Fizjologia i rozród ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.1s.FIR.SM.HZOIY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia i rozród ryb |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu Studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami fizjologii ryb doskonałokostnych, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji związanych z dojrzewaniem płciowym i rozrodem. Poznają funkcjonowanie układu krwionośnego, oddechowego, wydalniczego (w kontekście utrzymania homeostazy jonowej i osmotycznej organizmu) czy nerwowego. Duży nacisk położony będzie na układ endokrynny ryb doskonałokostnych, z uwzględnieniem mechanizmu hormonalnej kontroli dojrzewania płciowego ryb (rola podwzgórza w gonadotropowej funkcji przysadki mózgowej: kontrola uwalniania gonadotropin przez GnRH i dopaminę). Studenci zapoznają się z różnorodnymi formami płciowości u ryb, (niektórych unikalnych dla ryb na tle innych kręgowców), przebiegiem gametogenezy i metodami stymulowania rozrodu ryb w akwakulturze. |
Pełny opis: |
W ramach wykładów Studenci zapoznaja się z następującymi zgadnieniami: Układ krwionośny ryb doskonałokostnych, oddychanie ryb, układ wydalniczy i utrzymanie homeostazy osmotycznej u ryb słodkowodnych i morskich, budowa i funkcje pęcherza pławnego ryb, gruczoły wydzielania wewnętrznego, formy płciowości, rola podwzgórza w kontroli tropowej funkcji przysadki mózgowej, GnRH i dopamina jako główne czynniki kontrolujące sekrecję gonadotropin, hormonalna stymulacja rozrodu ryb. W ramach ćwiczeń Studenci będą uczestniczyć w następujących zajęciach: - pobieranie prób krwi od ryb, wykonywanie i barwienie rozmazów i ich analiza mikroskopowa - oznaczanie poziomu tlenu rozpuszczonego w wodzie i określenie wpływu temperatury na proces oddychania ryb - pomiar ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych różnych gatunków ryb oraz oznaczanie zawartości jonów amonowych i amoniaku - zasady oznaczania poziomu LH karpia metodą ELISA - metody przyżyciowego pobierania oocytów i oznaczanie ich dojrzałości - obserwacje i ocena ruchliwości plemników - techniki aplikowania preparatów hormonalnych rybom - pobieranie przysadek mózgowych do hypofizacji - iniekcja analogów GnRH i środków antydopaminergicznych w celu stymulacji rozrodu u ryb karpiowatych |
Literatura: |
The physiology of fishes. Evans D. CRC Press. 1998 Fish physiology. Hoar W., Randall D., Donaldson E. Academic Press. Vol. I – X. 1969 – 1983 Rozród ryb. Bieniarz K., Epler P. Lettra. AR. 1991. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent zna i rozumie: metody i zastosowanie biotechnik rozrodu w chowie i hodowli ryb o dużym znaczeniu gospodarczym, budowę i funkcjonowanie układu dokrewnego ryb doskonałokostnych, molekularne mechanizmy działania hormonów w komórkach docelowych, hormonalnie stymulowany rozród ryb Umiejętności: Absolwent potrafi: opisać zasadę oznaczania stężenia LH we krwi przy użyciu testu ELISA, posługiwać się metodami analitycznymi, interpretować i weryfikować wyniki analiz oraz diagnozować stan fizjologiczny tarlaków ryb, regulować termin wystąpienia owulacji oraz przygotować samicę do pozyskiwania ikry, identyfikować gamety i zarodki oraz nimi manipulować, rozpoznawać stan fizjologiczny zwierząt, zarządzać stadem zwierząt w zakresie reprodukcji stosując zdobytą wiedzę i opracowywać nowe koncepcje. Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do: działań prowadzących do zmniejszenia ryzyka oraz do przewidywania skutków działalności człowieka w obszarze akwakultury, dbałości o dobrostan zwierząt oraz kształtowania stanu środowiska naturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test jednokrotnego wyboru; udział oceny z wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe; procentowy udział oceny z ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.