Biologia gleby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.GLE9.SM.HRBRY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia gleby |
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Poznanie budowy gleby i warunków życia organizmów glebowych oraz współzależności występujących pomiędzy organizmami. Zaznajomienie studentów z mikro-, mezo- i megaedafonem oraz znaczeniem organizmów zoologicznych dla kształtowania środowiska glebowego. Zapoznanie ze sposobami odłowu zwierząt glebowych. Omówienie zanieczyszczenia biologicznego gleby i poznanie zoologicznych organizmów wskaźnikowych informujących o zanieczyszczeniu. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.): 1-2. Charakterystyka środowiska glebowego. Struktura, właściwości i funkcje gleby. 3-4. Czynniki glebotwórcze. Profile glebowe i systematyka gleb 5-6. Struktura i typy gleb w Polsce. Żyzność i urodzajność gleb. 7-8. Klasyfikacja użytkowa gleb. Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej. 9-12. Fauna glebowa oraz wpływ mikro-, mezo- i makroedafonu na właściwości gleb. 13. Megafauna glebowa – dżdżownice 14. Kręgowce żyjące w glebie. Zwierzęta kopcotwórcze 15. Zanieczyszczenie biologiczne gleb – organizmy wskaźnikowe Ćwiczenia (15 godz.): 1-3. Metody dynamiczne połowu fauny glebowej (Barbera, Satchella, Tullgrena, Baermanna) 4-6. Metody mechaniczne połowu bezkręgowców (kwadratów, ręcznego sortowania gleby, przesiewań, flotacyjna) 7-8. Metody odłowu kręgowców glebowych 9-12. Oznaczanie zebranego materiału (pierścienice, stawonogi) 13-15. Oznaczanie zanieczyszczenia gleby jajami geohelmintów (metoda Dady). Analiza sprawozdań |
Literatura: |
Burges i in. 1971. Biologia gleby. PWRiL, Warszawa Gurny i Grum 1981. Metody stosowane w zoologii gleby. PWN, Warszawa Dobrzański i Zawadzki 1981. Gleboznawstwo. PWRiL, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Definiuje podstawowe rodzaje gleb oraz czynniki i procesy glebotwórcze - Objaśnia wpływ organizmów glebowych na procesy glebotworzenia i przeciwdziałania degradacji gleb - Identyfikuje organizmy szkodliwe żyjące w środowisku glebowym Umiejętności: - Stosuje odpowiednie metody rozpoznawania obecności zwierząt oraz sposoby odłowu fauny glebowej - Posługuje się dostępnymi kluczami i opracowaniami w celu identyfikacji taksonomicznej organizmów glebowych - Ocenia jakość środowiska glebowego na podstawie występujących w niej organizmów zoologicznych Kompetencje społeczne: - Docenia potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy z zakresu nauk rolniczych - Organizuje pracę w małym zespole w celu wykonania określonego zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące: sprawdzian umiejętności, zaliczenie sprawozdania. Egzamin pisemny. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.