej - bogactwo gatunkowe i związki w świecie zwierząt - filogenetyczną zmienność i adaptacje zwierząt do różnych warunków środowiskowych - znaczenie zwierząt w biocenozie oraz gospodarce i życiu człowieka Umiejętności - student potrafi: - zastosować techniki mikroskopowe do rozpoznawania organizmów zoologicznych - przeprowadzić analizę morfologii i anatomii zwierząt - zweryfikować własne obserwacje ze zdobytą wiedzą zoologiczną Kompetencje społeczne - student jest gotów do: - pogłębiania wiedzy zoologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia laboratoryjne i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50% Egzamin w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Paweł Nosal, Mateusz Okrutniak, Anna Wyrobisz-Papiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Marta Basiaga, Paweł Nosal, Mateusz Okrutniak, Anna Wyrobisz-Papiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Kowal, Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Marta Basiaga, Jerzy Kowal, Paweł Nosal, Mateusz Okrutniak, Anna Wyrobisz-Papiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.