Inżynieria genetyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.IGE.SMN.HZOXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inżynieria genetyczna |
Jednostka: | Katedra Fizjologii i Endokrynologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zaznajomienie słuchaczy studiów magisterskich kierunku Zootechnika z podstawowymi pojęciami inżynierii genetycznej oraz nowoczesnymi metodami i technikami laboratoryjnymi: techniką klonowania genów w wektorach, Southern blot, Northern blot, PCR, RT-PCR, Real-time PCR oraz technikami stosowanymi w transgenezie zwierząt. Efekt kształcenia: rozumienie i poznanie podstawowych pojęć inżynierii genetycznej oraz technik stosownych w warunkach laboratoryjnych do rekombinacji materiału genetycznego, wprowadzania fragmentów DNA do komórek innego organizmu, klonowania genów i całych organizmów. Poznanie nowoczesnych metod badania ekspresji genów. |
Pełny opis: |
1. Przypomnienie podstawowych pojęć inżynierii genetycznej. 2. Fizyczne i chemiczne właściwości kwasów nukleinowych. 3. Enzymy modyfikujące DNA i RNA: polimerazy DNA i RNA, nukleazy, enzymy modyfikujące końce fragmentów DNA, ligazy. 4. Enzymy restrykcyjne, nazewnictwo, podział oraz zastosowanie w inżynierii genetycznej. 5. Wektory - zastosowanie w klonowaniu molekularnym oraz transgenezie. 6. Metody analizy kwasów nukleinowych: Southern blot, Northern blot i slot-blot. 7. Metoda PCR - odmiany oraz zastosowanie w pracach laboratoryjnych. 8. Metoda RT-PCR i Real-time PCR - zastosowanie w badaniu ekspresji genów. Razem: 15 h wykładów. |
Literatura: |
Literatura 1. T.A. Brown, „Genomy”, PWN, Warszawa, 2009. 2. M. Bugno, H. Rokita, „Podstawowe techniki biologii molekularnej i biotechnologii”, , IBM UJ, Kraków 1999. 3. J. Sambrook, E.F. Fritch i T. Maniatis, “Molecular cloning: a laboratory manual (Sec. Ed.), Cold Spring Harbor Laboratory Press, Cold Spring Harbor, 1989. 4. Z. Nowak, J. Gruszczyńska, „Wybrane techniki i metody analizy DNA”, Wydawnictwo SGGW, 2007. 5. J. Bishop, „Ssaki transgeniczne”, PWN, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna najważniejsze odkrycia naukowe, które przyczyniły się do rozwoju inżynierii genetycznej; opisuje budowę i funkcję kwasów nukleinowych oraz objaśnia przebieg procesów komórkowych dotyczących DNA i RNA; wymienia i charakteryzuje poszczególne grupy enzymów wykorzystywanych w manipulacjach DNA i RNA; objaśnia znaczenie enzymów restrykcyjnych w pracach laboratoryjnych; opisuje metody klonowania DNA w różnych typach wektorów; wyjaśnia sposoby zastosowania techniki klonowania DNA w inżynierii genetycznej; charakteryzuje poszczególne metody wykorzystywane w analizie DNA i RNA; tłumaczy sposoby wykorzystania poznanych metod analitycznych w badaniach molekularnych. Umiejętności: Student umie posłużyć się wiedzą dotyczącą budowy i funkcji kwasów nukleinowych; potrafi wyjaśnić znaczenie i posłużyć się enzymami restrykcyjnymi w klonowaniu DNA; potrafi przygotować eksperyment, którego celem jest wprowadzenie genu do wektora, a następnie jego amplifikacja w bakteriach E. coli; stosuje i dobiera odpowiednie techniki inżynierii genetycznej do analizy kwasów nukleinowych; umie przeprowadzić eksperyment z zastosowaniem technik PCR, RT-PCR, qPCR; interpretuje wyniki analizy ekspresji genów. Kompetencje społeczne: Student rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania przez całe życie; posiada świadomość odpowiedzialności, oraz ryzyka i skutków wynikających z manipulacji genetycznych; ma świadomość znaczenia zasad etycznych w badaniach z zakresu inżynierii genetycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny ograniczony czasowo (kod KRK: 701). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.