Zoologia stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.ZST.SI.HZOHY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zoologia stosowana | ||
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Taksonomia świata zwierząt. Nomenklatura zoologiczna. Filogenetyczna i adaptacyjna zmienność budowy zwierząt w ujęciu ewolucyjnym.. Znaczenie zwierząt w życiu i działalności człowieka. |
||
Pełny opis: |
1 Wykłady Biogeneza/abiogenzeza. Tradycyjna i biologiczna definicja gatunku. Ewolucja zwierząt należących do różnych grup taksonomicznych (symetria ciała, motoryka, powłoki ciała i ich wytwory, różne typy jam ciała, powstanie i rozwój szkieletu, doskonalenie układu nerwowego i narządów zmysłów, budowa i funkcje układu pokarmowego, oddechowego, krwionośnego, wydalniczego oraz rozrodczego. Rozwój organizmów zwierzęcych. Bioróżnorodność. Egzamin. Łącznie 30 godzin Ćwiczenia Protista – budowa i znaczenie. Parzydełkowce budowa i znaczenie w przyrodzie, hodowle. Płazińce (wirki, przywry i tasiemce) – robaki pasożytnicze. Nicienie – różnorodność gatunkowa i ich chorobotwórczość. Pierścienice lądowe i wodne. Skorupiaki (budowa i znaczenie). Szczękoczułkowce - pajęczaki, bioróżnorodność. Roztocze – pajęczaki pasożytnicze, saprofityczne i alergogenne. Owady – budowa ogólna (typy rozwoju) oraz bioróżnorodność. Mięczaki i Szkarłupnie. Ryby: przystosowanie do życia w środowisku wodnym. Płazy i gady – adaptacje służące do przejścia z życia w wodzie na ląd. Przedstawiciele fauny krajowej. Ptaki i ssaki – adaptacje do różnych środowisk. Zwierzęta hodowlane: kuraki i blaszkodziobe oraz gryzonie, drapieżne i kopytne. Łącznie 30 godzin |
||
Literatura: |
1. Hempel-Zawitkowska J. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN, Warszawa, 1996. 2. Kawecki Z. Zoologia stosowana. PWN, Warszawa, 1982. 3. Sulgostowska T., Bednarek A. Zoologia rolnicza t. 1. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001. 4. Klucze do oznaczania bezkręgowców i kręgowców. 5. Publikacje własne jako pierwszy autor i współautorstwo prac z tego zakresu dostępne na stronach Biblioteki Głównej UR w Krakowie, jak i na stronach zewnętrznych. 6. Prace dyplomowe (promotor prac) – dostępne w Bibliotece Głównej UR w Krakowie, również poprzez system USOS w formie streszczeń (abstraktów). |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Poznaje metody systematyzowania zwierząt Definiuje podstawowe pojęcia z nomenklatury zoologicznej Potrafi scharakteryzować filogenetyczną zmienność i adaptacje zwierząt do różnych warunków środowiskowych UMIEJĘTNOŚCI Stosuje techniki mikroskopowe do rozpoznawania organizmów zwierzęcych Analizuje morfologię i anatomię organizmów zwierzęcych Weryfikuje własne obserwacje ze zdobytą wiedzą KOMPETENCJE SPOŁECZNE Docenia potrzebę pogłębiania wiedzy zoologicznej Ma świadomość roli zwierząt w środowisku i dla człowieka. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia laboratoryjne i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 50%. Egzamin (test zamknięty) z wykładów w 50% formułuje ocenę końcową. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, ub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). |
||
Praktyki zawodowe: |
Na tym etapie studiów nie są realizowane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś, Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kornaś, Marta Skalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Nosal | |
Prowadzący grup: | Ewa Drąg-Kozak, Irena Grześ, Paweł Nosal, Mateusz Okrutniak, Anna Wyrobisz-Papiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Wykłady (30 godz.) 1-2. Przedmiot i cel zoologii. Nomenklatura zoologiczna. Systemy klasyfikacyjne – taksonomia 3-4. Biogeneza – powstanie życia. Historia biosfery 5-6. Rozmnażanie się organizmów – rozród w świecie zwierząt 7-8. Rozwój organizmów zoologicznych – ontogeneza 9-10. Plan budowy, symetria ciała i morfologia porównawcza zwierząt. Pokrycie ciała i układ ruchowy (szkielet i mięśnie) 11-14. Odżywianie się zwierząt – układ pokarmowy 15-16. Układ oddechowy, krążenia i wydalniczy 17-18. Koordynacja. Układy regulacyjne – układ nerwowy z narządami zmysłów oraz układ wewnątrzwydzielniczy 19-22. Związki zwierząt. Oddziaływania wewnątrz- i międzygatunkowe 23-26. Fauna w biosferze. Zasięgi geograficzne. Relikty, endemity, wikarianty i pseudowikarianty. Biomy słono-, słodkowodne i lądowe Ziemi. Regiony zoogeograficzne Polski 27-30. Taksonomia, bogactwo i różnorodność gatunkowa fauny Polski. Ćwiczenia (30 godz.) 1-4. Pierwotniaki wolno żyjące i związane ze zwierzętami gospodarskimi. Pasożyty, symbionty 5-6.Gąbki i jamochłony; zwierzęta filtrujące wodę, wskaźniki jej czystości 7-10.Robaki płaskie; cechy przystosowawcze do sposobu życia. Przedstawiciele: wirki, przywry i tasiemce. 11-12.Robaki obłe: nicienie. Środowisko: gleba, woda, żywy organizm. 13-14.Pierścienice glebowe i wodne. Producenci wermikompostu, źródło białka, żywiciele parateniczni, pasożyty, wskaźniki zanieczyszczenia wody. 15-16.Stawonogi wodne: skorupiaki. Składniki zooplanktonu. Żywiciele pasożytów. Formy pasożytnicze. Filtratory wody. 17-18.Stawonogi lądowe. Pajęczaki, bioróżnorodność. Roztocze: organizmy pożyteczne, pasożyty, wektory chorób, szkodniki zbiorów, silne alergeny 19-22.Owady. Bioróżnorodność. Przeobrażenie zupełne i niezupełne. Przedstawiciele poszczególnych rzędów, o dużym znaczeniu dla człowieka 23-24.Mięczaki. Szkarłupnie. Hodowle 25-26.Ryby: przystosowanie do życia w środowisku wodnym. 27-28.Płazy i gady – adaptacje służące do przejścia z życia w wodzie na ląd. Przedstawiciele fauny krajowej. Hodowle 29-30.Ptaki i ssaki – adaptacje do różnych środowisk. Zwierzęta hodowlane: kuraki, ssaki parzysto- i nieparzystokopytne. Zwierzęta łowne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.